Selasa, 30 September 2014

SITI AMINAH, KEHILANGAN 11 KG BERAT BADAN KERANA BANJIR DI BEAUFORT

Tags



SITI AMINAH, KEHILANGAN 11 KG BERAT BADAN KERANA BANJIR DI BEAUFORT



TIDAK lama selepas beliau menggalas amanah sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Beaufort, Siti Aminah Haji Aching mengalami cabaran yang menguji kewibawaannya. Ujian yang bukan alang kepalang. Banjir besar berlaku di daerah Beaufort dan disifatkan antara yang paling buruk sejak tahun 1981.

Namun beliau dapat menjalaninya dengan tabah. Berkat bantuan banyak pihak terutamanya pemimpin-pemimpin wanita bahagian dan cawangan termasuk juga Pergerakan Wanita UMNO Negeri, Siti Aminah mampu menunaikan tanggungjawabnya dengan cemerlang.

Cuma berat badannya turun sebelas kilogram. Dalam masa satu minggu, beliau tidur paling awal jam 3.00 pagi. Makan minumpun tidak menentu. Beliau mengetuai pasukan memasak untuk menyediakan makanan kepada seramai kira-kira 3,000 orang yang berada di tiga pusat pemindahan banjir di daerah itu.

Itulah tugas paling mencabar yang dihadapinya hanya kira-kira empat bulan menjadi Ketua Wanita UMNO Beaufort menggantikan Datuk Hajah Azizah Mohd Dun yang tidak mempertahankan jawatan tu.

Puan Siti Aminah Haji Aching dilahirkan di Kampung Klias Kecil Beaufort. Anak bungsu daripada 11 adik beradik ini mendapat pendidikan awal di SRK Rancangan Klias kemudian berpindah ke SRK Klias Kecil dan kemudian melanjutkan pelajaran menengah di SMK Gunsanad Keningau. Selepas itu beliau berpindah ke SMK Kota Klias sebelum melanjutkan pelajaran ke Maktab Sabah hingga Tingkatan Lima.

Beliau memulakan kerjaya di Jabatan Ketua Menteri (ketika itu berpejabat di Mini Sekretariat) sebelum berpindah ke Tingkat 11 Bangunan Yayasan Sabah. Beliau kemudian berpindah ke Pejabat Daerah Kuala Penyu dan selepas itu bertugas di Pejabat Daerah Beaufort.

Siti Aminah juga banyak terlibat dalam kegiatan NGO seperti Pemadam. Beliau mengetuai Biro Wanita Pemadam Daerah. Selain itu, beliau juga adalah Ketua Wanita Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Bahagian Kuala Penyu dan Timbalan Pengerusi Puspanita Daerah. Kini beliau diamanahkan menggalas amanah dan tanggungjawab sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Beaufort.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang untuk menemuramah SITI AMINAH HAJI ACHING di salah sebuah hotel terkenal di Jalan Pantai. Beliau ditemani Penolong Setiausaha Wanita, Ed. Farizah Edeh. Dalam kesempatan itu, beliau menceritakan cabaran yang dilaluinya sebagai Ketua Wanita, dan pengalamannya ketika berhadapan dengan banjir besar di Beaufort. Ikuti petikan temubual bersama beliau;

UTUSAN BORNEO: Terlebih dahulu kami mengucapkan tahniah kerana puan terpilih sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Beaufort. Apa perasaan puan terpilih sebagai Ketua Wanita?

SITI AMINAH: Terima kasih. Saya anggap pemilihan saya sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Beaufort sebagai satu amanah. Sudah tentu saya gembira kerana dapat menyumbang demi untuk pembangunan dan kemajuan wanita. Saya akan menggalasnya sebaik mungkin.Alhamdulillah sejak diberi mandat sebagai Ketua Pergerakan Wanita, dapat melaksanakan amanah dengan baik. Saya selalu turun ke peringkat akar umbi untuk menemui kaum wanita dan mengadakan pelbagai program untuk kemajuan wanita. Kita memang sentiasa ambil berat permasalahan yang dihadapi kaum wanita , lebih-lebih kerana kita mahu menjayakan misi kita untuk menaikkan taraf wanita.

UB: Sebelum ini pernahkah puan terfikir menjadi ketua wanita? Sewaktu kecil dahulu apa cita-cita puan?

