Ahad, 1 Ogos 2021

Mengenai Sabah360online.com, Ya, kami baru mula langkah pertama

Tags


Apabila kita mahukan kejayaan, janganlah hanya mengira anak anak tangga tetapi panjatlah anak-anak tangga itu satu persatu. Aristotle pernah mengatakan begitu kira-kira 300 tahun sebelum masihi lagi.Kami fikir kami sudah mula memanjat anak-anak tangga untuk merealisasikan impian untuk mewujudkan portal berita Sabah360online.com.

360 bukan saja bererti 360 darjah, atau liputan seluruh Sabah tetapi 360 juga bererti sepenuh jiwa kami. Demi perjuangan, serahkanlah jiwa ragamu secara mutlak kerana Tuhan membenci sifat yang setengah-setengah, kata Cipto Mangunkusumo. Kami tidak setengah-setengah. Kami sepenuhnya menyerahkan jiwa dan komitmen kami untuk mewujudkan sebuah portal berita yang mampu memberikan liputan yang menyeluruh, adil seimbang, benar dan demi kesejahteraan kerana tidak ada kebahagiaan yang lebih besar melainkan berjuang demi kepentingan orang ramai.

Tanpa perjuangan, tidak ada kemenangan, kata pendaki gunung Everest yang pertama, Sir Edmund Hillary. Tapi tangga yang kami daki tidaklah setinggi mana.Perjuangan baru ada ertinya apabila terlebih dahulu dimulai dengan diri sendiri.

Bersama saudara Hassim Haji Othman, kami memulakan portal Sabah360online.com, mencari webmaster, membeli domain dan mengisikannya dengan berita-berita, laporan dan sebagainya. Bersama rakan-rakan lain seperti Mariayati Mursidi, Drs Henry Bating, juga saudara  Vitalis Bingkasan dan Yusop Teppo, dan rakan-rakan lain  yang menyatakan sedia berjuang, tentu kami juga berani menanggung risiko. Hidup bererti berjuang. Hidup nikmat tanpa badai taufan adalah laksana laut yang mati.Lebih baik diterjang dan diserang oleh nasib daripada dipermainkannya.

Kerana tidak mahu duduk terperap di rumah lebih lama, sebahagiannya kerana PKP, kami kemudian memilih satu waktu untuk `kupi-kupi' selepas makan dalam restoran dibenarkan. Sambil duduk menikmati pisang goreng kami melihat semua tangga-tangga yang perlu dinaiki.

Perlu perancangan dan strategi yang teratur supaya tidak mudah tersungkur.  Sesuatu yang belum dikerjakan, seringkali nampak mustahil.Kita baru yakin apabila kita sudah berjaya melakukannya.. Tidak ada hal yang  mustahil kalau anda tidak befikir mustahil, kata-kata ini kami tujukan kepada diri kami sendiri.

Keinginan adalah seperti api, makin diberi kayu, makin besar nyalanya. Untuk memastikan api keinginan sentiasa menyala-nyala, kami perlu mencari kayu.

Kayu? Sekarang mana perlu kayu lagi. Pisang goreng atau teh atau kopi o , dipanaskan menggunakan  gas!, Saya tersenyum memikirkan analogi dalam kepala. Yang pasti Sabah360online.com kini makin diminati meskipun kami baru memulakan langkah pertama.Alhamdulillah. Moga api semangat ini terus bernyala.



Artikel Terkait