Selasa, 30 September 2014

CIKGU ISMAIL, LEBIH BANYAK BEKERJA DARIPADA BERCAKAP

Tags



CIKGU ISMAIL, LEBIH BANYAK BEKERJA DARIPADA BERCAKAP

ORANGNYA lebih banyak bekerja daripada bercakap. Tokoh kita kali ini adalah seorang penggiat bahasa ibunda yang komited terhadap perjuangannya. Mantan pesara guru ini juga adalah.Penyelaras Taska Bahasa Warisan di Seluruh Sabah. Selain itu, beliau adalah Penyelidik bahasa Iranun untuk Projek Pangkalan Data Bahasa Sukuan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sabah sejak lebih sedekad yang lalu. Beliau juga adalah seorang guru silat dan pernah dilantik sebagai pengadil pertandingan seni silat di seluruh negeri.


Ismail Sidik dilahirkan di Kampung Kota Peladok pada 2 Februari 1948. Beliau mendapat pendidikan awal di Native Voluntary School (NVS) Merabau sebelum melanjutkan persekolahan di Government Primary School (GPS) Timbang Dayang Kota Belud pada tahun 1962. Selepas itu, beliau berpindah lagi ke DCC Kota Belud hingga lulus darjah enam. Beliau sempat menduduki kelas peralihan (bridge Cass) di Government Junior Secondary School (GJSS) Kota Belud. Ketika masih berada di bangku sekolah menengah, beliau kemudian mengikuti temuduga guru . Beliau bernasib baik kerana diterima sebagai guru pada tahun 1964 ketika berusia 18 tahun.

Beliau ditempatkan ke SRK Timbang Dayang Kota Belud pada 24 Januari 1964. Kemudian pada tahun 1972, beliau dipindahkan di NVS Labuan hingga 1974. Selepas itu, beliau menghadiri kursus di Sekolah Latihan Guru-Guru Bumiputera di Tanjung Aru selama enam bulan 1974-1975. Pada tahun 1976, beliau ditugaskan sebagai guru di SK Sampir Kota Marudu selama dua bulan sebelum berpindah ke SRK Timbang Dayang sehingga bersara tahun 2004. Beliau berkhidmat sebagai pendidik di SRK Timbang Dayang lebih 30 tahun dan memegang rekod sebagai guru yang paling mengajar di sekolah itu.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN BIN SHAIDDIN berpeluang menemubual Cikgu Ismail Sidik di salah sebuah restoran terkemuka di Kota Kinabalu untuk berkongsi pengalaman beliau mengenai zaman persekolahan, menjadi seorang guru hingga penglibatanya dalam bidang pemuliharaan bahasa ibunda .Ikuti petikan temubual dengan beliau:

UTUSAN BORNEO Boleh ceritakan sedikit mengenai latar belakang cikgu?

ISMAIL SIDIK: Saya lahir di Kampung Kota Peladok Kota Belud pada 2 Februari 1948.

UB: Dimana cikgu mendapat pendidikan awal?

ISMAIL: Saya mendapat pendidikan awal di NVS Merabau, sebuah sekolah sukarela yang dibina oleh penduduk kampung secara bergotong-royong. Sekolah itu sudah tidak ada lagi sekarang.

UB: Siapa rakan yang sama sama bersekolah dengan cikgu?

ISMAIL: Antaranya yang saya ingat Lamuduk,arwah Umbul, Taritib, Haji Aris, Tarikim, Haji Garam @ Haji Idris. Itu di antaranya.

UB: Rumah cikgu jauh dari sekolah?

ISMAIL: Jauh. Kami perlu berenang melintasi dua sungai untuk ke sekolah. Kadang-kadang juga kami menunggang kerbau untuk ke sekolah kerana tidak ada kenderaan lain. Saya ingat lagi nama kerbau saya `si potok' kerana ekornya terputus. Selain itu tidak ada kemudahan lain. Kalau naik basikal pun, tak ada jalan raya. Biasanya kami berjalan menyusur tebing sungai.

UB: Selepas itu, cikgu bersekolah di mana?

