Sabtu, 18 Mei 2013

Nilwan Kabang amalkan `Jiyat' dalam hidupnya

Tags

NILWAN KABANG, AMALKAN `JIYAT'  DALAM HIDUPNYA

BELIAU seorang pemimpin yang tahan lasak dalam perjuangan. Berkecimpung dalam bidang politik sejak berusia dalam lingkungan 20-an, tokoh ini banyak merasakan pahit maung dalam kerjayanya sebagai seorang ahli politik yang mengabdikan diri untuk masyarakatnya. Beliau seorang yang sederhana dan bersahaja dalam kehidupan seharian namun beliau seorang pemimpin yang sangat disenangi oleh masyarakat di kalangan masyarakat akar umbi. Mula bergiat dalam USNO, sebuah parti yang turut memperjuangkan kemerdekaan sehingga terbentuknya Malaysia, kini Datuk Nilwan Kabang menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kunak selama dua penggal dan kini dilantik sebagai Pembantu Menteri di Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

DATUK NILWAN KABANG dilahirkan di Limau-Limau atau Montai-Montai iaitu sebuah pulau di Semporna pada tahun 1950. Beliau mendapat pendidikan awal di Government Primary School (GPS) Lahad Datu pada tahun 1960-1965. Beliau sempat bersekolah selama satu tahun di SMK Abdullah pada tahun 1966 sebelum  melanjutkan pelajaran menengah di  Government Secondary School (GSS) Lahad Datu sehingga tamat Form 3. Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Holy Trinity Tawau sehingga tingkatan 5. Beliau merupakan anak sulung daripada sembilan adik beradik dari pasangan Kabang bin Oyang dan Zahara Bandan.
Nilwan memiliki tujuh orang anak.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABDNADDIN HJ.SHAIDDIN sempat menemubual beliau di kediamannya di Luyang pada satu pagi yang cerah. Pemimpin yang peramah menceritakan secebis  kisah hidup dan liku-liku perjuangannya sambil ditemani isterinya, Datin Azriamnani Abdullah. Ikuti petikan temubual bersama Datuk Nilwan Kabang sebelum beliau berangkat ke pejabatnya.

UTUSAN BORNEO:    Boleh Datuk ceritakan bagaimana Datuk mula-mula menceburi bidang politik?
NILWAN KABANG:    Bila saya tidak dapat meneruskan pengajian di peringkat Universiti di England, kira-kira pada tahun 1972-1973, saya ikut pakcik saya, Allahyarham Datuk Haji Zainal Gunung untuk bergiat dalam politik. Saya sempat bersekolah dalam tingkatan enam , tapi pakcik saya menyuruh saya untuk melanjutkan pelajaran ke England bersama anaknya, Mohd.Nasir. Tapi takdir Allah, saya tidak jadi pergi.

UB:    Berapa usia Datuk pada masa itu?
NK:    Dalam lingkungan 20 tahun. Saya bergiat dalam politik sejak berusia dalam lingkungan 20-an lagi. Saya bergiat dalam USNO. Sebelum pilihanraya pada 1976, USNO Bahagian Kunak ditubuhkan dengan diketuai oleh Datuk Haji Zainal. Saya terus bergiat dalam politik kerana tertarik untuk berkhidmat kepada rakyat.

UB:    Jika tidak silap tahun 1976, Usno jadi pembangkang, bukankah begitu?
NK:    Waktu itu USNO menang 20 kerusi, Berjaya menang 28 kerusi. Saya jadi pengarah gerakan pilihanraya. Calon USNO  waktu itu Allahyarham Datuk Haji Salim Bacho. Kunak terus menjadi kubu kuat USNO.

