Jumaat, 15 September 2023

Ada hikmahnya kami turun di Gensan dan perjalanan empat jam ke Cotabato City

Tags

ADA hikmahnya kami turun di Gensan. Kalau tidak, tentu sekali kami terlepas melihat pemandangan  beberapa kota dan barangay yang dilalui sepanjang kira-kira 186 kilometer perjalanan dari Lapangan Terbang General Santos ke Cotabato City. Mujur perjalanan hampir empat jam itu tidak membosankan. Lebuhraya Pan Philippines Highway yang kami lalui itu terbentang lurus dan  lebar.  Antara yang kami lalui ialah Polomolok,Tupi,Koronadal City, Tacurong City, Isulan, Ampatuan,Datu Abdullah Sangki, Sharif  Aguak, Datu Unsay, Datu Udin Sinsuat sebelum tiba di Alnor Hotel Cotabato tempat kami menginap.

Pesawat Cebu Pasific 5J993 mendarat di Tambler Airport kira-kira 1.40 petang. Dari sana, kami akan menaiki bas untuk ke Cotabato City. Perjalanan mungkin lebih singkat jika kami mendarat di Awang Airport tetapi lapangan terbang sedang diperbaiki. Itu sebabnya pilihan jatuh ke General Santos City kerana ia lapangan terbang terdekat berbanding Davao yang jaraknya mungkin jauh sedikit.

Di Airport, kami disambut oleh Grup Iranun 28 Nusantara. Mereka menggelar diri mereka Iranun 28 Nusantara kerana mereka adalah rombongan 28 orang Iranun dari UBIPD dan ISLP  yang menyertai Pertemuan Iranun Nusantara yang diadakan di Kampung Rampayan Laut Kota Belud pada Disember 2022.

Terdapat beberapa kenderaan disediakan untuk. Kami menaiki Bas No9. Rakan-rakan rombongan menaiki bas yang sudah dinomborkan.

Dalam bas kami yang dipandu oleh Farhan, Sultan Kim Ampuan bertindak sebagai juruiring. Duduk di sebelah saya ialah Sdr Laliman, di belakang kami ada babu Dayang Sari, satu-satu primadona dalam dalam delegasi kami. Ada Haji Sharif Perais Sharip Baba, Sharif Aiman Sh Razis, Ahmad Jaidi Haji Osman, sdr  Rosmin Haji Kassan dan kemudian Cikgu Haji Mohd Isha Jutor. Sultan sa Patot atau sdr Apan juga dalam bas kami.

Agenda pertama yang kami harap sebaik rombongan memulakan perjalanan ialah mencari tempat makan atau Restoran Halal. Sebabnya ada di antara kelaparan kerana sejak malam sebelumnya hanya sempat minum air mineral. Bayangkan jam 10.00 malam sudah berada di Airport KK untuk berkumpul dan urusan check in. Pesawat hanya berlepas kira-kira jam 2.35 pagi. Setibanya di Ninoy Aquino Airport, ramai yang tidak dapat makan kerana tidak ada restoran  halal. Kemudian berehat dan tertidur sebelum terbang lagi jam 11.00 pagi ke Gensan. Tiba kira-kira jam 1.40 petang dan hasrat hati memamg mencari tempat makan.

Di mana kita boleh singgah makan? Saya bertanya Kim.

Beliau tidak dapat menjawab dengan pasti kerana katanya kami tidak boleh berhenti sesuka hati sebab kami dalam konvoi mengiringi VVIP. Sepanjang perjalanan itu kami diiringi oleh pihak tentera dan polis. Mereka mahu memastikan kami benar-benar dalam keadaan selamat. Apatah lagi,VVIP Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, selain tugasnya sebagai Special Envoy BIMP EAGA Sabah, beliau seorang pemimpin yang sangat dihormati. Kami bergerak secara konvoi 16 kenderaan. Kerana bas kami No 9, kami berada di belakang sedikit. Oleh sebab itu, tidak banyak yang dapat harapkan melainkan menunggu kira-kira empat jam sebelum sampai di Cotabato.

Terpaksa bersabar dan berlapar. Saya cuma bimbangkan orang-orang senior dalam rombongan kami itu..

Mujurlah TSPA mengajak berhenti berhenti di gerai buah Tacurong City. Tidak ada pilihan, pasukan keselamatan terpaksa akur juga. Di sana kami menikmati durian, rambutan dan buah madang atau tarap. Kami tidak berani makan banyak kerana kebetulan perut kosong.

Sepanjang perjalanan itu, saya bercerita kepada sdr Laliman mengenai Gensan berdasarkan buku yang saya pernah baca. Dan itu kemudian dibenarkan oleh Kim, juru iring kami.

