Isnin, 22 Februari 2021

Ketekunan ayah memberikan inspirasi, kata Noraini Osman

Tags

 

KETEKUNAN AYAH MEMBERIKAN INSPIRASI, KATA NORAINI

 

“MELIHAT arwah ayah yang tekun bekerja di kebunnya, memberikan ilham kepada saya untuk menulis,” kata Noraini Osman, seorang penulis wanita yang kini menempa nama di persada kesuasteraan di negeri ini.

 “Mengingati kerajinan ayah, subhanallah,saya rasa hendak menulis semua kisah kehidupannya”, katanya yang menyifatkan ayahnya sungguh menginspirasi.



Noraini Bt Osman @ Noorainie Bt Othman berasal dari Kuala Penyu dan kini menjadi pendidik di SK Mook Kinarut Papar Sabah sejak 2018. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Matematik dengan Kepujian dari OUM ini menulis sejak berada di bangku sekolah.

 “Idea datang secara tiba-tiba. Saya terus catatkan dalam buku atau kertas di mana-mana saja,” Kata penulis kelahiran 4 Februari 1974 ini.  Beliau adalah anak ke-9 daripada  12 adik beradik, ayahnya bersama Othman Kari manakala ibunya Siti Zarah binti Tarip. Beliau pernah menghasilkan sebuah buku cerpen ketika berada dalam darjah lima di SK Pekan Kuala Penyu dan minatnya bersambung hingga melanjutkan pelajaran di sekolah menengah.

 Noraini bersekolah menengah di Sekolah Berasrama Penuh Tenom dari Tingkatan satu hingga tiga, dan kemudian tingkatan empat di SMK  Kuala Penyu seterusnya tingkatan lima hingga enam atas di SMK Gunsanad Keningau.

 Menurutnya, sebaik ideanya lahir, Noraini akan mencatatkan di mana-mana. Ada masa tertentu pada waktu malam, biasanya baru saya menulis sehingga tengah malam.

 “Catatan-catatan  itu saya kumpulkan dan jadikan satu karya,” katanya yang minat membaca sejak kecil.

 “Dulu Saya suka baca novel...apa saja novel, novel penulis Malaysia penulis Indonesia semua saya baca,” katanya.

 Masa kecil dahulu beliau meminati Othman Puteh. Kemudian saya minat sifu Azmah Nordin dan Ruhaini Matdarin.

 Pada tahun 1990,beliau  mengikuti Minggu Penulis Remaja yang dianjurkan oleh DBP cawangan Sabah di bawah Editor Encik Matlin Dullah dan Hajah Zaiton Ajamain. Kemudian, menghantar karya pertama sewaktu di Tingkatan Enam Atas yang bertajuk "Ayah, Keringatmu Yang mengalir".

 Tahun 1995 iaitu sewaktu menjadi guru sandaran di SMK Kuala Penyu, beliau memenangi pertandingan cerpen anjuran Perpustakaan Negeri Sabah melalui Cerpen Ayah Keringatmu Yang Mengalir.



 Kemudian pada  Disember 1999 novel bertajuk "Ayah, keringatmu Yang mengalir memenangi hadiah utama pertandingan menulis novel remaja anjuran DBP Cawangan Sabah.

 Tahun 2007 Noraini  mencatat sejarah apabila buat julung kalinya memenangi pertandingan novel peringkat kebangsaan sempena Jubli Emas di Kuala Lumpur yang bertajuk "Kembali Sebutir Mutiara".

 Novel Kanak-Kanak "Menemui Mantarissa" memenangi hadiah saguhati sedang berada di pasaran sekarang. Kumpulan Cerpen Mengejar Hujung Pelangi diterbitkan pada tahun 2014 oleh ITBM.

 Sekadar untuk rekod, Antara karyanya yang pernah memenangi anugerah selain  Cerpen bertajuk Ayah Keringatmu Yang Mengalir ( Hadiah Penghargaan Perpustakaan Negeri Sabah 1995) ialah   Cerpen - bertajuk Sindrom Teluk - Hadiah Penghargaan Tunas Cipta 2004.

 Beliau juga menang hadiah utama Peraduan Novel Remaja DBP Sabah 1999 melalui   Novel Remaja- Keringatmu Yang Mengalir - Hadiah Utama - DBP cawangan Sabah 1999 manakala Novel  Gendala  berjaya memenangi Hadiah Penghargaan - DBP Cawangan Sabah 2002,  manakala novel  Kembali Sebutir Mutiara  DBP – menang Jubli Emas DBP  2003

 Selain itu Novel Kanak-Kanak  Menemui Mantarissa  menang  Hadiah Sagu hati - DBP  2007.

 Hadiah lain yang dimenanginya Cerpen  Maut di Hujung Peluru anjuran Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah 2013 dan  Cerpen Remaja  bertajuk  Di Bawah Pohon Kekabu Pada Suatu Senja  yang memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-Exxon Mobil 2014 (HSKU)



 

Cerpen Rahsia Emmak  pula menempatkan Noraini sebagai salah seorang penerima  Hadiah Sastera Sabah 2014/2015 manakala cerpen  Sesaat Ia Pergi  memenangi hadiah Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah 2016.



Selain berkarya, beliau juga pernah membimbing bengkel  Bengkel Penulisan Kreatif Tunas Remaja dan Tunas Muda di SMK Kuhara Tawau pada 17 - 21 Mac 2016 anjuran DBP Cawangan Sabah.

 Selain itu, beliau juga pernah menyampaikan Ceramah Teknik Penulisan Puisi Kanak-Kanak di SK Mook Kinarut 28 April 2018 dan Ceramah Teknik Penulisan Puisi Kanak-Kanak di SK Tanjung Aru II pada 6 Julai 2018.



 Noraini juga boleh dikatakan salah seorang penulis novel yang prolifik. Novel-novel yang pernah dihasilkan ialah Keringatmu Yang Mengalir - Novel Remaja. DBP 2002,Gendala (Novel Dewasa DBP 2007) Perjalanan Maisharah ( Novel Remaja. Cerdik Publication 2009), Impian Nabila  (Novel Remaja Ghost Publication 2010),Kembali Sebutir Mutiara  (Novel Dewasa DBP 2008),Menemui Mantarissa- Novel Kanak-Kanak (DBP 2008), Saiful Muluk dan Badrul Muluk ( Novel Kanak-Kanak DBP 2010) dan Sultan Nakhoda  (Novel Kanak-Kanak.DBP 2012)

 Karya-karya cerpennya juga terbit dalam Kumpulan dan Antologi Cerpen Puteri Bintang Terang (Antologi Cerita Kanak-Kanak DBP 2015),Mengejar Hujung Pelangi. (Kumpulan Cerpen ITBM 2014,)Mengintai Akifa Kumpulan Cerpen Remaja Dana DBP (Terbit sendiri2016),Runtuh. Antologi Cerpen DBPCS 2007,Rumah Kecil Mama. Utusan. Kumpulan Cerpen 2015 dan Pertelingkahan Magis (DBPCawangan Sabah 2007) .



 Walaupun sibuk sebagai ibu kepada lima cahaya mata Mieka Annisa, Maisharah, Hakimi, Putri Adawiyah dan Rabiyatul Iman, Norani terus berazam untuk menulis novel dan menerbitkan kumpulan cerpen.

 Dalam bidang penulisan, beliau juga mendapat dorongan daripada rakan-rakannya dan pegawai-pegawai DBP Sabah.

 Kini selepas ayahnya tiada, suaminya Ben Haji Aring yang banyak memberi inspirasi.