Khamis, 1 Julai 2010

Malam ketiga MTQ ke-53 dari Dewan Saadah

Tags

Kalau ada orang sakit jiwa kerana tertekan perasaannya, datanglah ke Wisma Muis malam ini.
Dengarlah Al-Quran.
Sesungguhnya membaca dan mendengar al-Quran boleh menyembuhkan hati dan jiwa. Apatahlagi bacaan ayat-ayat suci al-Quran dari qari dan qariah terbaik dalam Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali ke-53 ini amat merdu dan mengesankan.Jika kita memahami segala pesan Al-Quran, pastilah maju dan damai kehidupan kita.
Sabah menjadi tuan rumah tilawah buat kali yang ketiga.Kali pertama ialah pada tahun 1989, manakala kali kedua diadakan pada tahun 2000. Sepuluh tahun kemudian, giliran Sabah untuk menjadi tuan rumah tiba semula.
Saya mengambil kesempatan menulis blog sambil mendengar peserta ketujuh,Azraie Abdul Hak, qari dari Melaka melantunkan suara, memperdengrkan bacaan.
Malam ini malam ketiga MTQ ke-53.
Peserta pertama pada malam ini ialah qari tuan rumah Sabah, Abdullah Abdul Wahid. Ia diikuti oleh peserta dari Terengganu, Nur Hidayah binti Abdul Rahman. Peserta ketiga ialah ialah qari dari Kedah, Haji Othman Azmi Ahmad.Qariah Wilayah Persekutuan, Normalina Alias merupakan peserta keempat manakala peserta kelima,Muhammad Anuar Ghazali, qari dari Kelantan.
Pembaca keenam pada malam ini ialah Mimi Munawwarah Abdul Majid yang mewakili negeri Melaka diikuti oleh qarinya, Azraei Abdul Hak.

Sekarang peserta kelapan sedang memperdengarkan bacaan iaitu Munirah Haji Razali dari Perak manakala sebentar lagi, peserta kesembilan, Ismail Romli dari Perlis akan memperdengarkan bacaannya.
Hadirin pada malam ini dihiburkan juga dengan petikan lagu gambus dari pemetik-pemetik gambus dari Binsuluk,Membakut.Mereka mempersembahkan dua lagu, dan salah satu lagunya dicipta oleh Mawar Arif, nama yang tidak asing lagi di persada seni dan sastera di negeri ini.
Mendengar bacaan al-Quran amat menenteramkan.Lebih baik lagi jika kita dapat memahami semua isi dan inti ayat yang dibacakan.