Khamis, 29 Julai 2021

Bersama Bung Hussain, kupi kupi di Sinar Mustika

Tags


Pertemuan dengan Bung Hussain sentiasa diharapkan dan ditunggu-tunggu. Saya memanggilnya pak atau bapak. Tapi diantara rakan-rakan, kami akrabnya memangilnya Bung Hussain. Padahal nama lengkapnya ialah Datuk Haji Hussain Kassau.

Siapa Bung Hussain? Orang yang kami sangat kami hormati. Beliau bermula sebagai salah  seorang penulis, salah seorang penulis terbaik Sabah pada awal 1970-an.  Dalam dunia persuratkhabaran, beliau pernah menjadi pengarang di suratkhabar tempatan seperti Daily Ekspress dan Kinabalu Sabah Times. Selain itu, beliau pernah mejadi pengarang Sinar USIA, majalah terbitan Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) yang terkenal.  Beliau pernah bertugas di Kuala Lumpur dan sempat menjadi pengarang Majalah Sarina, Keluarga, Suaa Rakyat, Suara Merdeka dan Kisah Cinta.
Sebagai penulis, beliau menghasilkan kira-kira 41 cerpen, sebuah naskha drama, 25 puisi dan 15 esei kritikan serta novel Deru dan Debu.
Beliau juga menghasilkan beberapa buku biografi seperti biografi Datuk Abu Bakar Titingan, Datuk Karim Ghani, travelogue Nusantara dan menerbit sepuluh buah koleksi ucapan mantan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman ketika beliau berkhidmat sebagai Setiausaha Perhubungan Awam Ketua Menteri tahun 2003 hingga 2013.

Bung Hussain adalah seorang tokoh yang banyak terlibat dalam perkembangan sejarah di negeri ini.
Sebagai wartawan, beliau pernah membuat liputan di Korea, Pattani, Arab Saudi dan sebagainya. Belaiu berkawan rapat dengan Tokoh Wartawan Negara,  Tan Sri A Samad Ismail, Sasterawan Negara, Dato A Samad Said, Sutan Shahril Lembang, Haji Subky Latif. Beliau juga pernah berkenalan dengan Mochtar Lubis, A Hashimy, HB Jassin, Tun Abd Rahman Yakub, pernah menemuramah Muhammad Ali, jaguh tinju dan ramai lagi.

Pertemuan dengan beliau sangat bermakna. Banyak kisah kisah menarik kerana beliau kaya pengalaman. Walaupun banyak juga yang off the record, tetapi cerita yang dikisahkannya memberikan kita perspektif baru dalam melihat sesuatu peristiwa.

Beliau  antara orang yang banyak menginspirasi saya, meneguhkan semangat untuk terus menulis dan menulis