ISMAIL: Saya bersekolah di GPS Timbang Dayang pada tahun 1962. Jalan Kaki kerana kemudahan lain. Menyeberang sungai menggunakan` arur' atau rakit daripada buluh yang ditarik menggunakan tali yang diregangkan di kedua belah sungai. Antara rakan sekolah pada arwah Talikop Lamsin, mantan Pegawai Daerah Kota Belud. Selain itu Onsang bin Rauf. Selepas itu kami bersekolah di DCC District Coouncil Sekolah Rendah di atas bukit dalam darjah enam. Selepas itu, saya belajar di bridge class dan sempat bersekolah selama satu tahun di Goverment Junior Secondar School Kota Belud. Kemudian ada temuduga pengambilan guru pelatih pada tahun 1964. Saya menghadiri temuduga itu, masih dalam pakaian seragam sekolah. Saya bernasib baik kerana lulus dalam temuduga itu.Waktu itu umur saya 18 tahun .

UB: Dimana cikgu ditugaskan ketika mula jadi guru?

ISMAIL: Saya ditempatkan di SRK Timbang Dayang. Pelantikan saya ialah pada 24 Januari 1964. Antara rakan sejawat pada masa itu ialah Cikgu Sintih Japil, Allahyarham Cikgu Mansu. Allahyarham Datu Masri dan seorang guru dari Putatan. saya lupa namanya.

UB: Berapa tahun bertugas di SRK Timbang Dayang?

ISMAIL: Lama. Saya memegang rekod sebagai guru yang paling lama mengajar di SRK Timbang Dayang. Kalau dicampur semua lebih 30 tahun. Selepas mengajar beberapa tahun di Timbang Dayang, pada tahun 1972, saya dipindahkan ke NVS Labuan. Setahun kemudian saya menyertai kursus di Sekolah Latihan Bumiputera di Tanjung Aru dari tahun 74 hingga 1975. Antara guru saya ialah Cikgu Hajat Haji Lasin, Cikgu Awang Mohdzar Samad.Selepas tamat kursus saya sempat mengajar di SRK Sampir Kota Marudu selama dua bulan sebelum ditempatkan semula di SRK Timbang Dayang pada 1976. Saya bertugas di sana dari tahun 1976 sehinggalah bersara pada 2004. Saya guru yang paling lama bertugas di sana.

UB: Berapa gaji guru waktu itu?

ISMAIL: RM105 sahaja. Tapi masa itu,duit RM105 itu nilainya besar. Gula harganya 25 sen sekati. Kopi sepuluh sen secawan. Harga kuih sebiji 5 sen Ada sejenis baju , kol namanya berharga 4.50 ringgit. Kalau baju cap buaya pada masa itu berharga 10 ringgit.Saya ingat pada masa itu, hanya arwah si Kala yang pakai baju cap buaya kerana hartanya banyak, banyak kerbaunya.

UB: Berapa harga seekor kerbau pada masa itu?

ISMAIL: Seekor kerbau boleh dijual dengan harga RM300.

UB: Siapa antara murid yang cikgu pernah ajar?

ISMAIL:Antaranya Salleh Lamsin, Muddin Beting, Fawzi Lamsin, Sarbini Jaidin, Datu Rosmadi Sulai, Awang Rablah Salil, Norti Sirin, Haji Khairan Untoh, Laliman Ahmad, Datu Raiman Kauman dan lain-lain

UB: Apa perbezaan mengajar dulu dengan sekarang?

ISMAIL: Dulu tidak banyak subjek yang diajar.Tapi pelajaran kajian tempatan banyak juga ditekankan., sejarah, geografi atau disebut ilmu alam pada masa itu.

Sebagai contoh, guru misalnya menyoal ada berapa pekan yang dilalui dari Kota Belud ke Kota Kinabalu? Murid pun menjawab dari Kota Belud, antara pekan melalui Tenghilan, Tamparuli, Berungis, Telipok, Menggatal, Inanam hingga sampai ke Kota Kinabalu. Pada masa itu, matapelajaran tulisan jawi turut diajarkan, sehinggakan ramai yang pandai menulis jawi.

UB: Bagaimana disiplin sekolah?

ISMAIL: Disiplin pelajar juga baik.Mereka sentiasa menghormati guru. Tiada pengaruh jahat. Jika guru merotan murid, ibu bapa tidak marah . Ibu bapa faham keadaan itu. Ibu bapa banyak memberi sumbangan untuk kemudahan pembelajaran murid di sekolah.

UB: Kerjasama ibu bapa? bagaimana tahap kerjasama yang diberikan oleh ibu bapa?

