Khamis, 29 Julai 2021

Sekadar update di penghujung Julai

Tags


Banyak perkara yang mungkin boleh dikongsikan khusus untuk pengunjung blog ini yang sentiasa menunggu kemaskini. Tetapi agak menarik ialah kenyataan Datuk Seri Bung Moktar Radin mengenai jumlah pemberian vaksin di Sabah setakat ini yang agak rendah dengan kira-kira 30,000 dos sehari dan meminta ia dipertingkatkan.

Beliau meminta kerajaan memastikan bulan-bulan seterusnya, "bekalan vaksin itu jangan dihentikan, tapi tambahkan, sebab Sabah ini unik, ada rakyat tempatan, ada pekerja asing, ada pendatang tanpa izin ada macam-macam", katanya pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat sebagaimana yang dilaporkan Bernama yang turut disiarkan dalam portal sabah360.online.com

Bung Moktar, yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah juga membangkitkan semula keperluan untuk vaksin jenis dos tunggal diberikan kepada penduduk di kawasan pedalaman, berikutan kesukaran untuk sampai ke kawasan berkenaan dan mengurangkan risiko penduduk terlepas dos kedua vaksin.

Menurut laman sesawang Jawatankuasa Khas Jaminan Akes Bekalan Vaksin COVID-19, seramai 701,759 atau 18 peratus penduduk Sabah menerima dos pertama vaksin hingga semalam.

Kebetulan pagi ini ketika menaiki grab ke pejabat,  saya sempat menemubual pemandunya, yang kebetulan sudah menerima dua dos suntikan.

Beliau memberikan beberapa tip untuk membolehkan mendapat suntikan dos pertama. Katanya, selalulah update permohonan di Mysejahtera. 

Saya beritahu sebenarnya saya terlepas suntikan dos pertama vaksin pada 7 Mei kerana kebetulan ketika ditelefon, masa yang diberikan agak singkat dan saya berada di kampung. Kalau dimaklumkan lebih awal,saya pasti datang atau mungkin ada yang memaklumkan tetapi makluman itu tidak sampai kepada saya.

Pelbagai cerita mengenai pkp, pkpd dan kesukaran yang dialami oleh penduduk di sesuatu kawasan ang dikenakan perintah PKPD.

Agak memprihatinkan juga kerana kehidupan rakyat terjejas. Saya menjangka, kata pemandu grab itu, Covid-19 mungkin mengambil masa lama untuk kembali pulih. Kita hidup dalam normal baru, dimana semua tidak menentu, fikiran buntu untuk menuliskan sesuatu. sesuatu