Jumaat, 27 Mei 2011

Encik Zul menulis blog

Tags

Belum tidur lagi?
Sekilas saya melihat jam tangan. Sudah larut malam rupanya. "Saya sedang menulis blog, Cik Zul"
"Oh..samalah," katanya. Beliau juga sedang menulis blog ketika itu, tentang dunia persuratkhabaran dan dunia kewartawanan.
Cik Zul, begitu kami memanggilnya, atau nama sebenarnya Zulkifli Salleh merupakan mantan Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sabah. Selepas pulang ke Kuala Lumpur, beliau pernah menjadi Pengarah Penerbitan DBP Malaysia. Beliau seorang yang aktif menulis dan satu ketika dulu, IPS pernah sangat dekat dengannya kerana beliau penyokong kuat gerakan bahasa dan sastera melalui program yang diadakan oleh IPS. Malah beliau juga pernah merasa sangat hairan apabila ada rakan kami yang mengambil sikap `berada di seberang jalan' dengannya.

Kini beliau telah bersara, dan menumpukan banyak masanya dalam perjuangan bahasa. Selain itu, beliau juga menulis blog. Tulisan-tulisannya boleh dibaca melalui blog http://zulkifli-salleh.blogspot.com.

Katanya, beliau baru tiga bulan menulis blog. Saya sekadar membantu mempromosi blognya agar masyarakat berpeluang membaca dan menatap buah fikirannya sebagai salah seorang pemikir dalam gerakan bahasa dan sastera di negara ini.