UB:    Walaupun USNO di pihak pembangkang, Datuk ikut bergiat dalam pembangkang juga?
NK:    Saya pernah terikut-ikut juga dalam parti lain  iaitu ketika arwah Datu Hamid Tun Mustapha jadi calon di Kunak pada tahun 1980. Hanya sekali itu saja calon Berjaya menang di Kunak. Tapi saya tidak pernah jadi ahli Berjaya. Kunak satu masa dulu adalah kubu kuat USNO. Masa itu, Bugaya masih termasuk dalam kawasan DUN Kunak. Hanya pada tahun 2004, Bugaya mendapat kawasan Dun dan diwakili oleh Datuk Basalie.

UB:    Datuk bergiat terus dalam USNO sejak 1976 itu?
NK:    Saya bergiat terus dalam UMNO. Cuma dalam tahun 1979, saya merantau ke Indonesia. Kerja kontrak balak di hutan Kalimantan, di Tarakan, di Sekatak. Tetapi pada tahun 1980, pakcik saya pujuk saya pulang untuk membantu arwah Datu Hamid. Saya ikut Allahyarham Datu Hamid sehingga beliau kena buang Berjaya.

UB:    Apa lagi jawatan yang pernah Datuk pegang?
NK:    Saya menjadi Setiausaha Bilik Gerakan. Kemudian  saya jadi Ketua Penerangan sehingga digantikan oleh Datuk Dr Yussof Yakub pada 1991. Saya pernah jadi Timbalan Setiausaha Agung, Pegawai Kerja USNO dan sebagainya.

UB:    Saya pernah lihat Datuk berucap di Kota Belud pada akhir 70-an. Waktu itu saya masih kecil. Apa tugas Datuk ketika itu?
NK:    Waktu itu saya bergiat dalam USNO. Kota Belud saya anggap sudah menjadi rumah kedua saya selepas Kunak. Malah dulu saya boleh bercakap bahasa Bajau Kota Belud. Sekarang tidak lancar lagi.

UB:    Sewaktu UMNO mengembangkan sayapnya ke Sabah pada 1991, Datuk terus jadi ahli UMNO
NL:    Saya menjadi Ketua Penerangan Penaja UMNO yang pertama.

UB:    Selepas UMNO-BN membentuk kerajaan di Sabah pada 1994, apa jawatan yang diberikan kepada Datuk?
NK:    Tak ada apa apa jawatan.  Waktu itu saya ikut Pak Tun. (Allahyarham Tun Datu Haji Mustapha Datu Harun).

UB:    Kalau tidak silap Datuk pernah dilantik sebagai Setiausaha Politik?
NK:    Itu pada tahun 1999, saya dilantik sebagai Setiausaha Politik sewaktu Datuk Osu jadi Ketua Menteri. Dua tahun kemudian, saya diambil pula oleh Datuk Salleh Tun Said sebagai Setiausaha Politik di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

UB:    Selepas pilihanraya 2004? Apa jawatan Datuk selepas itu?
NK:    Saya balik lagi tak ada apa apa jawatan. Saya hanya bantu bantu mana yang dapat dibantu.

UB:    Bila Datuk jadi wakil rakyat di Kunak?
NK:    Saya dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Kunak pada Pilihanraya ke-12, tahun 2008. Itupun tidak disangka-sangka, saya jadi calon. Pada masa itu saya sedang makan bersama dua orang kawan di Hotel Hyatt. Saya tidak dengar pengumuman itu. Orang pertama yang beritahu saya ialah Datuk Ghulam Haidar Khan. Saya rasa terkejut tapi saya bersyukur kerana diberikan kepercayaan oleh pucuk pimpinan parti.

UB:    Datuk tidak melobi?
NK:    Dalam politik, perkara yang saya tidak pernah lakukan ialah lobi melobi. Saya malu. Bagaimana saya mahu melobi, mereka bukan tidak kenal saya. Sewaktu Datuk Musa jadi Bendahari, saya penerangan. Datuk Yahya kawan baik saya. Itulah sebabnya saya malu lobi melobi ini.Saya tidak pernah melobi, kerana kalau kita tidak dipilih  takut rasa kecewa.

