Sabtu, 18 Mei 2013

PROF MADYA IR DR ROSALAM PERNAH JUAL TV TERPAKAI DI UK

Tags

PROF MADYA IR DR ROSALAM PERNAH JUAL TV TERPAKAI DI UK

“NEVER GIVE UP” tulis gurunya di papan hitam. Waktu itu, beliau tidak faham langsung makna ayat itu. Lama kemudian barulah dia faham, bahawa sebenarnya gurunya cuba untuk memberikan kata-kata motivasi supaya pelajar-pelajarnya tidak mudah berputus asa dalam mengejar cita-cita. Salah seorang pelajar dari kampung yang tidak pernah berputus asa dan terus berjuang dalam hidupnya untuk mencapai kecemerlangan dalam dunia akademik sehingga menjadi dekan ialah Prof Madya Ir Dr.Rosalam Haji Sarbatly.


Prof Madya Ir.Dr Rosalam Hj. Sarbatly dilahirkan dalam keluarga petani di  Kampung Pilajau Baru, dalam daerah Beaufort, Sabah pada 17 Dis 1968. Beliau merupakan anak bungsu daripada lapan adik beradik. Ayahnya, Haji Sarbatly bin Taib juga mahir bertukang manakala ibunya Saadah Mohd Tahir seorang suri rumah. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Klias Kecil, Beaufort sebelum melanjutkan pelajaran menengah di SMK Majakir Papar. Selepas itu, beliau memperolehi Diploma Sains dari ITM, Arau, Perlis pada tahun 1999, dan Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Kimia dan Kejuruteraan Proses dari Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1994.

Beliau mula bertugas dengan Lembaga Pembangunan Tanah Sabah (SLDB) di Kilang Kelapa Sawit Silabukan, Lahad Datu. Selepas 6 bulan bekerja dengan SLDB, beliau berpindah ke Tradewinds Plantation Sdn. Bhd, anak syarikat kumpulan syarikat Pernas di Lahad Datu. Pada tahun 1995, pihak syarikat telah memindahkan beliau ke kilang baru di Batu Putih, Kinabatangan, Sandakan. Pada tahun 1997, beliau meletakkan jawatan daripada syarikat Tradewinds  kerana mendapat tawaran bertugas sebagai tutor di Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Pada tahun 1999, beliau telah melanjutkan pelajaran dan memperolehi sarjana dalam bidang kejuruteraan kimia (alam sekitar) dari Universiti Kebangsaan Malaysia.  Pada tahun 2003 beliau melanjutkan pelajaran ke University of Bath, United Kingdom, dan memperolehi Ijazah doktor falsafah pada tahun 2006 dalam bidang kejuruteraan kimia menjurus kepada teknologi membrane.

Sekembalinya ke tanahair,Dr. Rosalam telah dilantik sebagai Timbalan Dekan, Penyelidikan dan Inovasi, SKTM pada tahun 2006.  Pada September 2007, beliau telah dilantik sebagai Dekan Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat. Beliau telah dinaikkan pangkat sebagai Profesor Madya pada tahun 2008.  Pada tahun 2012, beliau telah dipilih sebagai ahli korporat Institut Jurutera Malaysia yang membolehkan beliau menjadi seorang jurutera professional (PE).  Sepanjang perkhidmatan di UMS, beliau telah menerima dua kali anugerah perkhidmatan cemerlang.

Profesor Madya Ir.Dr. Rosalam adalah ketua kumpulan penyelidikan membran di pusat bahan dan mineral. Tujahan penyelidikan  beliau adalah dalam fabrikasi sokongan membran seramik, membran gentian nano untuk minyak pembersihan tumpahan, penyulingan membran untuk penyahgaraman air laut, air dan air sisa rawatan dan bio-tenaga khususnya biofuel daripada mikro-alga. Beliau juga merupakan perunding dan telah terlibat dalam menyelesaikan beberapa isu-isu teknikal baik dalam sektor swasta mahupaun sektor awam.

Di peringkat antarabangsa, beliau telah menerbitkan banyak jurnal berimpak tinggi, buku-buku dan artikel. Kepakaran beliau telah  diiktiraf di seluruh dunia melalui pelantikan sebagai lembaga editorial jurnal saintifik Asia, dan pemeriksa jurnal berimpak tinggi.

