Isnin, 10 Ogos 2009

Malam itu saya ke Kudat

Tags

Sehabis menulis berita kraftangan, hari sudah jam 7.00 malam. Hari Jumaat. Saya perlu ke Kudat untuk menunaikan janji dengan seorang kawan baik. Mujur masih ada kereta ke Kota Belud dan dari Kota Belud, Sabat sudah menunggu dan selepas makan, kami berangkat ke Kudat kira-kira jam 9.20 malam.
Jam 11.20 malam, kami sudah berada di Restoran Rakyat menunggu Sharif Sahar Sharif Ading, Ketua Pemuda UMNO Kudat. Kehadiran saya ke Kudat, lebih kerana sebagai seorang sahabat kerana beliau ini amat baik dengan saya.Banyak jasanya, terlebih lagi ketika satu masa, saya kebingungan mencari serunding daging di KK kerana dipesankan ibu , maka beliau yang ketika itu berada di Kota Bharu yang membeli serunding daging itu. Saya ingat kerana sempat terpusing-pusing di KK mencari serunding, sehinggakan Pengarah DBP Sabah, Zubaidi Abas turut sama mencari serunding hingga memesan serunding dari KL dan semuanya saya kirimkan kepada ibu yang teringin makan serunding selepas menonton satu program tv.
Walaupun di ibu negeri, rakan-rakan wartawan sedang berbahagia kerana Press Nite, saya memilih ke Kudat pada malam itu. Beliau sudahpun menyediakan suite room di rest house Kudat tetapi pada malam itu, kami tidak menginap di sana kerana memilih untuk menginap di rumah brother Ma' Awin di SMK Abd.Rahim, Kudat. Kami hanya tidur ketika jam menunjukkan angka tiga pagi
Bangun keesokan harinya, kami bergegas ke Dewan Masyarakat, sempat juga singgah di gerai minum diajak rakan media Jalil Madarin dan sempatlah berborak dengan YB Bolkiah Haji Ismail, ADUN Pitas dan Harun Durabi, Naib Ketua Bahagian Kudat yang juga adik kepada penyair Juri Durabi.
Paling mengesankan juga kerana saya terjumpa seorang rakan lama, Zulkiram Asmat, yang kini menetap di kampung Pengkalan Pantai Kanibongan. Saya kira sudah 18 tahun kami tidak berjumpa, paling akhir ialah pada tahun 1991.
Sebelum pulang, kami sempat makan bersama penyair Kudat, Jair Sulai di Restoran Tanjung Puteri.
Dari Kudat, kira-kira jam 2.00 dan jam 4 lebih sedikit, saya sudah berada di Kota Belud. Kemudian diajak saudara Jalumin Bayogoh, terus ke Kota Kinabalu. Jam 5.20 hari Sabtu, itu saya sudah duduk di pejabat menulis berita.