SITI AMINAH: Dulu saya bercita-cita jadi pramugari. Saya juga bercita-cita menjadi seorang pendidik. Tapi kedua-duanya tidak kesampaian. Saya ditakdirkan kerja di pejabat, berkhidmat di jabatan kerajaan.

UB: Boleh jelaskan sedikit misi puan?

SITI AMINAH: Misi saya adalah membantu untuk menaiktarafkan kehidupan kaum wanita di Beaufort sekaligus membuka banyak peluang kepada wanita dan membuka mata golongan wanita untuk bergiat aktif dalam pelbagai aspek yang dapat menaikkan taraf hidup mereka.

UB: Tanggungjawab sebagai Ketua Wanita pastinya berat. Jadi tentu banyak pengalaman yang dialami?

SITI AMINAH: Tanggungjawab memang berat. Bukan semudah yang disangka. Tapi saya akan menggalasnya sebaik mungkin. Semampu saya. Sebagai seorang ketua, sudah tentu masyarakat menaruh harapan yang besar kepada kita. Sebab itu, mereka mengemukakan apa saja aduan, masalah dan sebagainya kepada kita. Jika ada orang ditimpa musibah, misalnya kebakaran, ada kematian dan sebagainya, ianya dilaporkan kepada. Malah pokok tumbang pun pernah dilaporkan kepada saya.

UB: Apa respon puan selepas menerima laporan itu?

SITI AMINAH: Saya terus bergegas ke tempat orang yang dilanda musibah. Kadang-kadang saya menerima tiga atau empat laporan mengenai orang yang sakit, meninggal, dilanda musibah seperti kebakaran. Saya datang sendiri bawa tilam, bawa bahan makanan dan sebagainya.

UB: Puan pernah dikritik kerana pernah datang sendirian untuk melawat tempat musibah?

SITI AMINAH: Sebaik menerima laporan, saya terus saja datang memberikan bantuan. Kadang-kadang AJK Wanita yang ada tidak dapat ikut kerana berada di tempat yang jauh. Ia tidak menjadi masalah. Kalau tiada AJK Wanita yang dapat datang, saya datang sendiri. Tidak payah ramai, dua tiga orang AJK yang dapat meluangkan masa pun sudah memadai kerana tujuan kita adalah untuk menghulur simpati, memberi bantuan kepada mereka. Bila dengar ada orang meninggal atau sakit, saya terus saja pergi. Ia sudah menjadi tabiat saya. Ada orang nasihat, jangan pergi satu orang, tapi saya tidak boleh tunggu kerana orang yang dilawat sakit dan sebagainya.

UB: Laporan mengenai pokok tumbang itu berlaku di mana?

SITI AMINAH: Oh itu. Jika tidak silap saya di Kampung Kekapor. Saya ke sana. Kemudian ada kebakaran di Kampung Kiaru, saya datang sendiri bawa tilam, sedikit bahan makanan.

UB: Oh ya, bagaimana pula kerjasama yang diberikan golongan wanita di Beaufort kepada puan sebagai Ketua Wanita UMNO Beaufort?

SITI AMINAH: Kerjasama yang diberikan amat baik.Kehadiran kaum wanita dalam mesyuarat juga ramai. Saya mendapat kerjasama yang amat baik daripada AJK dan ketua-ketua wanita di peringkat cawangan. Malah dalam Persidangan Wanita Bahagian Beaufort, baru-baru ini, kerjasama yang mereka berikan untuk menjayakan persidangan amat baik. Mereka sanggup pulang hingga jam 4.00 subuh, bawa makanan, potluck, masing-masing semata-mata untuk memastikan persidangan wanita berjalan lancar. Kerjasama yang diberikan ini amatlah mengharukan saya. Kehadiran ahli wanita juga amat menggalakkan. Seramai 761 perwakilan wanita hadir dalam persidangan itu, iaitu ketika pertama kali saya memegang jawatan Ketua Wanita UMNO Beaufort. Sebelumnya kehadiran tidaklah sebegitu. Apatahlagi persidangan yang diadakan secara serentak dengan Pergerakan Pemuda dan puteri dirasmikan Naib Presiden UMNO, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi. Datuk Hajah Armani Mahiruddin, Ketua Wanita Negeri bertindak sebagai pelapor dan wakil perhubungan.

UB: Bagaimana peluang UMNO di Beaufort dalam pilihanraya akan datang, mengikut pandangan puan?

