Selasa, 13 Februari 2018

ROTHMAN A BUNTAR , GIGIH PERKENAL BATIK SABAH

Tags

ROTHMAN A BUNTAR , GIGIH PERKENAL BATIK SABAH

SEBELUM ini, nama Rothman A Buntar memang sudah lama terkenal dalam bidang nyanyian di Sabah. Sejak dulu beliau aktif menyanyi dan suaranya sering berkumandang di corong radio.Bahkan beliau pernah menang pertandingan Lagu Kadazan pada tahun 1972 meskipun beliau sebenarnya tidak mahir dalam bahasa itu. Sebagai seorang yang memiliki banyak bakat semulajadi, Rothman memiliki kelebihan yang lain. Beliau berani mencuba dan menawarkan konsep konsep baru dalam bidang yang diceburinya. Penglibatannya dalam seni batik boleh dikatakan cukup lama dan kini layak digelar Adiguru Batik Sabah kerana kemahiran dan bakat yang dimilikinya. Kemuncaknya beliau terpilih sebagai Pemenang Anugerah Emas Pertandingan Myskill Batik Peringkat Kebangsaan 2010.
Rothman A Buntar dilahirkan di Kampung Marabahai Tuaran pada 20 Julai 1949.Beliau anak bungsu dari tiga adik beradik. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah St Patrick Membakut sebelum melanjutkan di SRK Karamunting Sandakan. Selepas itu,  beliau mendapat pendidikan menengah di SM Sung Siew Sandakan hingga Tingkatan Tiga. Selepas itu, beliau berpindah ke SM St St John Tuaran hingga tingkatan lima. Selepas tamat persekolahan beliau bekerja di Lembaga Letrik Sabah sejak 1971.Bagaimanapun pada tahun 1981, beliau mengambil cuti tanpa gaji dan cuba membuka perniagaan di Kuala Lumpur. Beliau pernah bekerja dalam pelbagai bidang sebelum memutuskan kembali ke Sabah dan bekerja semula di LLS hingga tahun  berhenti selepas LLS diswastakan.
Pada tahun 1989, beliau membuka perniagaan batik  dan kini terkenal sebagai pengeluar produk batik terkenal di Sabah dengan jenama `Rothman Batik 'terletak di Kampung Marabahai Tuaran.




Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN berpeluang menemuramah beliau di bengkel batiknya yang terletak di Kampung Marabahai Tuaran. Ikuti petikan temubual bersama beliau.
UTUSAN BORNEO:  Terima kasih kerana sudi ditemubual untuk ruangan Sembang Sabtu Utusan Borneo. Kami sangat tertarik dengan perniagaan batik yang tuan ceburi. Biasanya siapa yang banyak buat tempahan?
ROTHMAN: Saya banyak mendapat tempahan batik daripada jabatan-jabatan kerajaan, swasta dan NGO. Kalau tempahan itu jumlahnya sedikit, saya berikan kepada anak-anak didik saya di Kiulu dan Tamparuli. Kalau banyak, barulah saya minta  mereka datang ke tempat saya  di Tuaran.
UB: Berapa tempahan yang diterima?
ROTHMAN: Setiap bulan saya mendapat tempahan antara 15 hingga 20 helai batik. Saya yang mereka sendiri, kerana memang minat saya mereka-reka, melukis, pelanggan hanya perlu beritahu apa warna dan batik yang dikehendaki. Tak ada masalah.
UB: Sejak bila tuan mula meminati perniagaan batik ini?
ROTHMAN: Sebenarnya semasa saya berada di Kuala Lumpur, selepas pertandingan Bintang RTM tahun 1981, saya berkira-kira mahu memulakan perniagaan. Tetapi  ketika berjalan-jalan di pasar seni, saya nampak orang melukis batik. Hati saya mulai tertarik dengan batik. Dalam hati, saya berkata, kalau orang lain boleh buat, kenapa saya tidak boleh  buat. Sayapun ada kemahiran juga. Memang sejak dari kecil lagi, sejak masa persekolahan,saya suka kraftangan.
UB: Dimana tuan bersekolah dahulu?
ROTHMAN: Saya  mendapat menengah di Sung Siew Sandakan, kemudian saya bersekolah St John School Tuaran dari Tingkatan 3 tahun 1968 hingga tingkatan 5.
UB: Tuan lahir di Sandakan?
ROTHMAN: Saya lahir di Kampung Marabahai, persis di tempat ini, yang menjadi tempat Rothman Batik ini. Sebenarnya saya bersekolah rendah di SRK St Patrick Membakut. Selepas itu barulah pindah ke SRK Karamunting Sandakan. Saya berpindah ikut keluarga berpindah. Ayah saya,  Buntar Awang Ahmad kerja di Perhutanan manakala ibu saya, Rajimah Ukil seorang suri rumah. Kemudian barulah saya pindah ke SM Sung Siew hingga tingkatan 3.  Selepas itu saya pindah ke SM St John Tuaran hingga tingkatan 5.
UB: Selepas itu?
ROTHMAN: Saya terus bekerja di Lembaga Letrik Sabah dari tahun 1971 hingga bersara pada tahun 1989, apabila LLS diswastakan.
UB: Oh ya, dari dahulu tuan juga terkenal sebagai seorang penyanyi. Boleh cerita sedikit?
ROTHMAN: Dalam bidang nyanyian, sebenarnya saya seangkatan dengan mendiang John Gaisah, Emnah Mohd Noor, arwah Khalil Mohd Noor, Awang Shari Nasir.  Saya terlibat dalam bintang RTM bersama Kumpulan Nada Sukma. Itu tahun 1977. Ketika saya pindah ke Tawau, saya menubuhkan lagi kumpulan parji square.
Sebenarnya selepas pindah ke Tawau saya mulanya kurang aktif, Rapi arwah Rashid Kamsiran tulis surat mencabar saya untuk menubuhkan lagi kumpulan nyanyian. Waktu itu Rashid di Sandakan.Dia lain grup. Tapi dia banyak memberikan galakan melalui caranya sendiri dengan membuat cabaran kepada saya.
Ketika mula menyanyi saya banyak mendapat bimbingan dari MY Ismail.Dia yang betul betul banyak membimbing. Dia seoarng penyanyi yang sangat baik,  Selain itu, penyanyi AJ Ajamain.
UB: Mungkin ada pengalaman ketika menyanyi?
ROTHMAN: Saya pernah menjadi johan pertandingan lagu Kadazan pada 1972. Saya pandai menyanyi kadazan, walaupun sebenarnya saya tidak boleh bercakap kadazan dengan baik.
UB: Masih aktif menyanyi?
ROTHMAN: Sehingga sekarang saya masih aktif menyanyi. Saya masih aktif bersama Kelab seniman Senior Sabah.
UB: Kembali kepada soal batik? Apa yang tuan selalu gunakan sebagai motif batik?
ROTHMAN: Bunga-bunga. Kebetulan di masa sekolah memang saya suka melukis. Saya juga suka melukis lanskap. Itulah antara motif yang saya gunakan dalam membatik ini. Apabila balik ke Sabah, selepas beberapa ketika berada di semenanjung, saya berazam untuk menceburi bidang batik. Batik Sabah.
UB: Bagi pendapat tuan, apa yang dikatakan sebagai Batik Sabah?
ROTHMAN: Bagi saya batik Sabah tidak semestinya batik etnik tertentu, seperti yang dianggap oleh sesetengah orang. Bagi saya definiasi batik Sabah ialah batik yang dibuat orang tempatan, dengan motif motif tempatan. Saya banyak kali mengatakan, bahkan dalam temuramah yang disiarkan di TV bahawa batik Sabah adalah batik yang seratus peratus dibuat oleh orang tempatan di Sabah sendiri. Sekarang ini ada yang mengatakan ini batik sabah sedangkan batik itu bukan dibuat di Sabah sebaliknya buat di KL. Bagi saya ini tidak menepati definisi Batik Sabah.
