Sabtu, 12 Mac 2011

peer bercakap pasal capati

Tags

Tajuk percakapan kami pada malam itu ialah capati.

Katanya, capati boleh dijual lebih murah lagi di Sabah. Tetapi peniaga mahu untung banyak. Capati dijual dengan harga RM2.00 hingga RM3.00. Terlalu tinggi, katanya. Padahal capati boleh dijual dengan harga RM1.00 sekeping.

Capati adalah sejenis makanan India yang popular di kalangan masyarakat di negeri ini, kata Peer Mohamad Kadir. Ia bukan saja baik kerana kurang minyak malah capati amat baik untuk mengelakkan darah tinggi, kencing manis dan masalah kegemukan.

"Tapi dia orang jual capati terlampau mahal.Patut boleh jual lebih murah," katanya yang juga seorang peniaga yang terlibat dalam penyediaan makanan lebih 20 tahun lalu.

Menurutnya, peniaga mengambil terlalu banyak untung dengan menjual capati dengan harga yang tinggi padahal ia boleh dijual dengan harga yang lebih rendah.

Peer berkata, berbanding roti canai yang memerlukan campuran gula, telur, garam, planta dan susu manis, capati dibuat dengan hanya menggunakan tepung dengan campuran garam dan air.

Katanya, harga tepung yang digunakan untuk membuat capati ialah antara RM4.80 hingga RM5.00 sekilogram. Setiap satu kilogram tepung, boleh menghasilkan 15 hingga 24 keping capati.

"Jika sekeping capati djual dengan harga RM2.00 sekeping, ia bermakna satu kilogram tepung boleh menghasilkan antara RM30 hingga RM48," katanya.

Beliau berkata, ada baiknya harga capati dapat dikurangkan atau diturunkan kepada hanya RM1.00 agar ia tidak membebankan pelanggan.

Jelasnya, kini terdapat kecenderungan peniaga untuk melabelkan capati sebagai makanan dari `northern India' agar ia dapat dijual lebih mahal.

Peer berkata, peniaga mengaut keuntungan berlebihan kerana dalam sekilo tepung berharga RM4.80 hingga RM5.00, mereka boleh mengaut untuk antara RM25 hingga RM40.

Katanya, capati yang mengandungi kandungan kolesterol yang rendah mampu menjadi makanan yang diminati jika ia dijual dengan harga yang lebih murah lagi.

Bercakap pasal capati, saya teringat limping yang dibuat ibu. Minggu lalu di Tawau, emak mertua saya juga membuat limping untuk kami.

Alangkah baiknya kalau limping itu boleh dikomersilkan? diberi jenama sebagai makanan popular yang mahal harga? Saya fikir tentu limping boleh dipupularkan jika banyak pengusaha restoran terdiri dari kalangan bumiputera, dan ramai orang kampung menceburi perniagaan restoran.Tentu banyak makanan tradisi kita boleh dipopularkan.

Jika jual makanan tradisi Sabah di Kota Belud atau Tawau, mungkin tidak begitu laris, tapi kalau dijual di tempat seperti KL, Manila, Bangkok, Dili, Ho Chi Minh. Vientianne, Phnom Penh, tentu sekali banyak peminatnya.