SITI AMINAH: Peluang kita lebih cerah. Golongan wanita adalah golongan paling ramai jadi pengundi. Harapan BN akan lebih cerah. Beaufort yang diletakkan sebagai kawasan kelabu, kita akan putihkan. Saya yakin peluang BN dalam PRU ke-14 lebih cerah.

UB: Bagaimana tahap kerjasama Pergerakan Wanita dengan kepimpinan bahagian?

SITI AMINAH: Kepimpinan Bahagian khususnya ketua bahagian memberikan sokongan dan kerjasama yang erat. Apa yang diperlukan, beliau sentiasa membantu. Bila saya bercakap mengenai keperluan pergerakan wanita, beliau tetap memberikan bantuan. Itulah kunci kekuatan saya. Mudah bagi saya menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai ketua wanita.

UB: Boleh ceritakan sedikit mengenai pengalaman puan menghadapi banjir yang berlaku hanya beberapa bulan selepas puan dipilih sebagai Ketua Wanita?

SITI AMINAH: Peristiwa banjir itu betul-betul menguji kesabaran dan kewibawaan saya. Ia dikatakan kejadian banjir yang paling besar sejak tahun 1981 di Beaufort.Malah yang paling buruk.

Dalam satu minggu, saya tidak dapat tidur. Dapat tidur pun paling awal jam 3.00 pagi. Makan Minum tidak tentu. Kami menyediakan makanan untuk 3,000 orang yang berada di tiga pusat pemindahan banjir di Beaufort. Pada masa itu jalan terputus. Untuk ke Kuala Penyu terpaksa berputar ikut jalan Membakut-Binsuluk-Kuala Penyu. Saya on call selama seminggu. Apabila banjir itu surut, berat badan saya hilang 11 kilogram. Tapi itu sudah menjadi tanggungjawab. Namun kerjasama yang ditunjukkan oleh kaum wanita sangat cemerlang.

UB: Puan seorang yang kuat semangat menghadapi cabaran?

SITI AMINAH: Kalau hati tidak cekal, azam tidak kuat, hati tidak kuat, tentu sukar untuk menjalankan tanggungjawab sebagai ketua wanita. Banyak cabaran dan halangan. Tapi yang penting ialah kita terus bekerja. Cabaran yang dihadapi, itu memang asam garam dalam politik.

UB: Di sebalik kesibukan sebagai ketua wanita, bagaimana puan agihkan masa?

SITI AMINAH: Kita mestilah bijak mengagihkan masa. Walau sibuk dengan program, kita tidak lupa tanggungjawab kita kepada keluarga.

UB: Sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO Beaufort, apa harapan puan terhadap Bajet yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri 10 Oktober nanti?

SITI AMINAH: Kita mengharapkan bajet 2015 ini menyebelahi wanita seperti bajet-bajet yang dibentangkan sebelum ini, yang sangat fokus kepada wanita dan memberikan pengiktirafan terhadap sumbangan yang diberikan oleh wanita dalam pembangunan negara. Kita harap lebih banyak lagi peruntukkan diberikan kepada program-program untuk meningkatkan kemajuan kaum wanita. Saya yakin kerajaan akan terus memberikan perhatian dan tumpuan kepada program memajukan golongan wanita dalam bajet 2015 ini.

UB: Siapa pemimpin yang menjadi idola puan?

SITI AMINAH: Antara pemimpin yang menjadi idola saya ialah Tunku Abdul Rahman, Tun Datu Mustapha dan Tun Dr Mahathir.

UB: Apa cabaran paling besar yang dihadapi Pergerakan Wanita, mengikut pendapat puan?

SITI AMINAH: Bagi kami cabaran yang paling mencabar ialah menghadapi Pilihanraya Umum ke-14 yang akan datang. Mulai dari sekarang, kami sudah menjalankan program gerak gempur wanita dan menemui rakyat di peringkat akar umbi bagi memastikan Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO mendapat sokongan dan kemenangan besar dalam pilihanraya akan datang. Kita akan pastikan golongan wanita mendapat manfaat daripada program-program yang dilaksanakan kerajaan.

UB: Terima kasih atas kesempatan dan ruang yang diberikan untuk sesi temuramah Sembang Sabtu kali ini.

SITI AMINAH: Saya juga mengucapkan terima kasih kasih kerana ruang yang diberikan kepada saya.