Beliau mendirikan rumahtangga dengan Maslipah Idris dan dikurniakan tiga anak iaitu Fatin Arisa (15), Mohd.Fadlin Zaydan (11) dan Fahim Wafi (7)

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN dan MOHD NURAZWAN AUGUSTINE berkesempatan untuk menemubual beliau mengenai pengalamannya ketika zaman persekolahan,termasuk pengalaman ketika menuntut di luar negeri. Ikuti petikan temubual dengan Prof Madya Ir.Dr. Rosalam yang diadakan selepas waktu isyak  di salah sebuah restoran terkenal di Jalan Gaya.

UTUSAN BORNEO:    Tentu berbeza suasana bersekolah dahulu dibandingkan waktu sekarang. Dulu Prof sekolah di mana?
PROF MADYA IR.DR ROSALAM:    Saya bersekolah di SRK Klias Kecil Beaufort. Waktu itu, kami terpaksa berjalan kaki sejauh kira-kira dua kilometer ke sekolah. Keadaan jalan raya dulu, tidaklah seperti sekarang.Dulu `gravel’, jalan batu kerikil. Sekolah itu sebuah sekolah yang agak terpencil.Kiri kanan jalan masih hutan.Cikgu pun kurang. Guru bahasa Inggeris tidak ada. Kami terpaksa belajar sendiri. Belajar hingga darjah enam sebelum pindah sekolah menengah.

UB:    Dimana prof belajar sewaktu di sekolah menengah?
PROF :    Saya belajar di SMK Majakir Papar. Saya belajar di sekolah itu dari tingkatan satu hingga lima. Dalam tingkatan empat, saya belajar dalam aliran sains.Banyak pengalaman sewaktu belajar di sekolah menengah. Satu ketika cikgu pernah menulis ayat `never give up’ di papan hitam. Pada masa itu, saya tidak faham apa maksudnya. Kemudian saya memadamnya. Cikgu tulis lagi, ayat yang sama `never give up’. Pada masa itu, sebagai seorang pelajar luar bandar, saya tidak faham bahasa Inggeris kerana tidak ada guru yang mahir bahasa Inggeris  sewaktu di sekolah rendah. Tapi saya minta apa saja hal yang berkaitan dengan kimia dan biologi.

UB:    Selepas itu, di mana Prof melanjutkan pelajaran?
PROF:    Saya mendapat peluang untuk belajar di Intitut Teknologi Mara (ITM) Arau Perlis. Di sanalah saya terpaksa belajar bahasa Inggeris. Mula-mula banyak menghafalnya kerana di sana kalau tiga kali gagal dalam bahasa Inggeris, boleh dikeluarkan dari ITM. Saya berjaya lulus dan mendapat diploma sains.

UB:    Kemudian?
PROF:    Selepas lulus diploma sains, saya bekerja sebagai guru sandaran di Sekolah St Dominic Lahad Datu. Tidak lama kemudian, barulah saya mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Fakulti Kejuruteraan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dari tahun 1990 hingga 1994 dan mendapat ijazah sarjana muda dalam kejuruteraan kimia.

UB:    Di mana Prof kerja selepas mendapat ijazah?
PROF:    Saya mula bertugas dengan Lembaga Pembangunan Tanah Sabah (SLDB) di Kilang Kelapa Sawit Silabukan, Lahad Datu. Selepas 6 bulan bekerja dengan SLDB, saya  berpindah ke Tradewinds Plantation Sdn. Bhd, anak syarikat kumpulan syarikat Pernas di Lahad Datu. Pada tahun 1995, pihak syarikat telah membuka kilang baru di Batu Putih, Kinabatangan. Sayalah yang merintis pembukaan kilang baru itu. Buat kerja potong bukit, buat kerja-kerja pentadbiran dan sebagainya.

UB:    Bagaimana pula awal mula cerita Prof pindah bertugas di UMS?
PROF:    Suatu hari dalam tahun 1996, saya telah berkunjung ke UMS, berjumpa dengan Pendaftar pada masa itu, Hela Ladin. Saya kenal beliau sewaktu di UKM lagi kerana saya adalah perwakilan pelajar dari Kamsis Ibrahim Yaakub. Kami kenal baik, kita biasa…hanya kunjungan biasa saja kerana kita kenal beliau. Selepas bertanya khabar, kerjaya dan sebagainya, beliau tiba-tiba bertanya, macam mana kalau masuk bertugas di UMS? Waktu itu program Kejuruteraan Kimia belum dibuka. Saya cakap saya masih kerja. Saya hanya meletakkan jawatan daripada syarikat Tradewinds pada tahun 1997. Apabila tempoh surat tawaran hampir tamat, barulah saya melaporkan diri untuk bertugas di UMS, bermula sebagai tutor di  Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat.Mulanya terdapat tiga orang pensyarah. Terdapat 21 pelajar. Antara pelajarnya yang saya ingat Celina Koh.  Kemudian saya menyambung pelajaran di peringkat sarjana di UKM pada tahun 1998. Selepas balik pada tahun 1999, saya terus diserapkan sebagai pensyarah.