ISMAIL: Kalau tiba sambutan Hari Ibu Bapa, kalangan ibu bapa sanggup menyumbangkan seekor atau dua ekor kerbau untuk di sembelih. Walaupun tidak ada bantuan daripada kerajaan, tapi ibubapa mampu mengadakan majlis besar-besaran, buat perayaan Hari Ibu Bapa dengan menyembelih kerbau. Asalkan ada perayaan yang berkaitan dengan masyarakat, ibu bapa di sekitar kampung siap sedia memberikan kerjasama. Pelajar-pelajar SRK Timbang Dayang itu kebanyakannya datang dari Kampung Timbang Dayang sendiri, Kampung Sembirai, Kampung Kulambai, Kampung Payas-Payas, Kampung Kota Peladok, Peladok, Wakap, Pantai Emas dan sebagainya.

Antara guru yang pernah mengajar di sekolah itu ialah Cikgu Raskan Asing . Beliau mengajar dulu sedikit daripada saya, diikuti cikgu Dayah Cikgu Asid,

Saya memegang rekod sebagai guru paling lama mengajar di sekolah itu. Lebih 30 tahun lebih. Sebenarnya dulu ramai orang kita jadi guru. Tapi sebilangan pindah kerja ke Lembaga Padi Sabah (LPS) yang baru dibuka masa itu. . Gajinya lumayan iaitu RM300 lebih iaitu lebih tinggi daripada gaji guru.

UB: Cikgu tidak pernah ditukar ke tempat lain?

ISMAIL: Pernah juga. Tetapi setiap kali ditukarkan , Pengerusi PIBG kata "ini orang jangan kamu tukar dia. Biarlah dia mengajar di sini.Orang kampung pun suka dengan dia, biasa dengan dia. Dua kali PPD datang tetapi PIBG tidak mahu saya dipindahkan.

UB: Tentu mencabar jadi guru tempoh dulu?

ISMAIL: Dulu sengsara jadi guru. Jalan kaki ke sekolah untuk mengajar. Dari rumah jam 6.00 pagi, sampai di sekolah kirakira jam 7.30 pagi. Kalau ada basikal pun tidak dapat ditunggang kerana tiada jalan raya. Kami ke sekolah menggunakan jalan permatang sawah. Yang ada lupak kerbau. Kalau naik kerbau pun tidak boleh menggunakan jalan raya kerana jalan raya yang dibina pada masa itu tidak boleh dilalui oleh kerbau. Seseorang boleh didenda jika menunggang kerbau di atas jalan raya. Dendanya lima ringgit. Besar nilainya masa itu.

Sewaktu berusia 12 tahun, saya sempat ikut buat jalan di Kota Peladok itu. Satu rantai upahnya RM35.00

UB: Apa jenis permainan orang-orang zaman dulu?

ISMAIL: Selain main bola sepak, orang zaman dulu main ridi, main binti (guna betis) jarambuta (permainan seperti merebutkan bola bulat sepert limau, batu, pinang dan sebagainya. , main gala,permainan tradisi masyarakat Iranun.

UB: Bagaimana pula cikgu terlibat dalam seni silat?

ISMAIL: Saya mempelajari seni silat sejak berada di bangku sekolah lagi. Sekitar tahun 1961 hingga 1962 apabila seorang mahaguru silat sipring , Guru Kairu, datang dan tinggal di rumah kami di Payas-Payas. Kami mendapat informasi mengenai beliau daripada pakcik saya, Dato Masangkai yang ketika itu menjadi polis marin.

Mulanya saya bekajar untuk diri sendiri, tetapi kemudian saya diberi tauliah untuk mengajar. Sebab itu saya diminta mengajar silat di kampung-kampung di sekitar Kota Belud.

Walaupun sudah lama bersara, saya masih mengajar silat untuk murid-murid pra universiti di SMK Usukan. Ketika masih bertugas sebagai pendidik dahulu, saya menjadi jurulatih silat seni olahraga. Saya juga selalu dilantik sebgai jurulatih teknik gelanggang dan menjadi pengadil peringkat negeri sehingga pencen.

Tugas sebagai jurulatih dan pengadil silat inilah yang membawa saya keliling Sabah, ke Tenom, Sandakan, Kudat, Keningau, Beaufort dan sebagainya.

Selain sebagai seni mempertahankan diri, silat juga adalah sebahagian daripada kebudayaan yang sering dipersembahkan ketika majlis perkahwinan dan sebagainya.

