Rabu, 30 Jun 2010

Berita dari Dewan Saadah MUIS MTQ ke-53 malam kedua

Tags

Saya pasti sekali ayah dan ibu saya di Kota Belud sedang menonton siaran langsung Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali ke-53 ini Tahun 1431H/2010H. Tak kan ada program tv yang lain yang dapat menandingi kehebatan majlis tilawah ini. Jangan sesiapa tukar siaran kerana mereka pasti marah.
Sahabat saya Rashid juga teringat ibunya di kampung, di Rompin Pahang yang pasti juga sedang menonton siaran langsung MTQ yang disiarkan di Dewan Saadah Wisma MUIS ini.
Hari ini malam kedua.
Malam kelmarin, penonton begitu ramai. Dari tingkat bawah, tingkat satu hingga tingkat tiga, semuanya penuh dengan orang. Sebaik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyudahkan ucapan perasmian, kami bergegas ke kantin Hajah Che Yam untuk menghantar berita.Masing-masing membuka laptop terutamanya rakanrakan wartawan dari akhbar nasional.

Sekarang peserta ketujuh sedang memperdengarkan bacaan.Qari dari Johor Mohd.Zulhilmi Ibrahim. Sebelum ini qariah Hanimzah Jalaludin dari Pahang.Sebelum majlis berhenti rehat, lima orang telah memperdengarkan bacaan.

Pembaca pertama pada malam ini dari Terengganu,Ahmad Tarmizi Abdul Rahman iaitu qari termuda berusia 21 tahun. Selepas itu, qariah,Nor Ruzana Natiah Jaafar dan qari ,Haji Ahmad Mustafa Mohd.Sidin dari Selangor memperdengarkan bacaan diikuti qariah dari Perlis,Sarina Che Yahya dan kemudian qari,Abd.Latif Mohd Ali dari Negeri Sembilan.

Buat pertama kalinya, orkes bambu diundang memperlihatkan kebolehan mereka bermain muzik bambu.Pada mulanya, kumpulan muzik, Kinabalu Merdu Sound di bawah pimpinan Koh Adie Watiman dari kampung Sinisian Ranau ini dianggotai oleh seramai lima anggota tetapi kini ia sudah mempunyai ahli seramai 150 orang ahli.Penyanyi undangannya ialah Nazrey Raihan.
Lagu Nasyid diiringi muzik bambu tentu ini merupakan kali pertama bagi penonton-penonton yang menonton dari seluruh negara. Semua pemain muzik ini terdiri dari masyarakat Dusun Ranau.

Insaflah wahai manusia, terdengar penyanyi nasyid itu melantunkan sebuah lagu D Loyd , yang akrab di telinga. Begitu syahdu dan menginsafkan lagu ini dan ini pertama kali, saya kira ia dilagukan dalam MTQ sambil diiringi muzik bambu.

Qariah kelapan,Hajah Maimunah Awang dari Pulau Pinang. Qari kesembilan dan terakhir pada malam ini ialah Mohd.Mawardi Jamaludin, juga dari Pulau Pinang.