Ahad, 10 Mac 2019

MOHD LAN: TIDAK PERNAH KATA TIDAK

Tags


MOHD LAN: TIDAK PERNAH KATA TIDAK

ORANGNYA sederhana saja,Masih muda meskipun  begitu, beliau pernah diamanahkan memikul pelbagai tugas dan diberi tanggungjawab penting. Beliau pernah berkhidmat di beberapa buah bank tempatan dan luar negara. Beliau adalah Pengurus pertama Kuwait Finance Berhad di Kota Kinabalu, Pengurus SME Bank di Kepayan dan kini menjadi Pengarah Negeri  bagi Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) Negeri Sabah. Namun di sebalik kejayaan yang dicapainya kini, beliau pernah mengalami masa-masa sukar dalam kehidupannya, atau kalau menurut istilah Mohd Lan sendiri, beliau pernah hidup sesusah-susahnya bagi ukuran orang kampung. Namun beliau tidak pernah mengalah dan putus asa. Mohd Lan tidak pernah mengatakan tidak, `Never Say No’ dalam menjalankan kerja-kerjanya. Beliau mencipta kejayaan bermula dari bawah.

MOHD LAN MUSLIM dilahirkan di Tanjung Pagar Sipitang pada 17 Mac 1976. Anak kelapan daripada 13 adik beradik ini mendapat pendidikan awal di SRK  Padas Damit, kemudian SRK Lok Kawi hingga darjah enam. Selepas itu beliau pernah bersekolah di SMK Kinarut sebelum melanjutkan pelajaran di SMK Gadung Beaufort. Selepas lulus SPM, beliau kemudian masuk berkhidmat dalam bidang perbankan dan menapak setapak demi setapak hingga dilantik menjadi  pengurus bank. Jawatan terakhirnya sebelum meninggalkan perkhidmatan bank ialah Pengurus Kawasan.  Kini beliau adalah  Pengarah Negeri bagi Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) Negeri Sabah. Mohd Lan berkelulusan dari Barkeley Int  University CA US dan memperolehi Bachelor of Business Administration. Selain itu beliau juga memiliki kelayakan daripada Federation of Investment Managers Malaysia (FIMM) dan Malaysian Insurance Association (MIA). Beliau mendirikan rumah tangga dengan Rostianah Taip dan dikurniakan empat  cahaya mata. Beliau juga bergiat dalam politik dan kini menjawat jawatan Timbalan Ketua Cabang PKR Putatan.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN sempat bersembang dengan MOHD LAN MUSLIM di salah sebuah hotel terkemuka di ibu negeri sambil menghimbau kisah suka duka dalam kehidupan masa kecilnya. Ikuti petikan temubual bersama Mohd Lan:


UTUSAN BORNEO: Bolehkah saudara ceritakan sedikit latar belakang saudara?
MOHD LAN MUSLIM: Saya dilahirkan di Tanjung Pagar Sipitang pada 17 Mac 1976. Mengikut cerita orang tua saya, saya sebenarnya dilahirkan di tengah jalan dalam perjalanan dari Sipitang ke Hospital Beaufort. Sebab itu mereka memberikan nama Mohd Lan, lan adalah kependekan jalan. Itulah kisahnya saya mendapat nama Mohd Lan.

UB: Anak ke berapa dalam keluarga?
MOHD LAN: Saya anak ke-8 daripada 13 orang adik beradik. Ayah saya bernama Muslim Chu Kong, ini menunjukkan saya masi ada keturunan tionghua dari keluarga Ong Kai. Ibu saya bernama Lauyah binti Burut, dari suku Melayu Berunai. Saya dibesarkan di Sipitang. Ayah saya pernah jadi mandor, pernah jadi kontraktor juga dan satu masa dulu pernah berkecimpung dalam politik di zaman USNO dan Berjaya.

Meski begitu, saya boleh katakan, saya dari keluarga yang susah, sangat susah. Ini berlaku apabila arwah beliau saya beristeri baru. Itu menyebabkan beliau seolah-olah lupa keluarga, dan kami hidup dipelihara sepenuhnya oleh ibu.

Itu sebabnya saya bersekolah sana sini. Pernah bersekolah di SRK Padas Damit ketika darjah satu. Lepas itu balik ke ke KK dan bersekolah di SRK Kem Lok Kawi. Kemudian saya bersekolah menengah di SMK Kinarut dalam tingkatan satu  tapi tidak lama. Saya pindah ke SMK Gadong kerana keluarga takut saya terpengaruh dengan gejala tidak sihat jika hidup berdekatan bandar. Saya bersekolah di SMK Gadong, 1991.

UB: Berapa bekal ke sekolah?
MOHD LAN: Ketika sekolah rendah, bekal ke sekolah 20 sen. Masa itu adalah bekalan susu percuma, jadi duit 20 sen itu boleh digunakan untuk beli kuih ataau nasi lemak. Saya bernasib baik kerana kadang-kadang bawa bekal. Ketika di sekolah menengah, bekal saya RM1.00 satu hari dari tingkatan satu hingga tiga. Waktu itu tinggal di Padas Damit bersama kakak
Saya ke sekolah menumpang lori. Saya naik lori ke SMK Gadong, kira-kira 30 minit dari rumah. Tambang 50 sen. Masa itu jalan raya masih gravel. Kalau sampai rumah, rambut jadi kuning kerana habuk. Kalau nasib tidak baik, terpaksa jalan kaki pulang, kalau dari sekolah jam 2.00 petang,  sampai di rumah kira-kira-kira jam 7.00 malam.

