Rabu, 18 Disember 2013

Datuk Raksan Matasil, tokoh di sebalik tabir

Tags



DATUK RAKSAN MATASIL, TOKOH DI SEBALIK TABIR

SEBAGAI orang kuat parti di peringkat akar umbi, Datuk Raksan Matasil mempunyai jejak sejarah perjuangan dalam memberikan bakti untuk membangkitkan kesedaran masyarakat mengenai nasib dan masa depan mereka. Beliau sanggup masuk kampung keluar kampung, menyusuri sungai, melalui jalan-jalan kelikir, berliku dan berdebu semata-mata untuk menyempurnakan tugasnya sebagai orang yang dipertanggungjawabkan memberi penerangan kepada ahli-ahli parti. Beliau adalah salah seorang tokoh di sebalik tabir yang mempunyai peranan memastikan UMNO diterima rakyat ketika mula mengembangkan sayapnya di negeri ini.

DATUK Raksan Matasil dilahirkan pada tahun 1952 di Kampung Tambisan Sandakan. Beliau menerima pendidikan awal di St Gabriel Sandakan sebelum melanjutkan pelajaran di peringkat menengah di SM Sandakan.Selepas menamatkan pendidikan menengah, beliau bekerja di Yayasan Sabah pada tahun 1975 mula-mula sebagai kerani kemudian bertugas sebagai Penolong Pentadbir.

Selepas itu, beliau menceburkan diri dalam bidang politik. Beliau bergiat dalam Pergerakan Pemuda USNO, AJK Bahagian USNO Sekong sehingga UMNO mengembangkan sayapnya di Sabah pada tahun 1991. Beliau dilantik sebagai Ketua Penerangan UMNO Kinabatangan , Ketua Penerangan UMNO Libaran dan kemudian Ketua Penerangan UMNO Batu Sapi.Beliau juga dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Biro Penerangan UMNO Negeri dari 1991 hingga 2008.

Selain berkhidmat di Waterfront Urban Development, beliau juga menjadi Ahli Lembaga Pengarah Rakyat Bersatu, sebuah anak syarikat Yayasan Sabah yang dipengerusikan Tan Sri Khalil Datuk Jamalul.Beliau juga pernah menjadi Ahli Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) dari tahun 1999 hingga 2009 dan merupakan Ahli Dewan Perniagaan Bumiputera Sabah (DPBS)

Beliau menerima pingat Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) pada 1996 dan pada tahun 2013, beliau menerima anugerah Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) yang membawa gelaran datuk. Beliau mendirikan rumah tangga dengan Dayangku Aini Pengiran Kalung dikurniakan lima anak. Selepas isteri pertamanya meninggal, beliau mendirikan rumah tangga dengan Datin Dr Nik Zaitun Nik Mohammad, pensyarah di UMS.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN telah menemubual beliau di Jalan Gaya, baru-baru ini . Ikuti petikan temubual dengan beliau sambil menyingkap sedikit pengalaman beliau dalam perjuangan membela rakyat.

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang Datuk?

DATUK RAKSAN MATASIL: Saya dilahirkan pada tahun 1952 di Kampung Tambisan Darat, Sandakan. Ayah saya bekerja sebagai `engineer' kapal manakala ibu saya seorang suri rumah.

UB: Sekolah dimana?

DRM: Selepas itu, saya bersekolah rendah di St Gabriel School Sandakan. Kemudian saya melanjutkan pelajaran menengah di SM Sandakan.

UB: Ke mana selepas itu?

DRM: Selepas menamatkan pendidikan menengah, saya bekerja di Yayasan Sabah pada tahun 1975, mula-mula sebagai kerani kemudian dilantik menjadi penolong pentadbir sehinggalah saya menceburkan diri dalam politik kira-kira pada tahun 1978.Sebenarnya saya berjumpa Datuk Syed Kechik untuk memohon biasiswa belajar. Beliau janji beri biasiswa sambung belajar selepas pilihanraya.Tapi Usno kalah pada masa itu. 1975.Akhirnya saya masuk kerja di Yayasan Sabah.

UB: Masuk politik? Apa parti?

DRM: Sebenarnya saya mula muncul dalam arena politik sejak era USNO lagi.Masa itu, Datuk Haji Mahiruddin (ayah kepada Tun Juhar) masih menjawat Naib Ketua Bahagian USNO Kinabatangan., Tapi masa itu, saya belum jadi ahli lagi. Tidak berapa lama kemudian, saya mulai memegang jawatan di peringkat pemuda bahagian. Kemudian saya menjadi Ahli Jawatankuasa USNO Bahagian Sekong.Masa itu, Allahyarham YB Piting Haji Ali yang menjadi Ketua Bahagian. Parti USNO sudah kalah ketika itu tahun 1981. Tetapi saya tetap bergiat dalam parti.