Saya melukis berpandu kepada apa yang saya nampak. Saya jenis orang yang mudah faham. Bila saya melihat sesuatu, saya cepat belajar. Begitu juga bila melihat orang membuat batik, saya mudah buat.Bakat semulajadi.
Saya dapat idea dari banyak sumber rujukan.Kadang-kadang sewaktu bersembang dengan kawan, kadang kadang sewaktu menghadiri majlis orang kahwin, saya dapat idea. Itulah saya katakan bahawa di Sabah, kita boleh dapat banyak 'reference'. Kalau kita mahu melukis mengenai dasar laut, batu karang dan sebagainya, terdapoat banyak buku mengenainya. Begitu juga kalau kita mahu melukis mengenai bunga-bunga, orkid,  dan sebagainya , kita dengan mudah boleh membuat rujukan kepada buku.  Jika kita mahu melukis mengenai gunung Kinabalu atau apa saja lanskap, kita boleh buat. Kita di Sabah, sebetulnya tidak ada masalah.Semua ada dibukukan, tinggal lagi terpulang kepada kita apa yang kita mahu lukis. Bagi saya, bidang ini memang saya minat dari dahulu.
Saya boleh katakan bahawa saya mendapat idea dari dasar laut sampai ke langit. Pokoknya apa yang saya nampak, boleh menjadi satu idea bagi saya.Bahkan saya boleh buat batik menggunakan motif sarang labah-labah, sagu, beras dan kita boleh lihat kesan tersendiri. Ini tidak ada pada batik lain.
UB: Sejak bila tuan membuka Rothman Batik?
ROTHMAN: Saya mula membuka Rothman Batik pada tahunn 1989, ketika itu saya masih menyewa di sebuah bilik di Sinsuran. Sebuah bilik kecil yang menjadi tempat kami, saya dan isteri  tidur, makan dan membuat batik. Dari situ kisahnya bermula. Saya memulakan perniagaan hanya dengan RM250. Dari sana lama kelamaan, batik ciptaan saya makin terkenal, Saya mulai mendapat tempahan dari pegawai-pegawai kerajaan, kadang melalui kawan. Saya rasa tidak sukar untuk memperkenalkan jenama Rothman, kerana orang kenal saya masa itu sebagai penyanyi. Saya menceburi bidang nyanyian sejak masa bujang.
Sehingga kini, saya rasa bersyukur kerana Rothman Batik sudah terkenal dan menjadi satu jenama batik yang diakui.
UB: Mungkin tuan boleh ceritakan sedikit mengenai kejayaan dalam bidang batik ini?
ROTHMAN:  Saya pernah menjadi penerima Anugerah Emas Pertandingan Myskill Batik Peringkat Kebangsaan pada tahun 2010. Ini satu pengiktirafan yang besar maknanya kerana saya mengalahkan pembatik pembatik yang hebat. Saya juga sering diundang untuk pameran-pameran batik di  ibu negara.
UB: Bagaimana tuan memastikan penerus indusri batik ini?
ROTHMAN: Saya menurunkan ilmu dan pengetahuan yang saya miliki kepada anak-anak didik saya yang kini sudahpun tersebar di seluruh Sabah.  Ada yang berada di Sandakan, Tawau, Semporna, Keningau, Kiulu, Kota Marudu. Bahkan sekarang saya selalu dikunjungi oleh pelajar-pelajar dari universiti. Saya juga ada pelajar dari Jepun, dan China yang mempelajari teknik membatik.  Pelajar dari Jepun itu belajar setiap minggu datang ke bengkel sudah hampir dua tahun ini.
Di Rothman Batik, saya mengajar mengenai Batik dari A hingga Z. Orang yang tidak pandai melukis batik, boleh datang belajar melukis batik hingga pandai.  Bagi mereka yang memiliki pengetahuan mengenai batik, harus menambahkan lagi pengetahuan mereka mengenai batik. Jangan cepat berasa puas hati dengan apa yang dimiliki. Saya ingin menurunkan semua pengetahuan saya mengenai batik sesuai dengan hasrat saya sejak mula. Dulu saya selalu katakan, kalau saya pandai, bila balik Sabah yang mahu perturunkan ilmu yang saya miliki. Saya mahu mengajar mereka sampai mahir. Saya mahu kalau mereka sudah mahir , mereka boleh membuka usaha batik mereka sendiri.

UB: Selain batik, apa lagi kemahiran yang lain?
ROTHMAN: Selain batik dan seni suara, saya juga pernah belajar fibreglass, boleh membuat bata binaan, boleh mengecat kerana ada pengalaman mengecat dinding ketika bekerja di Singapura.
UB: Sebelum mengakhiri sesi temubual ini, apa kira-kira pesan tuan kepada pembaca?
ROTHMAN: Saya berharap lebih ramai lagi generasi baru mempelajari bidang batik ini. Batik mempunyai masa depan yang cerah. Kalau boleh mereka yang mempelajari bidang batik ini agar terus belajar hingga mahir.