UB: Bagaimana mulanya timbul minat cikgu dalam pemuliharaan bahasa ibunda?

ISMAIL: Sejak dulu lagi saya memang minat dalam pemuliharaan bahasa ibunda. Kemudian satu hari, OKK Haji Masrin Hassin, Ketua Daerah Kota Belud,seorang tokoh dan pemimpin masyarakat Iranun telah membawa dua penyelidik bahasa iaitu Karla Smith dan Jim Smith dari SIL untuk membantu membina sistem ejaan orthografi, membuat buku dalam bahasa Iranun. Sejak itu kami terlibat semua mengumpulkan puisi rakyat seperti bayuk, cerita rakyat seperti dongeng-dongeng. Kami membuat beberapa bengkel bahasa.

UB: Siapa yang banyak membantu ?

ISMAIL: Orang yang palimg banyak membantu ialah Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.Beliaulah sebenarnya tulang belakang yang banyak memberikan sokongan, bantuan, bukan saja dalam bentuk kewangan, material dan memberikan galakan dan semangat. Ceritanya, satu hari saya dipanggil oleh Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, ketika itu beliau menjadi menteri kabinet negeri ( Kini Speaker Dewan Rakyat) dan meminta saya membantu mengembangkan bahasa Iranun. melalui BKI, Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) Saya terlibat sejak 1998 lagi.

UB: Sepanjang bergiat dalam bidang pengajaran bahasa , pernahkah cikgu membuat kajian di tempat lain?
ISMAIL: Kami juga berpeluang untuk ke NewZealand dan melihat bagaimana bahasa maori diajarkan di sekolah-sekolah.

UB: Berapa buku yang sudah disiapkan oleh BKI?

ISMAIL: Setakat ini kami telah menyiapkan kira-kira 400 judul buku pelbagai tajuk.Buku-buku cerita, sistem ejaan dan buku-buku pengajaran dalam bahasa Iranun.

UB: Kini masyarakat mulai memberikan apresiasi kepada tugas-tugas yang cikgu lakukanl Apa pula kebimbangan cikgu?

ISMAIL: Saya bimbang kerana setakat ini belum ada lagi yang mampu mengganti, menjadi pelapis dan sebagainya.

UB: Apa pentingnya perjuangan bahasa ibunda?

ISMAIL: Kiita haruslah memperjuangkan bahasa kerana hilang bahasa hilanglah bangsa. apabila bahasa sesuatu bangsa itu hilang, hilanglah juga budayanya

UB: Boleh ceritakan sedikit mengenai BKI?

ISMAIL:Badan Kebudayaan dan Bahasa Iranun (BKI), sebuah pertubuhan yang ditubuhkan untuk memperkasa budaya dan bahasa Iranun di negeri ini.

BKI dibentuk di beberapa buah zon di Kota Belud seperti Zon Merabau, Zon Payas-Payas, Zon Rampayan dan lain-lain.Termasuk juga Zon di Kudat dan Tungku Lahad Datu.

UB: Sekarang, bolehkah cikgu terangkan berapa tadika Iranun yang sudah ditubuhkan?
ISMAIL: Antaranya Tadika Bahasa Iranun di Kampung Payas-Payas. Tadika Bahasa Iranun ini adalah salah satu dari tiga tadika bahasa Iranun yang dibina untuk memulihara bahasa Iranun dan menyelamatkan bahasa itu daripada ancaman kepupusan. Tadika Bahasa Iranun yang lain terdapat di Kampung Merabau dan Kampung Rampayan Laut.

Kami membuat kurikulum Tadika Bahasa Iranun itu. Kurikulum itu digunakan dan dijadikan model oleh etnik-etnik lain untuk memulakan kelas tadika dalam bahasa ibunda mereka. Kini selain daripada tadika Iranun, antara etnik yang mempunyai tadika untuk anak-anak mereka termasuklah masyarakat Tobilung, Kimaragang, Begahak dan tidak ketinggalan sukubangsa Bajau di Kota Belud.

UB: Apa harapan cikgu?

ISMAIL: Saya mengharapkan pihak kerajaan terus membantu usaha memulihara dan memperkasa bahasa Ibunda. Katanya, kerajaan perlu memberikan perhatian yang sama terhadap kelangsungan bahasa ibunda yang jika tidak dipertahankan kemungkinan besar akan pupus.