Jumaat, 21 Ogos 2009

Sekadar ingatan kepada rakan Murut

Tags

Bercerita mengenai suku kaum Murut, saya cepat teringat rakan-rakan lama seperti Cik Silipah Majius. Wanita Murut yang gigih ini telah membuat penyelidikan budaya Murut.Juga membantu menyusun Kamus Bahasa Murut. Tentunya ini tidak lepas daripada peranan dan bantuan yang diberikan KLF sehingga projek itu dapat dijayakan.
Saya teringat juga cikgu Bajip Basukup, Cikgu Majius dan ramai lagi rakan dari suku kaum Murut. Justin Bakayas mungkin sudah lama sangat tidak jumpa. Ir Patar Seluang juga saya kira orang Murut dan ramai lagi.Murut sendiri mempunyai sub etnik seperti Timugon, Tagol dan sebagainya.Malah saya sempat juga berkenalan dengan Murut Nabai dan Murut Serudong.
Saya belum pernah ke rumah orang Murut. Syukurlah kerana pada dua pesta Kaamatan yang lau, saya sempat mengunjungi rumah orang Murut di KDCA dan melihat pengunjung menari dan meloncat di atas lansaran. Gambar ini sebenarnya diambil oleh seorang jurugambar terkenal, Tommy Chang. Ketika berkunjung ke pejabat KDCA, saya sempat membeli beberapa keping poskad, gambar lama yang diambil sewaktu mula-mula KDCA lebih dua puluh tahun yang lalu.

Di Tenom, ada rumah kebudayaan Murut, ada pestanya.Mungkin sewaktu-waktu kita boleh berkunjung ke daerah Tenom, untuk melihat betapa unik dan istimewanya budaya Murut, satu sukubangsa yang berani melawan penjajah. Pernah baca Peristiwa Rundum, yang terjadi sekitar tahun 1915. Pernah dengar nama Antanom? Barangkali dengan mengenal dan berkunjung ke daerah ini, kita dapat merungkai sedikit sebanyak keistimewaan suku bangsa murut ini.