Sabtu, 6 Ogos 2011

Pertemuan di Narita dan Prospek perdamaian di Mindanao

Tags

Pertemuan itu memang diluar jangkaan.Presiden Filipina, Benigno Aquino III dan Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Al Haj Murad Ebrahim sanggup terbang kira-kira 20 jam untuk bertemu empat mata di Ana Crowne Hotel Narita, di pinggir bandaraya Tokyo untuk membincangkan mengenai proses perdamaian yang berkekalan di Mindanao.

Hampir semua kalangan terkejut dengan perkembangan terbaru itu, dengan reaksi positif dan negatif. Bagaimana mungkin pertemuan itu terjadi tanpa diketahui media di Filipina yang suka membuat bising mengenai proses damai yang tersendat sendat sejak 14 tahun lalu. Bagaimana mungkin seorang Presiden sanggup melepaskan segala protokol untuk bertemu dengan seorang pemimpin pejuang Islam di selatan Filipina, yang telah berjuang berpuluh tahun untuk membela maruah dan menuntut keadilan bagi bangsamoro.

Apapun,Kehadiran Noynoy itu membuktikan komitmen yang tinggi untuk mencari penyelesaian dan perdamaian yang berkekalan di Mindanao. Di pihak MILF pula, kehadiran pemimpin tertinggi Filipina itu, sedikit banyak mengubati keraguan mereka kerana selama ini mereka mendakwa proses damai itu banyak terhalang oleh kerenah birokrasi di Manila. Sejak berdekad lamanya, proses damai yang kini difasilitator oleh Malaysia, mengalami pasang surut, bahkan sempat terhenti ketika perjanjian damai hampir ditandatangani beberapa tahun lalu ketika pemerintahan Presiden Arroyo.

Kini Benigno Aquino III, yang ayahnya ditembak mati sebaik keluar dari perut pesawat China Airlines pada 21 Ogos 1983, dan ibunya, Cory, pernah bertemu Nur Misuari di Sulu pada 1986 untuk membuka jalan kepada rundingan damai dengan MNLF. Kini anaknya, Presiden Aquino III meneruskan jejak ayah dan ibunya, yang prihatin terhadap nasib dan masa depan masyarakat Islam dan mencari jalan bagi perdamaian yang berkekalan di Mindanao yang telah berdarah itu.

Apa yang dapat kita harapkan dalam pertemuan selama dua jam pada Khamis malam itu?.Ketika Haji Murad bertemu buat pertama kalinya dengan Presiden Aquino III dalam suasana yang mesra. Mereka bersalam-salaman sebelum kemudian berbincang dengan hanya disertai oleh Marvic Leonen sebagai pencatat untuk Aquino dan Mohagher Iqbal untuk Haji Murad, kedua-duanya merupakan ketua perunding bagi GPH dan MILF.

Perbincangan satu campur satu di pinggir bandaraya Tokyo itu pada Khamis 4 Ogos itu pastilah sangat bermanfaat untuk mempercepatkan lagi perundingan damai antara kedua pihak yang kini sedang berlangsung antara Kerajaan Filipina dan MILF. Bagaimanapun pertemuan yang diaturkan oleh Jepun, yang menjadi anggota International Contact Group (ICG) diwakili oleh Hitoshi Ozawa dari Kedutaan Jepun di Manila dan dibantu Yoshihisa Ishikawa dari Kementerian Luar Jepun di sebuah hotel berdekatan Lapangan Terbang Narita, bukanlah sebahagian daripada perundingan formal tetapi sebaliknya lebih kepada usaha untuk melicinkan lagi perjalanan proses rundingan itu.

Malah kehadiran fasilitator Malaysia, Tengku Dato Ab' Jaafar Tengku Mohammad di Narita memperkuatkan andaian bahawa semua pihak sedang bersungguh-sungguh untuk mencari jalan perdamaian di wilayah yang bergolak tetapi kaya dengan khazanah alamnya itu.

Tanpa kedamaian yang berkekalan, juga tanpa keadilan bagi masyarakat Islam, tanpa penyelesaian tuntas terhadap segala isu dan permasalahan yang dihadapi, sudah tentu Mindanao akan tetap ketinggalan, mundur serba serbi. Yang akan terbina adalah dendam, amarah, kebencian, jiwa yang terluka dan kecewa di kalangan masyarakat yang sebenarnya amat rindukan keamanan dan ketenteraman untuk membangun kesejahteraan.

Pertemuan empat mata itu, Benigno Aquino III dan Haji Murad, diyakini dapat meleraikan beberapa persoalan yang belum terungkai. Perbincangan mereka itu, yang menurut media, berlaku dalam dalam suasana yang mesra, diharap dapat menghasilkan solusi terhadap masalah yang dihadapi oleh bangsamoro di selatan Filipina. Buah kedamaian itu akan dinikmati setiap orang, bukan saja masyarakat Islam, malah masyarakat Filipina keseluruhannya. Dengan adanya kedamaian, sudah pastilah Mindanao akan membangun maju dan sejahtera dan berpotensi untuk menjadi hub perdagangan yang terkemuka di rantau ini.

Walaupun pelbagai reaksi diberikan terhadap pertemuan yang jarang jarang berlaku itu, tetapi banyak pihak yang menyambut baik langkah yang dibuat oleh Presiden Benigno Aquino III dalam menyelesaikan masalah Mindanao khususnya berkaitan dengan Bangsamoro. Langkah penyelesaian di luar kotak yang diambil oleh Aquino itu mendapat pujian meskipun hasil yang akan diperolehi belum nyata setakat ini.

Apakah penyelesaian masalah Mindanao oleh Filipina sama dengan model penyelesaian Aceh dalam perundingan di Helsinki? Kedua-duanya Mindanao dan Aceh, mempunyai sejarah perjuangan panjang yang hampir sama. Kedua-dua wilayah berjuang dengan gigih untuk melawan penjajahan dan kolonialisme. Tetapi kini dengan adanya pertemuan di Narita itu, barangkali kita boleh mengimpikan bunga-bunga perdamaian berkembang dengan mekar di Mindanao.