UB:    Bila pula Prof ke England?
PROF:    Pada tahun 2003, saya menyambung pengajian di peringkat doktor falsafah di University of Bath. Saya berjaya menyiapkan pengajian dalam tempoh dua tahun setengah. Tempoh pengajian sepatutnya tiga tahun tapi saya berjaya menyiapkannya lebih awal. Baki masa yang ada saya gunakan untuk bekerja di hospital di Cancer Department, tempat orang yang kena kanser. Saya bekerja sebagai pembantu atau `helper’ sepenuh masa.

UB:    Pasti banyak pengalaman di sana?
PROF:    Di sana, setiap pesakit diberi satu bilik satu orang. Saya hanya bekerja membantu, tolong-tolong, bercakap cakap dengan pesakit dan sebagainya. Kita tidak takut kerana kita tidak dijangkiti. Tetapi pesakit mudah dijangkiti. Jika selesema sedikit, mudah berjangkit pada mereka kerana mereka tidak mempunyai sistem imun lagi. Ia merupakan salah satu pengalaman paling berharga sewaktu saya di sana. Ketika saya berhenti, pesakit itu tercari cari saya.Barulah mereka tahu saya habis pelajar PhD.

UB:    Berapa gaji?
PROF:    Satu jam saya mendapat upah  7 hingga 8 pound. Pada masa itu satu pound bersamaan tujuh ringgit. Saya bekerja empat jam dalam sehari, pada awal pagi dan sebelah petang.

UB:    Lumayan juga pendapatan Prof di sana?
PROF:    Selain iyu saya berniaga tv, beli tv terpakai, memperbaikinya dan kemudiannya menjualnya semula kepada pelajar. Saya tinggal di tempat orang kaya. Jadi kalau ada tv yang rosak sikit, mereka menjualnya seharga lima pound dan kemudian menjualnya 20 pound, malah 60 hingga 70 pound. Saya beli tv 14 inci, dengan harga lima pound, kemudian menjualnya 20 pound. Saya iklankan di laman web universiti. Dalam tempoh satu minggu, saya boleh jual dua hingga tiga peti tv terpakai.
Isteri saya pula jual nasi lemak. Setiap pagi saya hantar ke surau universiti. 15 bungkus sehari. Satu bungkus dua pound. Modal 50 pence.. Hantar pagi, tengahari waktu zohor, baru datang ambil duitnya. Satu hari kita dapat 30 pound.Tolak modal, kita boleh dapat pendapatan bersih 20 pound. Itu sebabnya saya selalu katakan kalau kita tinggal sama orang kaya, kita boleh jadi kaya.
Dalam satu hari, kita boleh dapat 60 hingga 80 pound, kadang lebih, jadi ia tidak mengganggu duit biasiswa.

UB: Wah, sungguh menarik Prof.
PROF:    Selama berada di UK, saya pernah juga jadi demonstrator di makmal, bantu pelajar. Satu jam saya digaji 10 pound. Selain itu, saya juga jadi penanda kertas skrip, saya dapat 10 pound. Sebenarnya kos sara hidup di sana agak tinggi.Pelajar pula anya dapat biasiswa sebanyak 800 pound sebulan. Jika 600 pound digunakan untu sewa rumah, belanja makan antara 150 hongga 200 pound,  belanja minyak 150 pound, perbelajaan tentulah tidak mencukupi. Saya dapat menanganinya kerana di sana saya agak berdisiplin, lebih sistematik.
UB:    Bagaimana pula sikap orang putih di sana?
PROF:    Ketika belajar di sana saya membawa keluarga. Selepas mendapat rumah sewa, saya terus berpindah ke sana. Sebelum itu kami tinggal di `rest house’ . Kami sampai 15 minit lebih awal.Tuan rumah datang tepat pada waktu yang dijanjikan.Waktu itu musim sejuk. Anak-anak kesejukan. Anak sulung berusia 5 tahun manakala yang kedua empat tahun.Saya tidak tahu peraturan rumah sewa di sana. Disana sebelum kita menyewa, kita tandatangani perjanjian dengan tuan rumah terlebih dahulu. Saya ingat seperti di negara kita. Tapi oleh kerana kami sudah disana, tuan rumah mengajak kami tinggal di rumahnya. Dia tidak membenarkan kami tinggal di rumah sewa sebelum ia dilengkapi dengan alat perabot dan sebagainya.Kami sampai 15 minit lebih awal. Tuan rumah datang tepat pada waktunya. Selepas tinggal di situ, barulah kami merasai betapa prihatinnya masyarakat di sana. Mereka baik hati. Setiap hari ada orang datang menekan bel dan mengatakan , “saya kawan kepada tuan rumah” lalu menghantar tilam, katil, permainan anak-anak dan sebagainya. Satu ketika mereka melihat saya menggendong anak, itu kan biasa bagi masyarakat kita. Bila saya balik, mereka telah menghadiakan kereta sorong. Masyarakat di sana banyak membantu. Membantu saya memasukkan anak ke sekolah.Malah satu ketika ketika saya terlambat mengambil anak dari sekolah, pengetua sendiri yang menelefon dan menghantar anak ke sekolah.

