Ahad, 27 Mac 2011

TKSU KWP kunjungi Utusan Borneo

Tags







Barangkali kunjungan Timbalan Ketua Setiausaha (Kesejahteraan Bandar & Pengurusan) Kementerian Wilayah Persekutuan & Kesejahteraan Bandar, Dato' Adnan Md Ikhsan, ke pejabat editorial Utusan Borneo boleh dikatakan istimewa. Itulah pertama kali pejabat kami dikunjungi seorang TKSU yang peramah, rendah hati, mudah mesra dan bersahaja.

Dato' Adnan baru bertukar ke kementerian, meskipun begitu beliau telah sudi turun padang. Diiringi Mazurah Ismail dari Bahagian Komunikasi Korporat yang lebih mesra dipanggil Mai itu, mereka menerangkan tujuan kunjungan iaitu ingin meminta kerjasama Utusan Borneo, sebagai satu-satunya akhbar harian berbahasa Melayu tunggal di negeri ini untuk membuat liputan majlis penyerahan kunci di Sandakan dan menerangkan fungsi dan peranan pihak kementerian. Mai sendiri tidak asing lagi di Sabah kerana beliau adalah antara pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS) ketika ia mula ditubuhkan di Sabah tahun 1994.
Dalam kunjungan itu, Setiausaha Akhbar Menteri, Dato' Raja Nong Chik Dato'Raja Zainal Abidin, Khalilurrahman Kamaruz-zaman dan Pegawai Perhubungan Awam Mohd Taufik Abdul Jalil turut serta. Utusan Borneo diwakili oleh Sdr Hassim Hj Othman, editor produksi dan saya sendiri sebagai wartawan kanan.

Kementerian kini mempunyai program bantuan perumahan bandar yang bertujuan untuk memastikan keluarga miskin mempunyai rumah yang selesa dan selamat untuk didiami.Mereka yang mendapat bantuan perumahan ini adalah keluarga yang berdaftar dalam sistem eKasih.
Rumah-rumah yang diperakukan untuk mendapat bantuan perumahan bandar ini adalah rumah-rumah yang dikenal pasti buruk,usang dan rosak.
Mulai tahun 2011, Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) bukan sahaja memberi penekanan kepada program-program yang dapat memberi penambahan pendapatan kepada keluarga miskin, tetapi turut memberi tumpuan kepada aspek kesejahteraan dan peningkaatan kualiti hidup golongan miskin.