Jumaat, 21 Ogos 2009

Kawankawanku dari etnik Rungus

Tags

Saudara Raymond Majumah (Mohd.Azlan Shafie), seorang pendidik dan sahabat saya ini mungkin merupakan antara orang Rungus yang paling terkenal di negeri ini, di luar arena politik. Beliau seorang penulis yang pernah menghasilkan beberapa buah buku puisi, cerpen dan tidak ketinggalan budaya Rungus juga. Raymond pernah memenangi Hadiah Sastera Sabah beberapa kali, kalau saya tak silap. Bagi saya beliaulah antara orang yang bertanggungjawab memperkenalkan etnik Rungus ke dunia luar.
Tetapi orang Rungus yang pertama saya kenali ialah saudara Mosungku Lumigang, rakan satu kursus PBSM Peringkat Negeri di SMK Peter Mojuntin Penampang tahun 1984. Itulah pertama kali saya berjumpa orang Rungus. Tetapi Sebenarnya waktu kecil dulu, memang ramai keluarga dari Rungus yang selalu datang ke rumah di KB untuk maginakan. Bila hari raya tiba, hari raya aidilfitri atau adil adha mereka ke rumah. Orang Iranun pula akan ke kampung mereka, bila tiba musim menuai atau musim buah.Begitulah hubungan timbal balik itu berlaku antara orang Iranun dan orang Rungus.Unik sekali.
Sebenarnya ramai juga orang Rungus yang saya kenali tapi tak ingat nama mereka. Kini sudah ramai orang Rungus yang jadi profesional. Malah ramai juga yang berjaya dalam politik. Antaranya saudara Jelani Hamdan, peguam terkenal. Wetrom Bahanda, Ketua UMNO Bahagian Kota Marudu, Jornah Mozihim, mantan Pembantu Menteri, Sarapin Magana, ADUN Matunggong dan ramai lagi yang tak dapat disebutkan namanya.
Di pejabat kami juga, ada rakan Rungus yang baik, banyak pengetahuan, banyak idea dan ramah. Kami panggil dia Alex.
Orang-orang dari etnik Rungus memang istimewa dan mereka juga punya kebanggaan dan kelebihan tersendiri.
O maafkan saya. Saya lupa mencatat bahawa kebanyakan orang Rungus tinggal dalam daerah Matunggong, Kudat, Pitas dan sedikit di Beluran.Kebanyakan mereka petani, dan pembuat gong yang unggul selain pembuat manik yang teliti.
photo credit Tommy Chang

4 comments