UB:    Dalam pilihanraya umum 2013, sekali lagi Datuk dipilih sebagai calon? Apa perasaan Datuk?
NK:    Kita bersyukur kerana diberikan tempat jadi calon . Saya tidak menyangka akan dipilih sebagai calon. Pada PRU-13, kita bukan saja jadi calon malah kita amat berterima kasih kepada pengundi kerana memberikan undi yang lebih banyak berbanding 2008. Kita memperolehi lebih 1340 undi berbanding majoriti yang diperolehi pada tahun 2008.

UB:    Selepas kemenangan cemerlang dalam PRU-13, Datuk dilantik sebagai salah seorang pembantu menteri.Kami difahamkan ini kali pertama pertama selepas 10 penggal, Adun Kunak dilantik dalam kabinet?
NK:    Sebenarnya saya sendiri tidak menyangka dilantik sebagai Pembantu Menteri. Pada hari Jumaat itu, Datuk Zakaria Edris menelefon bertanya sama ada saya ke Istana Negeri.Saya bertanya bertanya ada jemputan atau tidak, katanya tidak ada. Jadi saya beritahu, kalau begitu tengok keadaan  Kemudian dia telefon semula memberitahu bahawa semua Adun dijemput hadir. Saya buat keputusan mungkin tidak pergi kerana tidak ada surat jemputan. Tapi tidak lama kemudian, Pengarah Protokol telefon dan beritahu saya perlu hadir.

UB:    Jadi Datuk hadir?
NK:     Apabila sampai ke Istana, saya bertanya dimana tempat duduk. Protokol berkata ada sudah tempat duduk. Saya tengok tempat duduk itu baris menteri dan pembantu menteri. Saya fikir mungkin salah tempat.

UB:    Bagaimana Datuk mendapat tahu dilantik sebagai pembantu menteri?
NK:    Saya tidak tahu  sehinggalah Datuk Ramlee Marhaban datang mengucapkan tahniah kerana saya dilantik pembantu menteri di luar bandar. Saya langsung tidak diberitahu. Apabila saya dan Datuk Kamarlin tanya bagaimana Datuk Ramlee tahu, katanya, dia datang lebih awal. Mungkin dia telah menyemak senarai pelantikan. Barulah sayayakin. Sebab itu beberapa kali saya menoleh ke belakang, takut-takut salah tempat duduk.

UB:    Oh begitu pula kisahnya...
NK:    Saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas kepercayaan pucuk pimpinan khususnya Ketua Menteri kerana telah memberikan satu tempat dan ini  tercatat dalam sejarah bahawa  ADUN dari N54 Kunak dilantik sebagai Pembantu Menteri. Sebelum ini sudah lama Adun Kunak tidak dilantik sebagai menteri atau pembantu menteri. Saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Ketua Menteri atas perlantikan ini.

UB:    Apa tekad Datuk selepas dilantik pembantu menteri?
NK:    Sebagai pembantu menteri yang dipertanggungjawabkan di Kementerian Pembangunan Luar Bandar, kita sedia maklum bahawa di negeri Sabah, masih banyak pembangunan yang kita perlukan di luar bandar. Kalau kita kata boleh mengatasinya dalam lima tahun, itu kurang realistik. Tapi kita perlu melaksanakannya secara berperingkat-peringkat. Kawasan luar bandar terutamanya pedalaman yang masih memerlukan pembangunan infrastruktur seperti jalan perhubungan yang baik. Dalam zaman milineum ini, masyarakat luar bandar kita tidak mahu ketinggalan.

UB:    Jadi cabaran kita masih banyak?
NK:    Cabaran kita masih banyak. Kita akan kemukakan kepada kerajaan bahawa tiga perkara asas perlu  diberi keutamaan iaitu jalanraya, lampu dan bekalan air untyk memajukan kawasan luar bandar. Selain itu, sudah tentu ialah menyelesaikan masalah pendidikan untuk anak-anak di luar bandar. Kita harus meningkatkan kemudahan pendidikan di kawasan luar bandar.

