Rabu, 18 Disember 2013

Cikgu Sutrisno, pesara guru yang banyak pengalaman

Tags



CIKGU SUTRISNO, PESARA GURU YANG BANYAK PENGALAMAN

"KALAU musim `Angin Selatan', kami tak dapat ke mana-mana. Ombak besar menghalang perjalanan. Kalau mahu balik ke Lahad Datu, kami terpaksa tunggu mana-mana bot yang mahu keluar.Kalau tidak kami terpaksa menumpang bot marin," kata Cikgu Sutrisno Paijo, menceritakan pengalamannya sewaktu bertugas sebagai guru di Tungku, Lahad Datu. Pada masa itu, jalan perhubungan ke Tungku hanya melalui jalan laut."Masih belum ada jalan raya seperti sekarang," katanya.

Sebagai seorang guru yang berpengalaman, Cikgu Sutrisno memiliki sejumlah cerita. Beliau pernah bertugas di beberapa buah sekolah sebelum bersara sebagai Guru Besar Sekolah Pendidikan Khas Kota Kinabalu.

Ketika berkunjung ke rumahnya di Taman Puterajaya Telipok, pada satu petang yang damai, Cikgu Sutrisno dan isterinya, Cikgu Asiah sedia menunggu kami . Kami mengambil kesempatan untuk berkongsi pengalaman dengan beliau.

CIKGU SUTRISNO PAIJO dilahirkan pada 8 April 1949 di Batu 2, Jalan Lahad Datu. Ketika berusia 12 tahun, beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Segama Estate Lahad Datu hingga darjah empat. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Rendah Pekan Lahad Datu hingga tahun 1965. Selepas itu beliau menjadi seorang guru pelatih pada tahun 1967. Tidak lama kemudian, beliau memasuki Maktab Perguruan Kent pada tahun 1969 selama tiga tahun. Sebaik keluar maktab pada tahun 1971, beliau ditempatkan di SRK Tungku Lahad Datu Kemudian beliau bertukar ke SK Bongingod Lahad Datu sebagai guru besar.Namun tidak lama kemudian, beliau memohon untuk bertukar ke Seolah Kebangsaan Pekan Ranau pada tahun 1973. Selepas mengajar selama 13 tahun di Ranau, beliau ditukakan ke SK Puhun Tunoh untuk mengajar murid khas pada tahun 1985. Kemudian beliau menjadi guru besar Pendidikan Khas Kota Kinabalu dari tahun 1998 hingga 2004 sebelum berttugas di Pejabat Pendidikan Bahagian sebagai Penyelia Khas sebelum bersara pada tahun 2005. Cikgu Sutrisno belajar di Maktab Perguruan Khas Kuala Lumpur pada tahu 1983.Beliau mendirikan rumahtangga dengan Asiah KK Imat dan dikurniakan 5 putera dan seorang puteri.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual Cikgu Sutrisno di kediamannya di Taman Putera Jaya Telipok untuk berkongsi pengalaman pahit manis dalam dunia pendidikan.Ikuti petikan temubual dengan Cikgu Sutrisno mengenai sedikit kisah kehidupan beliau.

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang Cikgu?

CIKGU SUTRISNO: Saya lahir pada 8 April 1949, di Batu 2, Jalan Lahad Datu. Saya bersekolah pada umur 12 tahun di Sekolah Segama Estate Lahad Datu sehingga darjah empat. Apabila tutup estet ,saya menyambung sekolah di Sekolah Rendah Pekan Lahad Datu pada tahun 1965 sampai tamat darjah enam. Kemudian saya melanjutkan pelajaran di St Dominic, dalam `bridge class'.Tetapi kemudian saya berhenti untuk mencari kerja.

UB: Selepas tamat sekolah, cikgu kerja apa?

CIKGU: Saya bekerja sebagai guru pelatih pada tahun 1967 di SK Pekan Lahad Datu. Kemudian baru datang surat pelantikan. Saya jadi guru pelatih selama dua tahun.Kemudian saya masuk Maktab Kent di Tuaran.

UB: Tahun berapa masuk maktab?

CIKGU: Saya masuk Maktab Kent pada tahun 1969 .Tahun 1969, 1970, 1971, saya di Maktab selama tiga tahun.

UB: Tahun berapa keluar maktab? Lepas itu bertugas dimana?

CIKGU: Keluar maktab Tahun 1971, kemudian ditugaskan di Sekolah Rendah Kebangsaan Tungku Lahad Datu. Kemudian ditukarkan ke SRK Bongingod Lahad Datu sebagai guru besar tetapi saya tidak tahan lalu mengurus pertukaran di Pejabat Pelajaran ke SRK Pekan Ranau.

UB: Tentu banyak pengalaman menarik sewaktu bertugas di Tungku?

CIKGU: Banyak sekali. Ketika mula sampai di SRK Tungku, saya bertanya dimana rumah guru. Kemudian mereka tunjuk rumah, rumah guru yang kelihatan agak daif. Tetapi saya tak ada pilihan. Pada masa itu, kemudahan prasarana pendidikan tidak seperti sekarang. Kalau dulu, semuanya tidak berkecukupan.

Di Tungku, saya disuruh mengajar bahasa Inggeris. Selama ini saya tidak belajar Bahasa Inggeris. Kami hanya belajar bahasa Inggeris ketika bridge class. Ketika itu, guru besar SK Tungku, Cikgu Adama . Tidak lama lepas itu, saya pindah pula ke SK Bongingod.

