Isnin, 24 Januari 2011

Menghabiskan Three Cups Of Tea

Tags



Meskipun tidak berapa pasti berapa gelas minuman yang melepasi tenggorokan saya hari ini, tetapi saya dapat menghabiskan Three Cups of Tea di restoran yang kelima.


Hari ini saya `off day', hari dimana saya berehat dan melupakan sejenak hiruk pikuk dunia tapi saya berharap untuk dapat menghabiskan Three Cups of Tea dan menghirupnya sampai habis.


Kerana itu saya berharap dapat menghirupnya perlahan-lahan di meja paling hujung sambil menikmati minuman dan kesendirian.


Mungkin saya boleh meneguknya di Restoran Islamik di Kampung Air. Tetapi sebaik memasuki restoran mamak terkenal itu, saya diajak minum oleh seorang pemimpin kesatuan sekerja yang mengajukan beberapa pertanyaan mengenai isu politik semasa.


Selepas itu, saya masuk ke restoran kedua, Restoran Panjang, semata-mata untuk mencari meja agak tersorok agar saya dapat menghabiskan halaman yang tersisa, tetapi kemudian ternyata terjumpa Haji Arasad dari Semporna.


Belum sempat masuk ke restoran ketiga, di Kun Hin, Haji Amin dari Tuaran mengajak minum dan saya duduk bersamanya kerana lama tak jumpa.


Setelah itu, singgah di restoran Asrin di Jalan Gaya. Hujan turun tetapi ada sepupu menelefon mengatakan mereka sedang berada dekat ofis dan mereka ingin bertemu saya.
Sambil menunggu itu, hujan turun dengan lebatnya sementara mereka terus saja ke Yayasan Sabah kerana tidak menemui tempat meletak kereta dan sejam kemudian barulah mereka tiba semula di KK.
ii. Sebenarnya tinggal seratus halaman lagi.Saya membayangkan sedang duduk bersama Greg Mortenson sambil dijamu minum teh oleh Haji Ali di desa bernama Korphe. Greg Sahib sampai di Korphe tanpa disengaja. Selepas gagal mendaki puncak kedua tertinggi di dunia K2, beliau menuruni gunung untuk ke Askole. Malangnya dia tersesat ke Korphe. Desa miskin yang dihuni masyarakat suku Balti.
Di desa terpencil ini, Mortenson berjanji untuk mendirikan sekolah selepas melihat anak-anak serba kekurangan, tanpa peralatan, sanggup bersimpuh di atas tanah, tanpa guru, untuk bersekolah.
Sekembalinya ke Amerika Mortenson menulis 580 surat untuk mencari dana mendirikan sekolah untuk anak-anak Balti itu. Tetapi tak ada seorang pun di Amerika yang peduli untuk membantu anak-anak beragama Islam di Pakistan. Tetapi selepas kisahnya di tulis di sebuah majalah, seorang ilmuan, Jean Hoerni kemudian memberikan USD12,000 untuk membina sekolah di Korphe itu.
Setelah menempuh pelbagai rintangan dan cubaan, termasuk pernah diculik selama lapan hari oleh Taliban, Greg Mortenson mendirikan lebih banyak banyak sekolah lain dengan dukungan dana yang ditinggalkan Jean Hoerni yang disalurkan melalui Institut Asia Tengah (CAI). Beliau mendirikan sekolah di Lembah Halde, di Peshawar, malah kemudian ke Afghanistan.
Beliau juga terpaksa menghadapi waktu-waktu yang sukar apabila terpaksa berhadapan dengan fatwa dari ulama konservatif, bahkan ancaman kebencian dari rakyat Amerika selepas peristiwa 11 September kerana membantu menyediakan pendidikan untuk anak-anak masyarakat Islam.
Meskipun Greg Mortenson gagal mendaki puncak kedua tertinggi di dunia, tetapi beliau telah berjaya mendaki puncak batini. Beliau percaya bahawa anak-anak yang buta huruf itu perlukan pendidikan. Hanya melalui pendidikan, dunia menjadi terang. Katanya, cara terbaik untuk melawan ektremis dan terorisme adalah dengan mendirikan lebih banyak sekolah.
Three Cups of Tea merupakan sebuah kisah perjalanan yang sangat menarik. Buku ini membantu kita melihat potret masyarakat Islam di Pakistan, bahkan membantu masyarakat Barat untuk memahami betapa Islam mengajarkan toleransi, keadilan, kebaikan dan menolak keganasan. Ia juga dapat membantu menghapus salah faham terhadap agama Islam dan memungkinkan kita melihat, bahawa di Amerika sana juga ada orang-orang yang baik hati seperti Greg Mortenson dan rakan-rakannya.

Three Cups of Tea menceritakan misi seorang lelaki untuk menyebarkan kedamaian melalui pembinaan sekolah, termasuk sekolah-sekolah termasuk untuk anak perempuan.
Mortenson lahir di Minnesota pada tahun 1957.Tetapi ketika baru berusia setahun, beliau dibawa oleh ayahnya,Dempsey ke Tanzania.Beliau membesar di sisi Gunung Kilimanjaro yang terkenal di Afrika itu.
Beliau merupakan antara pengasas Institut Asia Tengah atau Central Asia Institutehttp://www.ikat.org/ , menubuhkan Pennies For Peace http://www.penniesforpeace.org/ , bersama David Oliver Relin menulis buku Three Cups of Tea, buku bestseller The York Times http://www.threecupsoftea.com/ , dan pengarang buku Stones into Schools http://www.stonesintoschools.com/ .
Atas kegigihan dan keprihatinannya yang tinggi, Mortenson menerima anugerah tertinggi Pakistan, Sitara-e-Pakistan (Star of Pakistan) pada tahun 2009 kerana komitmen yang ditunjukkan terhadap kemanusiaan dan memperjuangkan hak pendidikan, membasmi buta huruf di kawasan pedalaman dan pergunungan Pakistan selama 15 tahun.
Khabarnya, beliau juga dicalonkan untuk Nobel Peace Prize pada tahun ini.
Hasratnya untuk mendaki K2 pada 1993, walaupun akhirnya gagal, adalah untuk memperingati adiknya, Christa yang meninggal kerana epilepsy setahun sebelumnya.
Beliau pernah berkhidmat sebagai Tentera Amerika di Jerman pada 1977-1979 dan mendapat pingat keberanian sebelum melanjutkan pelajaran du University of South Dakota dalam tahun 1983.
Sehingga tahun ini, di Pakistan dan Afghanistan, sebanyak 171 buah sekolah telah didirikan oleh Greg Mortenson dimana seramai 68,000 murid termasuk 54,000 murid perempuan, yang sebelumnya tidak mempunyai eksis terhadap pendidikan.
iii-Buku Three Cups of Tea adalah sebuah buku menarik, yang memberitahu kita bahawa kebaikan, ketulusan, keprihatinan selalu mendapat rahmat Tuhan.Three Cups of Tea, Tiga gelas teh di Pakistan dan Afghanistan menggambarkan alam pemikiran dan budaya mereka.
Pada gelas pertama, anda dianggap sebagai tamu.
Pada gelas kedua, anda dianggap sebagai kawan.
Pada gelas ketiga, anda dianggap sebagai keluarga.
iv. Pada gelas keempat, saya fikir cukuplah sampai gelas ketiga.