UB:    Saya perhatikan memang kemudahan pendidikan di luar bandar perlu dipertingkatkan.
NK:    Anak-anak kita di luar bandar, banyak yang pintar-pintar tapi kita ketinggalan dari segi infrastruktur. Di Kunak sendiri, pada tahun lalu, dua pelajar Sekolah Agama Rakyat (SAR) dari Kunak mendapat keputusan cemerlang dalam peperikasaan tahun 6. Itu sekolah luar bandar. Bayangkan kalau semua kemudahan ada, anak-anak kita sama pintarnya dengan pelajar di kawasan bandar.

UB:    Bagaimana pula mengenai kesedaran ibubapa?
NK:    Kesedaran di kalangan ibu bapa perlu dipertingkatkan lagi. Kita jauh ketinggalan, jika dibandingkan dengan bansa lain seperti kaum tionghua. Ibaratnya kaum lain berjalan, kita berlari untuk mengejar ketertinggalan. Masih terdapat sikap di kalangan masyarakat kita iaitu tidak mengutamakan yang utama. Masih banyak perkara yang utama tidak diutamakan iaitu pelajaran. Saya fikir semuanya bergantung kepada sikap. Umpamanya kita ambil contoh.Kunak mempunyai kira-kira 62,000 penduduk, 90 peratusnya di kalangan masyarakat Islam. Baik, katakanlah 30,000 umat Islam buang sepuluh sen setiap hari. Satu hari kita boleh mengutip  RM3,000.  Satu bulan kita ada RM90,000. Sepuluh bulan kita ada RM900,000. Kos membina surau, kira-kira 300,000, jadi kita boleh buat dua surau. Ini hanya sebagai contoh.

UB:    Mungkin kerana masyarakat kita terlalu bergantung kepada Kerajaan?
NK:    Kita perlu kurangkan kebergantungan kepada kerajaan. Kalau ada perkara yang kita boleh tangani sendiri, kita tidak perlu tunggu kerajaan. Tapi saya fikir berpunca dari masalah sikap masyarakat kita yang terlalu bergantung kepada kerajaan.

UB:    Sebagai orang yang rapat dengan Allahyarham Tun Datu Haji Mustapha Datu Harun, bapa kemerdekaan Sabah, boleh ceritakan sedikit kenangan yang tidak dapat  dilupakan bersama beliau?
NK:    Walaupun dia orang tua, cara dia menghormati kita sangat luar biasa. Tidak kira tua atau  muda. Apabila beliau  bercakap-cakap dengan kita, beliau selalu memanggil kita dengan panggilan Encik. Beliau sentiasa membahasakan kita dengan panggilan Encik. Kalau macam Nadin, dia akan panggil Encik Nadin dan sebagainya.

Satu lagi yang saya ingat ialah ketika masa  makan. Saya lihat tidak pernah terhidang  satu atau  dua jenis lauk, tapi satu meja penuh dengan lauk. Itulah yang dia mahu Tapi yang dia makan ialah ikan belais rebus atau belais goreng.Dalam keadaan begitu, dia masih mengunjukkan kepada kita.Dia melayan kita dengan amat baik. Tidak kira usia. Itulah salah satu kelebihannya.

Kalau ada majlis makan, dan ramai orang, dia pastikan semua orang makan.Dia tidak makan, kalau yang lain belum makan. Kalau semua orang ada makanan, barulah dia makan. Satu lagi kenangan yang tidak lupa ialah ketika waktu mesyuarat. Pak Tun seorang yang kuat berjenaka. Apalagi kalau mesyuarat diadakan pada waktu malam, dan ahli mesyuarat mengantuk, maka banyaklah `joke joke'nya yang keluar, terutamanya sekali jika dalam keadaan yang tegang.