Ketika bertugas di Bongingod, keadaan serba kekurangan. Bukan ada air, bukan ada letrik. Ketika mula sampai, saya tanya orang kampung, dimana tempat mandi? Mereka tunjukkan air perigi untuk dibuat mandi. Di Bongingod, satu-satunya orang yang pakai enjin sangkut, pada masa itu ialah ketua kampung. Kalau air tohor, terpaksa diturunkan. Tidak ada perahu pada masa itu. Tentu sukar hidup bersama isteri dalam keadaan seperti itu. Masa itu, saya baru habis maktab. Masa itu saya tinggal dengan seorang border scout. Karim namanya. Saya dengar dari radio calling, ada mundu sedang cari Karim.Karim dicari mundu.Itu yang saya tidak tahan.

Tidak lama kemudian, saya buat rayuan untuk pindah ke daerah Ranau.

UB: Apa agaknya yang mencabar sewaktu bertugas di sana?

CIKGU: Bila musim angin selatan, buat apa pun tak boleh. Angin menghentam tepi pantai, kuat sekali.Mana ada perahu kecil yang boleh ke laut. Kalau kita mahu ke Lahad Datu, kita tanya orang dahulu, kalau ada yang mahu ke luar Ke Lahad datu

Tapi saya pula, selalu ikut polis marin ke Tungku. Begitu juga kalau pulang ke Lahad Datu saya selalu ikut marin. Dari Bongingod, jalan kaki dua jam berjalan menyusuri tepi pantai. Sampai Tungku, naik bot marin, tiga jam baru sampai Lahad Datu.

UB: Mungkin ada pengalaman yang tak dapat dilupakan?

CIKGU: Pernah juga saya ikut bot angkut babi. Tidak ada pilihan. Hanya itu saja bot yang ada, milik peladang kelapa. Dia saja yang ada bot. Saya ikut bot itu.

UB: Pernah ada kejadian serangan Mundu?

CIKGU: Sewaktu berumur 13 tahun, saya ingat Kunak kena serang mundu. Mereka ambil bot orang kampung. Pemiliknya disuruh terjun, berenang ke tepi pantai. Kemudian pada tahun 1983, kalautak silap, sekali lagi Lahad Datu kena serang Mundu. Tapi waktu itu, saya tidak berada d sana. Kalau tak silap ramai yang terkorban pada masa itu.Polis mengejar mundu guna helikopter.

Selepas itu berlaku serangan mundu. Mereka ambil apa saja. Pinggan mangkuk, piring pun dia orang angkat pakai kumpit. Dia orang pun rampas kedai kecil Haji Pakan. Dia memang banyak simpan emas, kira-kira satu gantang.Itupun kena rompak habis.Akhirnya, saya mengambil keputusan untuk berpindah.Mahu berdekatan dengan keluarga.

Kemudian saya ke Lahad Datu untuk menguus pertukaran. Saya jumpa Afenndi Angkangon, minta tukar di Ranau. Setelah lama menunggu, dan merayu, akhirnya ami disuruh pulang buat kenduri, selepas permohonan diluluskan.

UB: Jadi cikgu pindah ke Ranau. Berapa lama di Ranau?

CIKGU: Saya bertukar ke SRK Pekan Ranau pada tahnun 1973 dan mengajar di sana selama 13 tahun. Di Ranau saya pernah mengajar Ramzah Dambul, Dr Ramzah Dambul, kini pensyarah di UMS.Dulu dia seorang yang pendiam tetapi pandai. Selain itu, antara murid saya yang lain ialah Ibrahim Latif dan lain-lain lagi.

Ketika bertugas di Ranau, sebenarnya kami tidak lagi terfikir untuk pindah. Di sana, kami sudah rasa selesa, sempat berkebun, dan menternak ayam.

UB: Kalau cuti sekolah, cikgu selalu melawat kemana?

CIKGU: Saya selalu pulang ke Kampung Kebayau,Telipok, tempat asal isteri saya. Saya ingat lagi, waktu itu tidak ada kenderaan. Dari Simpang Telipok itu, saya selalu pulang berjalan kaki, turun bukit, naik bukit. Keadaan jalanraya pada masa itu, begitu teruk sekali.

UB: Kenapa cikgu pindah dari Ranau?

CIKGU: Sebenarnya, kami menerima kenaikan pangkat. Kami diminta untuk mengajar kursus pendidikan khas. Kami menerima tawaran daripada Pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Kamal E Quadra. Uniknya, kami meerima surat pelantikan kenaikan pangkat ke DG5 dalam satu sampul surat. Saya dilantik sebagai Pengelola Pendidikan Khas.

UB: Dimana cikgu bertugas selepas itu?

CIKGU: Saya ditukarkan ke Sekolah Pendidikan Khas Puun Tunoh. Saya mengajar murid khas pada tahun 1985. Kemudian saya menjadi guru besar di Sekolah Pendidikan Khas Kota Kinabalu pada tahun 1998 hingga tahun 2004. Selepas itu, saya bertugas di Pejabat Pendidikan sebagai Penyelia Khas sebelum bersara wajib tahun 2005.

UB: Sebelum mengajar di Sekolah Pendidikan Khas, dimana cikgu menimba pengalaman untuk mengajar pendidikan khas?

CIKGU: Saya pernah belajar di Maktab Perguruan Khas Kuala Lumpur dalam bidang pendidikan khas pada tahun 1983.

UB: Apa cabaran mengajar pendidikan khas?

CIKGU: Mengajar pendidikan khas memang agak sukar juga. Mendidik kanak-kanak istimewa memang memerlukan kesabaran. Namun demikian mereka adalah golongan yang kuat semangat untuk berjaya. Berbagai-bagai pengalaman telah dialami ketika bertugas di Sekolah Pendidikan Khas, yang memerlukan keprihatinan yang tinggi.