Sabtu, 22 September 2012

Datuk Haji Utoh Said Haji Usbah, anak Sabah pertama belajar di Al-Azhar

Tags




 DATUK HAJI UTOH SAID, ANAK SABAH PERTAMA BELAJAR DI AL AZHAR MESIR

KEPESATAN ilmu pengetahuan dan bidang pendidikan menggamit ratusan pelajar dari negeri ini untuk melanjutkan pelajaran di universiti-universiti terkemuka di dunia termasuk di Universiti Al-Azhar Mesir, salah sebuah universiti terkenal dan tertua bukan saja dalam dunia Islam malah dunia antarabangsa.
Kini ratusan pelajar Sabah telah menamatkan pengajian di Mesir dan ratusan lagi sedang melanjutkan pelajaran di universiti berprestij itu. Meskipun demikian, tidak ramai yang tahu bahawa, anak Sabah pertama yang berjaya menjejakkan kaki ke Universiti Al-Azhar Mesir ialah seorang anak dari sebuah pulau yang cantik di daerah Semporna, iaitu Datuk Haji Utoh Said Haji Usbah.

Datuk Haji Utoh Said Haji Usbah dilahirkan di Pulau Bohey Dulang pada 10 September 1953. Anak pertama dari enam adik beradik ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Ugama Islam (SUI) Semporna sebelum melanjutkan pelajaran di Khairiyah Islamiah, Pokok Sena Kepala Batas Seberang Perai. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran dalam pengajian syariah dan undang-undang di  Universiti Al-Azhar, Kaherah Mesir pada tahun 1978.  Kemudian beliau menjalani kursus Kemuftian dan Kehakiman di kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri di Pejabat Mufti Mesir. Sekembalinya ke tanahair, beliau dilantik sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) pada 4 April 1983  sebelum bertukar ke Jabatan Kemajuan Islam (JAKIM) Sabah pada 16 Oktober 1993. Selepas itu, beliau berpindah ke Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) pada 16 November 2000 hingga sekarang. Datuk Haji Utoh  Said juga adalah Yang Di Pertua Mimbar Permuafakatan  Ibubapa Malaysia (MAPIM) Negeri Sabah selain menjadi Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Semporna.Atas sumbangan dan jasanya kepada negeri ini, beliau telah dianugerahkan Bintang Kebesaran Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) yang membawa gelaran Datuk pada tahun 2002.

Beliau mendirikan rumah tangga dengan Datin Hajah Dewi Fikri Haji Sirat dan dikurniakan lapan orang anak, tiga lelaki lima perempuan.

Ikuti petikan temubual wartawan UTUSAN BORNEO,ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN dengan Datuk Haji Utoh Said Haji Usbah mengenai pengalaman beliau ketika menuntut di Mesir dan beberapa kenangan manis yang tidak dapat dilupakan.

UTUSAN BORNEO: Apa khabar Datuk? Terima kasih kerana memberi ruang untuk sesi temubual ini. Sebagai anak Sabah yang pertama belajar di Mesir, boleh ceritakan pengalaman Datuk ketika berada di sana?

DATUK HAJI UTOH SAID:     Alhamdulillah baik. Saya mula menjejakkan kaki di bumi Mesir pada 25 November 1978. Saya bertolak dari Kuala Lumpur pada 24 November 1978 menggunakan pesawat Japan Airlines. Saya tiba disana jam 6.00 pagi pada 25 November. Seingat saya, saya disambut oleh Atase Pendidikan di Kedutaan Malaysia di Mesir. Namanya Haji Abdul Manaf Ahmad. Beliaulah yang membantu saya. Ketika itu, Duta Malaysia ke Mesir ialah Datuk Haji Hassan Adli.
Situasi di Mesir ketika itu, berjalan dengan tenang.Masa belajar pun baik.  Hanya berlaku satu kekecohan iaitu Ketika Presiden Anwar Sadat ditembak sempena Perayaan Hari Tentera pada tahun 1981. Pada hari itu anak kedua saya lahir. Anwar Sadat kemudian diganti Hosni Mubarak.

UB:       Berapa anak?
DHUS:  Lapan orang. Tiga lelaki dan lima perempuan.   Hanya anak kedua yang lahir di Mesir sewaktu menuntut di sana.