UB: Berapa lama bergiat dalam USNO?

DRM: Saya bergiat dalam parti USNO sehinggalah UMNO mengembangkan sayapnya ke Sabah pada tahun 1991. Kami diserapkan dalam UMNO. Dari Usno ke UMNO.Saya tidak pernah ikut parti lain.

UB: Kenapa masuk USNO, sedangkan pada masa itu, parti itu masih menjadi parti pembangkang di peringkat negeri?

DRM: Perjuangan telah menjadi darah daging saya. Pada masa itu, saya melihat banyak perkara yang perlu diperjuangkan demi kesejahteraan rakyat. Saya memilih USNO pada masa itu kerana saya yakin dengan landasan perjuangan parti.

UB: Apa jawatan dalam UMNO?

DRM: Saya dilantik sebagai Ketua Penerangan Penaja UMNO Bahagian. Waktu itu, Tun Juhar Mahiruddin menjadi Ketua UMNO Bahagian. Masa itu beliau juga merupakan Ahli Parlimen dan kemudian pernah menjawat jawatan Speaker Dewan Rakyat. Kini beliau menjadi TYT Yang Di Pertua Negeri Sabah.

UB: Mungkin ada kenangan bersama beliau?

DRM: Kami sebenarnya satu kampung. Dulu selepas beliau balik dari Universiti, beliau seorang yang suka muzik.Kami main kugiran. Dulu saya main Rythm.

UB: Apa jawatan Datuk di peringkat negeri?

DRM: Saya juga menganggotai Jawatankuasa Biro Penerangan UMNO Negeri Sabah sehingga tahun 2008. Saya pernah menjadi AJK Biro Penerangan UMNO Negeri sewaktu Biro Penerangan dipimpin oleh Datuk Karim Ghani sebagai Ketua Penerangan. Kemudian saya juga menjadi AJK Biro Penerangan UMNO ketika dipimpn oleh Datuk Haji Abdul Rahim Ismail, dan kemudian oleh Datuk Haji Sapawi Haji Ahmad.

UB: Apa tugas biro penerangan?

DRM: Sebagai anggota biro penerangan, kita memberikan penerangan, ceramah dan program sambil menekankan betapa pentingnya masuk sebagai ahli, kita menjelaskan usaha-usaha dan langkah yang dibuat oleh kerajaan demi kesejahteraan rakyat, menjelaskan dasar-dasar kerajaan,membangkitkan kesedaran rakyat dan menepis isu-isu murahan. Dulu kita mendapatkan maklum balas dari tiap-tiap zon dan kita membahas isu-isu semasa sebelum kita bawa ke mesyuarat Penerangan UMNO Negeri.

UB: Tentu sekali kawasan liputan amat luas sekali...

DRM: Masa itu, Kinabatangan kawasan yang luas meliputi Sukau, Kuamut, Sekong, ia diletakkan dalam satu kawasan parlimen. Bayangkan betapa sukarnya. Dulu jalan Tongod belum ada aspal.Masa itu, saya ingat lagi, kami bersama sama Datuk Zaki berucap di sana. Kami juga sampai ke Pinangah, dimana pada masa itu kawasan yang sukar dihubungi.

Bahkan saya ingat, pernah satu kali saya bersama-sama Datuk Zahid (Datuk Ahmad Zahid Hamidi,Naib Presiden UMNO)naik kereta Charlie sama-sama dengan Datuk Wahid Norbinsha, Setiausaha Bahagian pernah berkempen di kawasan-kawasan yang jauh terpencil. Kami pergi ke Pinangah. Itu musim, jalan raya belum ada aspal.Jalan masih batu kerikil. Sekarang ini, keadaannya jauh berbeza, jika dibandingkan dahulu dimana keadaan jalan raya amat teruk sekali. Dulu kalau kereta tak pakai low gear, jalan amat sukar sekali dilalui.

UB: Banyak cabaran ya?

DRM: Perjuangan tidak selalu manis dan mulus. Ada kalanya ia seperti berjalan di atas jalan kelikir yang bukan saja berliku bahkan berdebu. Tapi kadang-kadang kita tidak punya pilihan selain melaluinya untuk sampai ke destinasi.

Kadang-kadang ia seperti perjalanan menaiki bas dari Sandakan ke Kota Kinabalu dalam tahun-tahun 80an dan 90an. Kita keluar dari perut bas, dengan rambut yang mengeras dan kekuning-kuningan diwarnai oleh habuk dan debu. Masa itu, sebagai anggota JK Biro Penerangan parti, jika menghadiri mesyuarat di ibu negeri, kita terpaksa menaiki bas dari Sandakan ke Kota Kinabalu. Sampai di KK, biasanya rambut kita mengeras dan menguning terkena debu.

