Jumaat, 15 Januari 2010

Sejenak bersama Dewan Pemuda PAS

Tags

Ustaz Nasruddin Tantawi kelihatan tak sempat membetulkan cermin matanya ketika kami mengajaknya bergambar kenang-kenangan. Saya dan Lee, ketua biro Nanyang Siang Pau berdiri di sebelah Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat ini. Temuramah itu berlangsung agak singkat, kerana agak kesuntukan waktu. Turut hadir dalam sidang media itu ialah Ketua AMK Sabah, Abd Razak Jamil, saudara Azman Sapawi (Timbalan Ketua DPP Pusat), Suhaizan Kaiat, Ketua Penerangan DPP Pas Pusat, Sdr Lahirul Latigu, Ketua DPP Pas sabah, Sdr Zainudin Hasan AMK Sabah dan rakan-rakan lain.
Lee menanyakan mengenai isu kalimah Allah dan pendirian Dewan Pemuda Pas Pusat. Nasrudin menjawab perlunya diadakan dialog. Tidak lama selepas peristiwa itu,beliau memberitahu Dewan Pemuda Pas Pusat telah melawat gereja yang terbakar itu.Bahkan DPP Pusat telah menghantar surat kepada pihak gereja untuk mengadakan pertemuan bagi merungkaikan permasalahan.Nasrudin menceritakan beberapa peristiwa di zaman nabi, di zaman khalifah Abu Bakar. Bahkan Islam melarang keras kekerasan dan melarang rumah ibadat agama lain diganggu dan sebagainya.
Jawapan yang diberi Ustaz Nasrudin itu cukup mantap bagi menggambarkan pendirian Dewan Pemuda Pas Pusat mengenai isu itu.
Rasanya saya belum pernah bertemu Nasrudin sebelum ini.Tetapi saya melihat beliau seorang yang cukup bijaksana, berwibawa bagi memimpin dan mengedepankan agenda perjuangan Pemuda Pas di negara ini.

1 comments so far

Teruskan usaha saudara menulis berita yang tepat.