Jumaat, 15 September 2023

Kalau kapal terbang, kamu pasti sudah tertinggal

Tags

Kalau kapal terbang, kamu pasti sudah tertinggal, kata Pa’min  bersahaja ketika kami masuk ke ruang makan itu. Walaupun bersahaja tetapi ucapan itu agak menyengat. Mungkin kami sedikit terlambat.

Kami terus saja mencari makanan untuk sarapan pagi. Nampak ada ubi rebus. Ada juga pisang rebus. Makanan lain biasa saja seperti yang dihidangkan di hotel. Hotel Alnor adalah salah satu hotel terbesar di Cotabato City.

Semalam selepas mendaftar nama untuk check in, kami sempat bertemu dengan jawatankuasa penganjur, yang datang meraikan kami. Sempatlah bergambar-gambar kerana masing-masing ingin melepaskan Lelah.

Mayor Buldon, Hon. Pahmia A. Manalao-Mastur, Mayor Matanog Hon. Zohria S. Bansil-Guro, Mayor Mayor Sultan Mastura, Hon. Zulficar Ali H. Panda, Mayor Parangf,Hon  Cahar P.Ibay,Atty Sultan Rico Pelandoc, madam Marites Maguindra antara yang menyambut rombongan Special Envoy BIMP-EAGA Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia. Turut kelihat Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah, Prof Datuk Dr Kassim Haji Mansur

Mayor Matanog Hon. Zohria S. Bansil-Guro, Mayor Mayor Sultan Mastura, Hon. Zulficar Ali H. Panda, Atty Sultan Rico Pelandoc, madam Marites Maguindra antara yang menyambut rombongan Special Envoy BIMP-EAGA Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia. Turut kelihat Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah, Prof Datuk Dr Kassim Haji Mansur

Mayor Parang,Hon. Cahar P. Ibay, Mayor Buldon Hon. Pahmia A. Manalao-Mastura bersama rombongan yang menyambut kami. Turut kelihatan Puan Sri Diana Deigo.

Mohd Tar bersama Engr Mohandis Abdulla Pagunotan

Agak teruja juga kerana bertemu dengan King of Moro Song, Datu Khoemini Camsa Bansuan yang turut hadir. Kebetulan penyanyi terkenal Bangsamoro ini adalah anak angkat tuan Marawan.

Bergambar bersama Datu Khomeini Camsa Bansuan, King of Moro Song di Alnor Hotel.

Kami sebilik tiga orang. Saya, sdr Laliman dan sdr Awang Karim Kadir. Persamaan kami ialah ketiga-tiganya penulis, dan cintakan sastera dan budaya. Cuma mereka berdua terjun dalam politik. Yang satu ketua USNO Darau dan seorang lagi Ketua Usno Kudat.

Kerana itu banyaklah topik yang jadi perbualan. Dari soal seni dan sastera, soal perjuangan sahsiah hinggakan soal-soal agama hingga tasauf. Kebetulan Awang Karim juga imam di kampungnya.

Selepas menikmati makan malam semalam, makan selepas kira-kira 25 jam dalam prerjalanan, kami masuk bilik untuk berehat sebentar kerana berhasrat untuk mengitari Cotabato City.

Tapi tak kesampaian kerana kami terbangun kira-kira jam 2.30 pagi. Letih sekali tetapi walaupun perjalanan itu memenatkan tetap terasa seronok.

Anggota delegasi diminta bersedia kerana jam 7.30 pagi, rombongan akan menuju Parang. Parang kini menjadi salah satu municipalty dalam wilayah Maguindanao del Norte yang baru diwujudkan. Dulunya Parang, Barira masuk dalam wilayah Wilayah Sharif Kabunsuan.

Parang memiliki sebuah Pelabuhan bebas Polloc port, yang terletak di Teluk Illana yang cantik. Selalu disebut sebagai Koridor Iranun (Iranun Corridor), Parang mempunyai kedudukan yang strategik dalam peta BIMP-EAGA. Ia boleh memainkan peranan penting dalam menghidupkan potensi ekonomi untuk komuniti minoriti dan marginal.

Sejarah mencatatkan pada Jun 1851, tentera sepanyol berpengkalan di Zamboanga menyerang Polloc. Kerana airnya yang dalam, sepanyol membina kubu dan pengkalan tentera laut untuk mereka gunakan menyerang orang Moro di Lembah Pulangi.

Pada tahun 1860, Polloc sudah menjadi kota kecil dan pada 1884, jalan raya sudah dibina untuk menghubungkan Polloc dan bandar lain di Cotabato. Selepas Perang Amerika 1901, Polloc dikuasai oleh Amerika. Pada tahun  1917, Polloc menjadi sebahagian daripada Parang. Presiden Manuel Roxas kemudian menandatangani Executive Order No.82 untuk menjadikan Parang sebuah municipality 18 Ogos 1947.

Pelabuhan Bebas dan Zone Ekonomi Bebas Polloc, yang kini terletak di Barangay Polloc, bandar parang, dibina pada 1977 dan kini menjadi sebuah Pelabuhan penting di wilayah Bangsamoro dan menghubungkannya dengan Manila dengan bandar-bandar lain.

Pada 19 Jun 2023, Parlimen Bangsamoro Transition Authority  meluluskan rang undang-undang untuk memindahkan pusat pentadbiran Bangsamoro dari Cotabato City Ke Parang. Parang bersempadan dengan Barira dan Matanong di sebelah utara manakala di timurnya terletak Buldon manakala di selatannya   terletak Sultan Kudarat.

Parang adalah tempat pertama yang kami kunjungi pada sebelah pagi manakala pada sebelah petangnya kami akan ke Matanog.

“Saya sudah jalan.Sebab janji semalam, kita jalan 7.30 am. Siapa yang lambat kasih tinggal saja”. Sekonyong-konyong saya terbaca pesan di grup whatsapp. Kami segera  bergegas ke Parang.