UB:       Sebagai anak Sabah yang pertama belajar di Al-Azhar, sebuah universiti yang dianggap tertua di dunia itu, apa perasaan Datuk ketika itu?
DHUS:  Tentulah saya berasa bangga kerana menjadi anak Sabah pertama belajar di Al-Azhar iaitu pada tahun 1978.Sebelum itu, belum ada pelajar dari Sabah yang belajar di sana setahu saya. Kemasukan saya ke Azhar telah membuka pintu kepada pelajar Sabah yang lain. Kemudian saya menubuhkan Badan Kebajikan Penuntut Sabah.

UB:       Siapa rakan sekelas Datuk di sana? Masih ingat nama mereka?
DHUS:  Antara rakan sekelas saya ialah Ustaz Fadhil Hanafi, mantan ADUN Alor Mengkudu Kedah dan Datuk Haji Jamaludin Mohd Thaher, Yang Di Pertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM).

UB:       Mengapa tidak ramai pelajar dari Sabah yang belajar di Mesir pada masa itu?
DHUS:  Mungkin peluang agak kurang ketika itu, khususnya dalam bidang pendidikan agama. Lagipula kehidupan agak miskin dan susah. Kehidupan saya sendiri agak susah.Terpaksa naik basikal dari Bugaya ke Pekan Semporna sejauh kira-kira lapan batu. Barangkali kerana keadaan hidup yang serba kekurangan itu menyebabkan kesedaran tentang pentingnya pendidikan anak-anak kurang. Pada masa itu, tidak banyak sekolah agama seperti sekarang.Kerana itu tidak ramai yang dapat menjejakkan kaki ke Mesir.

UB:       Datuk tidak berasa kekok ketika mula-mula tiba di Kaherah?
DHUS:  Ketika tiba di Kaherah, saya ditempatkan di asrama pelajar. Saya tidak kekok kerana mudah menyesuaikan diri. Malah saya pernag satu bilik dengan bekas Mufti Sabah, Sahibussamahah Al Fadhil Datuk Haji Ahmad Alawi Haji Adenan.

UB:       Sewaktu di Mesir, apakah Datuk berpeluang melawat tempat-tempat menarik di sana? seperti Piramid misalnya?
DHUS: Kalau Piramid, saya sempat mendaki sampai ke atas. Alhamdulillah, sepanjang berada di sana, saya sempat berkunjung ke beberapa tempat menarik di Mesir.

UB:       Selalu juga balik ke tanahair?
DHUS:  Setiap satu tahun saya balik ke Sabah.Masa itu yang banyak membantu saya ialah Tan Sri Datuk Harris Mohd.Salleh dan Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran bin Dandai.

UB:       Selepas Datuk, siapa pelajar Sabah seterusnya yang belajar di Al-Azhar?
DHUS:  Pelajar dari Sabah yang ke Universiti Al-Azhar ketika itu ialah Datuk Haji Suhaili Said, kini Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tungku dan Pengerusi Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS), Dr.Badrul Amin Haji Bahron (mantan profesor di Universiti Islam Antarabangsa) kini aktivis politik, dan Ustaz Haidun Hadi, kini Pengetua SMK Tun Datu Mustapha.  Kemudian diikuti oleh Datuk Haji Aidi Moktar dan rakan-rakannya. Malah saya yang membantu menguruskan kemasukan Ustaz Suhaili dengan Dr.Badrul Amin. Mereka memang pelajar bijak.

UB:       Jauh dari keluarga begitu, bagaimana Datuk berhubung dengan keluarga?
DHUS:  Ketika itu belum ada internet, jauh sekali facebook atau twitter. Kami berhubung pakai surat atau telegram.

UB:       Sebaik pulang ke tanah air, Apa tugas pertama Datuk?
DHUS:  Saya balik ke tanah air pada 1982. Tidak lama kemudian saya dipanggil oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Harris Mohd.Salleh. Dia tanya, tuan haji mahu apa? Kemudian beliau  melantik saya sebagai Pegawai Perhubungan Awam MUIS pada 4 April 1983. Semasa di MUIS, saya pernah juga bertugas sebagai Pegawai Pendaftar Mahkamah, Pegawai Penguatkuasa, Pegawai Perhubungan Awam.