UB:    Mungkin ada pengalaman lain?
PROF:     Belajar di UK adalah pengalaman yang tidak boleh saya lupakan. Disana saya belajar mengenai khidmat masyarakat, belajar untuk survival dan belajar bahasa Inggeris. Di sana tiada orang Melayu, jadi saya terpaksa bercakap bahasa Inggeris. Saya bermula daripada keadaan yang kurang mahir berbahasa Inggeris hingga akhirnya fasih berbahasa Inggeris. Sebenarnya cabaran saya di sana ialahbelajar bahasa Inggeris dan bukan setakat PhD.

UB:    Tahun berapa Prof balik dari UK?
PROF:    Saya balik dari UK pada tahun 2006 selepas berjaya mendapat ijazah doktor falsafah dalam bidang kejuruteraan kimia menjurus kepada teknologi membrane. Sekembalinya ke tanahair, saya telah dilantik sebagai Timbalan Dekan, Penyelidikan dan Inovasi, SKTM . Pada September 2007, saya  dilantik pula sebagai Dekan Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat. Kemudian, saya dinaikkan pangkat sebagai Profesor Madya pada tahun 2008.

UB:    Sebelum ini pernahkah Prof terfikir jadi dekan?
PROF:    Saya ini budak kampung. Waktu kecil dulu belum terfikir lagi apa cita-cita. Dunia kami hanya mandi sungai. Bapa saya seorang petani, pekebun dan tukang kayu. Beliau mahir membuat rumah. Saya selalu membantu tanam padi, padi huma. Pernah menoreh getah,dan sebgainya. Tapi di sekolah menengah saya belajar dalam aliran sains. Saya suka matapelajaran kimia dan biologi. Walaupun tidak cemerlang, tapi pencapaian saya di tahao yang memuaskan. Bila saya dapat keputusan yang baik dalam SPM, barulah saya masuk diploma sains di ITM. Saya menonjol dalam kimia. Saya tidak pernah terfikir jadi dekan.

UB:    Sekarang ini berapa ramai orang yang jadi jurutera profesional (PE) di Sabah?
PROF:    Mungkin tidak ramai. Ketika mengikuti peperiksaan untuk mendapatkan PE, saya terpaksa buat di KL. Pada tahun 2012, baru saja juga, saya dipilih sebagai ahli korporat Institut Jurutera Malaysia yang membolehkan saya menjadi seorang jurutera professional (PE) yang membawa gelaran Ir.

UB:     Oh ya. Saya dapati Prof selalu prihatin terhadap pelbagai permasalahan.    Sebagai pemerhati sosial, apa saranan prof untuk mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di Kota Kinabalu?
PROF:    Sistem pengangkutan awam di ibu negeri perlu diperbaiki. Kesesakan lalu lntas berlaku kerana kita tidak mempunyai  sistem pengangkutan awam  yang baik. Tanpa sistem pengangkutan awam yang baik, menyebabkan bebanan hidup meningkat. Setiap keluarga terpaksa menggunakan dua kereta untuk hidup seharian.Harga minyak meningkat, harga rumah di bandar juga meningkat.

UB:    Pada pendapat Prof, apakah keadaan yang masih boleh diperbaiki?
PROF:    Kita masih belum terlambat.Jangan sampai kesesakan jalan seperti yang berlaku di Kuala Lumpur, baru kta bertindak. Jika kita mahu merancang, salah satu yang mesra alam sekitar, dan mampu mengekalkan nilai estitika bandar ia;ah dengan memperkenalkan perkhidmatan trem. Perkhidmatan trem, menggunakan kuasa elektrik.Tiada pencemaran. Kos yang diperlukan juga tidak terlalu tinggi.Perhentian bas yang sedia ada boleh digunakan sebagai perhentian trem.
Pilihan kita yang terbaik ialah memperkenalkan trem yang menggunakan kuasa elektrik. Kita ada empangan Kaiduan yang boleh digunakan sebagai sumber tenaga elektrik.

