Sabtu, 17 September 2011

Sedikit catatan mengenai Seda' a Tiapa di Kayu Putih

Tags

Seda' a tiapa, tidak syak lagi mampu menaikkan selera.Tiapa merupakan salah satu kaedah memanggang ikan yang popular dalam masyarakat Iranun di Kota Belud. Ikan diletakkan atau dipacakkan berdekatan unggun api.Kaedah menyalai ikan atau tiapa ini sudah agak jarang kita saksikan.Saya sendiri sudah lama tidak melihat proses tiapa ini.Mungkin sudah puluhan tahun juga,saya tidak melihat orang menjual ikan tiapa. Dahulu di minanga atau di simpang kampung Jawi-jawi ada orang orang yang menjual seda' a tiapa ini.
Seda' a tiapa ini memiliki aroma khas.Di kampung kayu putih, kami singgah di sebuah gerai yang menjual seda' a tiapa ini. Puan Norhayati, namanya.Beliau menjual ikan tiapa ini antara RM5.00 hingga RM10.00 menurut jenis ikan dan ukurannya,kecil atau besar.Menurutnya, sudah lapan atau sembilan bulan, Puan Norhayati menjual ikan tiapa ini dan mendapat sambutan yang menggalakkan.
Saya teringat pengalaman ketika melawat Quaipo City di Metro Manila. Saya menyaksikan orang Iranun Maranao di sana turut menjual seda a tiapa ini di tengah-tengah bandar quaipo.Jika kita berkunjung ke sana, terdapat banyak jenis masakan Iranun termasuk pialapaan, giataan, tiapa, kulia' dan sebagainya.
Seda' a tiapa ini memang memiliki rasa yang berbeza dengan ikan panggang.Seda' a tiapa lebih sedap lagi, cuma prosesnya agak lambat,kerana ikan yang disalai itu tidak boleh terkena api.
Barangkali bagi mereka yang teringin makan seda' a tiapa ini, bolehlah meminta rakan-rakan Iranun mereka untuk menyajikan seda' a tiapa jika ada majlis kenduri, keramaian dan sebagainya.