UB:       Kemana selepas itu?
DHUS:  Kemudian saya bertukar ke Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Saya menjadi anak Sabah pertama bertugas di Jakim iaitu pada 16 Oktober 1993.Di Jakim saya bertugas sebagai Pegawai Dakwah Negeri dan Pegawai Pentadbir  Dari JAKIM, saya berpindah pula ke Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) pada 16 November 2000. Di JASA, saya bertugas sebagai Pegawai Penerangan JASA, Penolong Pengarah Bahagian Pentadbiran dan Kewangan, Penolong Pengarah Bahagian Komunikasi dan Isu, Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Insan dan Penolong Pengarah Cawangan Pembangunan Komuniti.


UB:       Kalau tak silap, Datuk pernah tubuhkan Kelab UMNO di luar negara?
DHUS:  Sebenarnya saya menjadi ahli UMNO ialah pada tahun 1975 di cawangan Bagan Tuan Kecil, Butterworth Seberang Perai Pulau Pinang. Masa itu saya pernah tulis surat ucapkan tahniah kepada Allahyarham Tun Razak, untuk ucapkan tahniah atas kemenangannya dalam pilihanraya dan beliau telah berbesar hati membalasnya.  Beliau membalas surat itu dengan tulisan tangan.Ia sangat berharga bagi saya.Ketika itu UMNO Pulau Pinang dipimpin oleh Datuk Haji Ahmad Badawi iaitu ayah kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi,mantan Perdana Menteri kita. Saya ingat lagi,Ketua Cawangan ialah Cikgu Abdullah manakala Setiausaha cawangan Cikgu Ismail.
Jadi ketika berada di Mesir, saya menubuhkan Kelab UMNO di Mesir dan dirasmikan oleh Tun Musa Hitam, ketika itu Timbalan Perdana Menteri. Perasmian Kelab UMNO itu ialah pada 5 November 1981. Tun Musa pernah tanya, tuan haji buat apa masuk UMNO,UMNO bukan ada di Sabah. Saya kata, UMNO InsyaAllah akan masuk ke Sabah satu hari nanti.Jadi bila UMNO masuk ke sabah pada tahun 1991, Tun Musa telefon saya.

UB:       Sebagai seorang anak Sabah yang berjaya, apa harapan Datuk kepada anak-anak Sabah dalam pelajaran?
DHUS:  Saya berharap kepada semua anak bangsa agar belajar bersungguh-sungguh  kerana hanya pelajaran dan pengetahuan yang menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Berikan tumpuan kepada pelajaran.


UB:       Mungkin ada kata-kata menarik dari Datuk yang boleh dijadikan pedoman?
DHUS: Jangan mengalah kepada masalah.Manusia difitrahkan oleh Allah Subhana wa taala hidup dengan masalah.Barangsiapa dapat selesaikan masalah, itu mendewasakan dan mematangkan kita. Ingatlah bahawa sesungguhnya masalah tidak akan pergi selagi kita hidup, yang pergi adalah kita. Oleh itu, jangan mengalah dan jangan berputus asa.Berjuanglah atasi masalah.

UB:       Apa pandangan Datuk terhadap situasi hari ini?
DHUS:  Kita jangan berpecah.Kalau kita berpecah, pihak lain akan mudah memperkotak katikkan kita. saya juga merasa kesal di atas isu menghina Rasul yang hangat diperkatakan ketika ini iaitu penerbitan filem innocent of Muslim yang menimbulkan banyak bantahan dan kemarahan umat Islam dan isu karikatur menghina nabi. Perkara ini haruslah dijadikan iktibar. kalau kita berpecah begini, kita akan dipijak bangsa asing.Kita berharap kerajaan mengambil peranan penting dalam mewujudkan perpaduan. Kita mesti berjuang menciptakan perpaduan dan keharmonian.Perjuangan kita hari ini adalah untuk masa depan anak-anak cucu kita.Mereka yang akan menerima faedah jika negara kita terus.Sebab itu, kita harus meneruskan perjuangan demi kebaikan anak bangsa.