UB: Bagaimana keadaan jalan raya pada masa itu? Jalan Raya KK-Sandakan?

DRM: Jalan masih berdebu. Jalan gravel, Perjalanan dirasakan amat jauh pada masa itu. Sampai di terminal bas, rambut sudah mengeras dan penuh debu. Banyak habuk. Tapi kerana perjuangan semua itu tidak terasa. Kadang-kadang mesyuarat hingga jam 2.00 pagi.

UB: Ada pengalaman pahit?

DRM: Perjuangan memang ada pahit manisnya.Ada yang okey, ada yang tak okey. Pahit manis perjuangan tetap ada.

UB: Apa sumber pendapatan masa itu?

DRM: Kita mesti pandai cari sumber ekonomi sendiri. Pada zaman itu, perjuangan adalah semata-mata demi bangsa dan agama. Masa itu perjuangan amat perit. Kita terpaksa menjalankan banyak sesi penerangan bagi menepis dakyah parti lawan Apatahlagi,Arwah Datuk Malek (Datuk Haji Abd.Malek Chua) balik semula kepada PBS. Tentu ia memberi kesukaran kepada kita.

UB: Mungkin ada perbezaan, perjuangan dulu dengan sekarang?

DRM: Ada perbezaan, antara dulu dan sekarang. Kita dulu berjuang, situasi begitu sukar. Apatahlagi USNO masa itu berada di pihak pembangkang. Tapi orang bumiputera lebih cenderung kepada perjuangan parti USNO. Masa tu orang anggap USNO adik beradik dengan UMNO. Itu sebabnya mereka pilih UMNO.

UB: Dalam UMNO, apa jawatan yang datuk pegang dalam parti?

DRM: Saya pernah menjadi Ketua Penerangan UMNO Bahagian. Mulanya di Bahagian Kinabatangan, selepas itu Libaran.Lepas itu Bahagian Batu Sapi. Sewaktu Tun Juhar masih speaker, saya masih menjawat Ketua Penerangan. Jadi saya pernah menjadi Ahli Jawatankuasa di tiga bahagian yang berbeza iaitu Kinabatangan, Libaran dan Batu Sapi.

UB: Menarik sekali. Selain politik, apa tugas lain yang pernah dipertanggungjawabkan kepada Datuk?

DRM: Saya pernah dilantik sebagai Ahli Majlis Perbandaran Sandakan. Selain itu, saya mengucapkan terima kasih kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman kerana memberi kepercayaan kepada saya dengan melantik saya sebagai Ahli Lembaga Pengarah Rakyat Bersatu, salah satu anak syarikat Yayasan Sabah.

UB: Oh ya. Saya ingin menanyakan soalan yang lebih peribadi. Apa rahsia datuk mendidik anak-anak sehingga berjaya?

DRM: Saya mendidik mereka tidak terlampau ketat. Tapi saya selalu memantau mereka. Selepas isteri saya meninggal, Saya didik mereka. Sesudah mereka berjaya, baru saya mendirikan rumahtangga semula. Saya memiliki lima cahayamata. Arnisan, penguatkuasa DBKK, Arfizan di OUM, Dayangku Riniwati, UMS, Dayangku Rozlina,dan Faizwan.

UB: Siapa idola Datuk?

DRM: Kalau di peringkat nasional, pemimpin idoala saya ialah Tun Dr.Mahathir Mohammad, mantan Perdana Menteri Malaysia. Beliau seorang tokoh yang mempunyai wawasan jauh dan telah berjaya menempatkan negara Malaysia sebuah negara yang dihormati di persada dunia.

UB: Apa pandangan terhadap Ketua Menteri?

DRM: Datuk Seri Musa mempunyai stail. Dia cukup tenang memecahkan persoalan. Apa yang saya suka dengan beliau ialah kalau pandangan kita baik, dia terima. Beliau seorang yang mempunyai sifat terbuka. Kalau pandangan yang membina dan yang memberi kebaikan kepada masyarakat, itu dia terima.

UB: Apa harapan Datuk kepada negeri ini?

DRM: Saya berharap pembangunan dilaksanakan selaras dengan kepentingan rakyat. Kalau banyak pembangunan yang dijalankan, ia adalah lambang kemajuan ekonomi. Pendekatan holistik perlu dilakukan demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat. Sekarang kita berhadapan dengan cabaran era teknologi maklumat. Era digital. Di bandar, masyarakatnya hari-hari baca newspaper, internet, ada pendapat sendiri, bukan macam di kampung nun jauh, yang agak sunyi dari lalu lintas maklumat. Oleh sebab itu, cabaran kita sekarang jauh lebih hebat. Ini menuntut kita agar memberikan khidmat bakti yang lebih baik dan bermanfaat untuk rakyat.