General Santos dulunya di bawah kekuasaan Kesultanan Buayan. Sebelumnya ia pernah juga berada di bawah kekuasaan Sultan Maguindanao. Selepas kejatuhannya, Datu Utto memperluaskan wilayahnya hingga ke Teluk Sarangani, yang terkenal kerana produksi ikan tuna.

Gensan juga terkenal kerana juara tinju dunia, Manny Pacquiao. Seorang peninju yang mengagihkan hadiah kemenangan kepada orang-orang miskin di Gensan. Kemudian beliau terpilih sebagai salah seorang senator hinggalah sekarang.

Tidak banyak yang saya kenali di sini. Saya teringat Ustaz Hassan Sarip yang dulu pernah ke Kota Belud, khabarnya di Gensan.

Seorang sahabat penulis Gandhi Kinjiyo juga di Gensan. Ayahnya anak seorang Jepun yang pernah jadi spy sebelum perang dunia kedua, berkahwin dengan neneknya orang Maguindanao Isterinya orang Maranao dari Balabagan. Gandhi lulusan Master in Public Administration di Ateneo de Davao. Beliau menulis tesis mengenai kewangan Islam yang dilaksanakan di Malaysia dan Indonesia.

Gandhi pernah memberitahu mengenai keberadaan Iranun di Parang, Barira, Buldon, Matanog, Kapatagan dan merupakan sahabat dekat wartawan senior Ali Macabalang dan wartawan penyiaran di Upi, Alih S Anso.

Ada juga rakan lain, Sukarno Pendaliday dan Moner Bajunaid, tapi sudah sangat lama tidak bertemu. Wartawan seperti Nash Mauana, Amir Mawalil, Samira Gutoc, dan aktivis mekmek Amirah Lidasan, dan ramai lagi yang sengaja tidak dihubungi kerana jadual yang ketat.

Canselor Mindanao State University di Gensan, Usman Aragasi, saya belum pernah bertemu.

Selain itu, saya agak terharu juga bila melintasi Sharif Aguak. Disinilah dulu Mufti Besar Mindanao, Ustaz Abuhuraira Abdurrahman Udasan pernah bersekolah dan kemudian menjadi Pengarah Maahad Al Rahmaniah. Beliau dilahirkan di Dulawan, sekarang dikenali sebagai Datu Piang  pada Mac 3, 1942, seorang ulama terkenal di Nusantara. Beliau rakan sekelas dengan Tan Sri Tuan Guru Haji Hadi Awang, Ustaz Harun Taib, arwah Datuk Ismail Abbas, Mufti Sabah, mantan Menteri Prof Abdullah Mohd Zin. Sering menjadi wakil Bangsamoro dalam perundingan dan pernah bertemu Presiden Necmettin Erbakan dan Abdurrahman Wahid.

Lulusan Universiti Madinah ini pernah bertugas di Sabah sejak 1974, sebelum Kembali ke Mindanao dan dilantik sebagai Mufti Besar Bangsamoro pada 2012.

Beliau Kembali ke rahmatullah di Cotabato City pada 3 Julai lepas ketika berusia 81 tahun.

Ketika melihat masjid Pink atau Masjid Dimaukom di Datu Saudi Ampuan, saya memberitahu Babu Dayang Sari. Penduduk  berdekatan masjid ini kebanyakan keluarga isteri kepada sdr Aningan .

Banyak juga cerita mengenai Sejarah perjuangan Bangsamoro. Asal mula perjuangan dan bagaimana dulu Ilaga membunuh Masyarakat Islam dengan kejam. Kemudian Kumpulan blackshirt bangkit di Cotabato dan Barracuda di wilayah kira-kira tahun 1971 untuk mempertahankan diri.Selain bagaimana peperangan menyebabkan keterbelakangan di Mindanao. Bagaimana sukarnya mencari perdamaian dan mengenai perselisihan Rido yang menghambat keharmonian demi semata mata untuk memperjuang martabat keluarga.

Sebenarnya cerita-cerita ini sekadar untuk menghilangkan rasa lapar sebelum sampai di Hotel Alnor Cotabato City.

Bergambar sebaik tiba di Airport Gensan

Bersama tokoh budaya Iranun, Cikgu Ismail Sidik
Sedang menunggu penyusunan kenderaaan

Di Tacurong City, Sultan Kudarat

Banyak sekala Pandara di Cotabato

TSPA sedang memperkatakan sesuatu kepada Naib Canselor UMS, Prof Datuk Dr Kasim Haji Mansur dan Prof Madya Dr Fifi ketika berhenti rehat di gerai buah-buahan di Tacurong, Sultan Kudarat.