Selasa, 17 November 2009

Pertemuan di Rahaya Cafe

Tags


Saya sangat yakin dialah Sang Guru, penghulu para bloggers di Kota Marudu yang bergabung dalam Suara Anak Marudu.

Pernah kita berjumpa sebelum ini? tanyanya sebaik saya duduk.
"Belum pernah, kita hanya pernah jumpa di blog," saya memberitahunya. Walaupun kami belum pernah berjumpa, tapi pertemuan itu terasa akrab dan seolah-olah kami kawan lama yang lama tidak berjumpa.
Cikgu Androd, saya kira sudah lama menunggu di Restoran itu, kerana barangkali kak ony tersilap bagi informasi. Ketika beliau sampai di restoran belakang marudu inn itu, kami sedang makan malam di Torong Soko, setengah jam jauh perjalanannya dari Goshen.
Sebaik sampai kami menghadiri sesi perbincangan kosakata bahasa sukuan. Tidak lama kemudian,Saya menyelinap keluar untuk menemui cikgu Androd dan rakan-rakan kerana kami berjanji jam 10.30 malam
Banyak juga isu yang kami bincangkan termasuklah isu-isu budaya, Sang Guru mencadangkan supaya bloggers di satu-satu daerah membentuk komuniti bloggers, peranan yang boleh dimainkan bloggers dan bermacam perkara lagi.

Saya berasa gembira dengan pertemuan itu. Sengaja saya tidak memberitahu lebih awal kedatangan saya, tetapi saya berhasrat untuk sekurang-kurangya bertemu Cikgu Androd dalam kunjungan saya ke Kota Marudu kali ini. Dan saya bersyukur kerana berjumpa juga dengan DJ Tom dan DJ Siirutt.
Suara Anak Marudu (SAM) yang boleh dijangkau melalui http://www.marudubloggers.blogspot.com yang mempunyai ramai ahli terdiri dari anak-anak Marudu di Tandek, Kota Marudu,Kota Kinabalu, Kuala Lumpur malah anak marudu di Jepun, merupakan blog bersekutu pertama di Malaysia. Motonya Informatif-Kreatiuf-Berani manakala DJ Tom itu pula bergerak sebagai DJ Utara FM.
Peranan dan sumbangan SAM dan Utara FM dalam proses pembinaan negara tidak boleh dinafikan dan media baru seperti blog, facebook, friendster dan sebagainya mempunyai andil besar dalam menentukan kejayaan dan kemajuan negara di masa depan.