Isnin, 14 Ogos 2023

Hari Pertama ziarah di Tanjung Selor

Tags

Hujan turun dengan lebatnya tidak lama selepas kami tiba di rumah Pakcik Erlin dan Bu Us di Jalan Pinus Tanjung Selor Hilir. Alhamdulillah, di rumahnya ada Wifi. Dapatlah kami berhubung dengan keluarga di Tawau.
"Di sini hujan lebat, Sam" . Saya memberitahu Sam mengenai keadaan di Tanjung Selor, ibu kota Provinsi Kalimantan Utara.
Namun sepanjang perjalanan kami lebih tiga jam dari Nunukan, cuaca amat baik sekali. Ketika tiba di Dermaga Kayan, kami hanya menunggu dijemput kerana kami tidak dapat menghubungi siapa siapa kerana telefon kami tak ada `sinyal', istilah orang di sana.
Mujur, isteri saya sempat meminjam telefon orang, Nurul namanya, untuk menelefon Annie, yang segera pula menyambut telefon. 
Tidak lama kemudian, Bu Us, Pakcik Erlin dan Annie datang menjemput kami.

Tanjung Selor ternyata semakin maju.Kali terakhir kami menjejakkan kaki ke ibu kota Kabupaten Bulungan itu ialah pada tahun 2004 iaitu kira-kira 19 tahun  yang lalu.

Kota yang penduduknya kira-kira 56,569 orang (menurut wikipedia) adalah sebuah kota yang tenang. Tidak ada kesesakan lalu lintas. Semuanya terasa nyaman. Tanjung Selor  memiliki sejarah panjang. Kota yang didirikan pada 12 Oktober 1790, seluas 677.77 km itu, kini semakin berkembang maju. 
Banyak sekali yang berubah. Kini Tanjung Selor sudah memiliki lapangan terbang sendiri iaitu Tanjung Harapan Airport yang menghubungkan ibu kota kabupaten Bulungan itu dengan Balikpapan.

Sebenarnya kunjungan  kami kali ini sekadar menjenguk keluarga dan sanak saudara isteri saya. Kebetulan masih  dalam suasana aidil fitri.Hari itu hari kelima aidilfitri

Selepas berehat sebentar, ketika hari beransur petang. Oleh sebab kunjungan kali ini agak singkat,  kami terpaksa mengatur masa dengan baik. Hari itu kami harus berkunjung dulu ke rumah  makcik  Jelis. Bersilaturahmi. Anak-anaknya masih sepupu isteri saya. Kemudian kami ke rumah Pakcik Man, seorang pakcik yang kelakar dan membuat dunia seolah-olah tiada masalah. Singgah di rumah Bu As dan berakhir di rumah pakcik Zul. Kami sempat singgah di Kuliner Tepi Kayan (Kulteka).
Bagi kami, perjalanan kali ini sungguh bererti.




Dermaga Kayan
Antara pemandangan  di kota Tanjung Selor
Dijemput Bu Us sebaik tiba di Tanjung Selor
di rumah Bu Us di Tanjung Selor Hilir


Jalan ke rumah arwah Bu Jelis




Melawat Kak As


Di rumah pakcik Man