UB:    Sebelum ini pernahkah Datuk terfikir menjadi wakil rakyat?
NK:    Saya tidak pernah terfikir. Tapi saya memang minat dalam politik.Saya bergaul dengan ramai orang politik.Saya pernah menjadi kontraktor kelas A di Labuan pada tahun 1992,1993,1994, . Tapi dunia saya bukan di sana, bukan duit. Dunia saya lebih kepada berkhidmat untuk rakyat. Saya mahu berkhidmat kepada rakyat. Itulah mungkin sebabnya dulu saya bercita-cita jadi peguam.Tapi takdir mengatakan lain.

UB:    Dulu Datuk bercita-cita jadi peguam?
NK:    Ya, selepas tingkatan enam, saya tidak lama berada dalam tingkatan enam, saya berhasrat untuk keluar negara. Malah sudah deposit RM40,000. Dulu, kalau  kita mahu belajar keluar negeri, belanja sendiri, kita perlu ada deposit.Jadi kami sudah bayar deposit. Tapi akhirnya tidak jadi pergi.Itulah sebabnya saya ikut pakcik saya, Allahyarham Datuk Haji Zainal bergiat dalam politik.

UB:    Ayah Datuk kerja apa?
NK:    Ayah saya bekerja sebagai General Labour. Beliaulah yang mengangkat batu batu untuk memperbaiki jalan.Dulu keadaan jalan tidak seperti sekarang.

UB::    Mungkin ada pesan orang tua yang masih datuk ingat?
NK:    Pesanan ayah saya yang saya ingat ialah beliau meminta saya belajar setinggi mungkin, tapi saya tidak dapat memenuhinya kerana gagal ke England. Ibu saya pula berpesan supaya supaya saya sentiasa hormat orang tua, jangan lupa keluarga dan adik beradik. Kalau sudah berpangkat nanti, jangan lupakan keluarga.

UB:    Apa tugas pertama jadi Pembantu Menteri?
NK:    Hari pertama bertugas hari Isnin. Saya terpaksa balik dari Kuala Lumpur pada malam itu selepas menghadiri Sambutan Ulang Tahun UMNO ke 67  kerana esoknya,  jam 10.00 pagi ada taklimat di Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Hari kedua bertugas, saya sudah mewakili Menteri ke Sipitang untuk merasmikan penutupan Kursus Lanjutan Jahitan.

UB:     Oh ya, ada di  kalangan masyarakat dari tempat Datuk di Kunak yang meminta agar  siaran bahasa bajau Pantai Timur ditambahkan jam siarannya. Barangkali Datuk boleh komen?
NK:     Sekarang ada siaran bahasa Dusun, bajau, Murut, Cina, Inggeris, bajau Kota Belud, Bajau Pantai Timur. Bagi pendapat saya, ia perlu ditambah jam siarannya bagi memberi kepuasan kepada kalangan pendengar di Pantai Timur. Pada pendapat saya ini amatlah baik. Siaran dalam bahasa-bahasa etnik tempatan ini amatlah baik. Saya mencadangkan agar waktu jam siaran bahasa bajau pantai Timur ditambah jam siarannya.Ramai yang mahukan agar waktu siaran itu ditambah. Saya sangat bersetuju.

UB:    Mungkin ada falsafah hidup yang Datuk pegang?
NK:    Dalam hidup kita mesti ada Jiyat. Ada orang bertanya apa makna Jiyat. Perkataan JIYAT mungkin tak ada ertinya kalau mengikut kamus tapi bagi saya, JIYAT adalah singkatan Jujur, Ikhlas, Yakin, Amanah dan Tulus. Kalau kita miliki semua ini, insya Allah kita akan selamat. Ada orang jujur tapi kurang ikhlas. Ada pula ikhlas tapi kurang yakin. Sudah memiliki yakin, tidak pula amanah.Sudah ada amanah, tapi tidak tulus. Jadi dalam hidup ini, kalau boleh kita mesti ada kelima-lima elemen ini.

2 comments

Saya berminat dgn pembawaan Datuk Nilwan.Sbgi Contoh: Bila kita call Datuk Nilwan tetap dDatuk Nilwan layan, klau x sempat jawab tunggu dlm 10 minit Datuk Nilwan akan call kpd orang yg.cll