Sekiranya kita memiliki sistem pengangkutan yang baik, bebanan hidup daoat dikurangkan.Keperluan membeli dua kereta kurang, cukup dengan satu kereta.Kita boleh jimat minyak, harga rumah boleh diturunkan kerana kita boleh membeli rumah di kawasan jauh dari bandar.Kita tidak perlu khuatir masalah kesesakan kerana kita mempunyai sistem pengangkutan awam yang baik. Trem boleh digunakan di sekitar pusat bandar, Inanam, Menggatal hingga Tuaran, Penampang hingga Putatan.  Orang dari Beaufor atau Papar boleh naik keretapi kemudian turun di Putatan.Dari Putatan mereka boleh naik trem pula k pusat bandar. Kita perkenalkan penggunaan trem.Selebihnya kita perbaiki sistem keretapi kita. Dengan adanya sistem pengangkutan awam yang baik, banyak masalah dapat diselesaikan. Masalah kesesakan lalulintas, masalah harga minyak dan masalah kos harga rumah yang tinggi dapat di atasi. Stres pun kurang. Stres duit kurang, stres memandu kurang dan sebagainya.

Saya fikir penyelesaiannya masalah kita, mudah saja. Iaitu sistem pengangkutan awam yang baik. Kita boleh belajar dari negara lain di Eropah, Kita boleh belajar dari Hamburg, Munich, Amsterdam, San Fransisco, Melbourne untuk memperbaiki sistem pengangkutan kita. Jangan sampai tahap seperti di KL barulah kita bertindak.Kita mesti befikir dari sekarang.

UB:  Prof juga saya difahamkan minat isu politik. Pilihanraya umum ke-13 baru saha berlalu dan keputusan telah sama-sama kita ketahui.Menurut pendapat prof, kenapa prestasi BN dikatakan agak merudum kali ini?
PROF: Walaupun perubahan yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib seperti memperkenalkan ramai calon calon profesional, intelektual dan tokoh-tokoh agama dan memperkenalkan manifesto yang lebih mesra rakyat, pemberian BR1M merupakan perubahan yang baik. Bagaimanapun perubahan-perubahan tersebut hanyalah di peringkat ad-hoc, sedangkan kaedah pelaksanaan polisi-polisi tersebut masih dilakukan secara pendekatan lama dan tidak sesuai dalam era moden khususnya di kawasan-kawasan bandar. Sebagai contoh, pemberian BR1M, bantuan seolah, bantuan pembelian buku dan sebagainya, kebanyakannya masih disampaikan oleh menteri-menteri. Kaedah ini dilihat sebagai membuang masa khususnya di kawasan bandar sedangkan para menteri sepatutnya memikirkan polisi-polisi yang boleh membuka peluang kepada masyarakat dalam memajukan diri dan negara dan menyelsaikan isu-isu setempat yan mungkin gagal dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan.
UB:    Bagaimana mulanya timbul minat prof dalam pelbagai bidang?
PROF:    Saya seorang yang suka menulis, suka mencari sesuatu, suka mencari jawapan kepada persoalan-persoalan. Jika ada persoalan yang diajukan orang dan saya tidak dapat menjawabnya, saya akan berusaha untuk mencari dan memberikan jawaban.

UB:    Apa komen Prof terhadap cabaran politik era baru?
PROF: Cabaran politik era baru  telah beralih daripada politik menjanjikan pembangunan dan memenuhi keperluan yang lebih bersifat tanggungjawap asas sesebuah kerajaan kepada satu sistem poiltik yang lebih kompleks yang memerlukan pemikiran yang lebih kreatif, inovatif, dan mapan (CIS) yang dapat membuka peluang dan membawa masyarakat bersama-sama dalam membangun sebuah negara maju yang berjaya. Politik era baru juga seharusnya  mampu membantu masyarakat bagi mendepani isu-isu, halangan, kekangan, dan rintangan dalam menjayakan impian sebuah negara yang harmoni, aman dan damai. Kaedah politik sebegini memerlukan pemimpin yang berfikiriran kritikal melampaui sifat-sifat asas adil, bersih dan jujur dalam mendepani situasi yang sangat kompleks dengan pelbagai kehendak dan cabaran yang berbeza

UB:    Terima kasih Prof kerana sudi menerima pelawaan kami untuk ditemubual dalam ruangan sembang Sabtu.
PROF:    Terima kasih.Semoga bermanfaat.