Sampai di rumah, saya terpaksa membasuh baju lagi di  sungai hitam, kerana airnya hitam, Kita selalu basuh baju kerana kita punya hanya
satu baju. Baju putih yang kita cuci jadi kuning. Terus terang, hidup saya dulu susah.Banyak pekerjaan yang saya lakukan.Saya jemur pakaian, saya angkat air dari perigi.

UB: Bagaimana keadaan di kampung masa itu?
MOHD LAN: Keadaan di kampung masa itu masih sangat ketinggalan. Masih belum ada bekalan elektrik. Hanya ada hanya lampu pam. Hari hari pasang lampung pam..Lepas itu, saya belajar guna lampu pelita. Dengan lampu pelita saya belajar. Saya harus bangun awal supaya tidak ketinggalan lori.  

Kemudian ketika tingkatan tiga, saya tinggal di asrama SMK Gadong yang baru siap. Ini atas usaha dan saranan ibu angkat saya. Saya tinggal di asrama dari tingkatan tiga hingga lima. Di asrama kita dapat belajar hidup teratur
SMK Gadong masa itu baru siap. Masa itu Dato Mahadzir Khalid jadi pengetua SMK  Gadong manakala  Datuk Kamarlin Haji Ombi, Penolong HEM.

UB: Mungkin ada pengalman tertentu sewaktu tinggal di asrama?
MOHD LAN: Ketika tinggal di asrama saya selalu dapat kirman wang pos ,30 ringgit dari abang saya. Abang saya Ali Jainie waktu itu masih bekerja di Safoda, kalau tak silap saya. Beliau sering mengirim wang pos kepada saya. Jika dapat kiriman wang, masa itu dapatlah makan maggi.Itu sudak dikatakan hebat. Masa itu saya  jarang dapat balik rumah di Lok Kawi. Untuk ke pekan beaufort pun, tambangnya RM5.00. itu sebah saya jarang dapat ke bandar. Untuk dapat turun kk, bukan senang.

Hidup saya boleh dikatakan kompleks. Ketika berada dalam tingkatan dua dan tiga, saya tinggal bersama ibu angkat. Ibu angkat saya,  saya panggil si Uchu, dia yang paling banyak berkorban, paling banyak bantu saya. Dia anggap saya macam anak.
Ketika tinggal bersama beliau, jika ada masa terluangSaya suka bantu ibu angkat toreh getah, Saya sudah pandai potong getah ketika tingkatan dua hingga tiga. Kemudian pungut getah sekrap . Satu karung RM20.00

UB: Pengalaman yang menarik. Teruskan
MOHD LN: Ketika sampai tingkatan  lima , saya mahu cepat cepat habis sekolah untuk keluar cari kerja. Lepas SPM, Saya berhijrah ke Labuan, ikut abang saya, Mohd Jaimie , masa itu bertugas sebagaii cikgu di Patau-Patau. Sambil tunggu keputusan SPM, saya cari kerja. Kerja pertama saya jadi Penjaga Stor kedai alat ganti bot-bot dengan gaji RM400 sebulan.

UB; Kemudian?
MOHD LAN: Selepas SPM keluar, Cikgu Kamarlin mencari saya di rumah, bertanya kenapa saya tidak ambil keputusan SPM. Beliau suruh saya pergi ke sekolah ambil keputusan. Saya ingat saya tidak memperolehi keputusan yang baik Itulah sebabnya saya lambat ambil slip keputusan. Masa itu, saya mendapat keputusan SPM pangkat dua.

Kemudian, saya dapat tawaran guru pelatih, Pada masa yang sama ,saya dapat tawaran kerja sebagai pegawai  kredit di Bank Bumiputera. Saya pilih kerja di bank.
Gaji lebih sedikit dari guru sandaran masa itu. Kadar  gaji di bank masa itu lumayan untuk ukuran masa itu.RM1,100

UB: Bila mula bekerja di Bank?
MOHD LAN: Pada 4 Disember 1994, saya melaporkan diri ke bank Bumiputera. Tarikhnya tetap saya ingat . Hari pertama melapor dir, saya terlambat. Itu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.
Ketika kerja di bank, antara yang banyak mempengaruhi hidup saya ialah Maureen Yap. .Beliau seorang yang prihatin. Dia selalu bertanya , apakah sudah makan atau belum. Bahkan pernah bagi duit untuk makan.Beliau seorang yang penuh perhatian.
Bos besar saya  ialah Phan Lai Kun.

Ketika bekerja, saya bekerja bersungguh-sungguh, Ketika kerja di bank, saya jarang jarang melihat matahari terbenam. Hari hari kerja sampai malam.Saya tidak pernah mengatakan tidak ketka disuruh menyiapkan atau melaksanakan sesuatu. Never Say No. Jika tidak tahu, saya selalu bertanya caranya kepada rakan-rakan lain. Kalau ditanya gaji, gaji masa itu nampak besar.

UB: Boleh ceritakan pengalaman kerjaya di bank
MOHD LAN: Saya mula bekerja sebagai Pegawai Bank di Bank Bumiputera . Kemudian saya bekerja sebagai Pegawai Bank di Bumiputera Commerce Berhad pada 1997. Kemudian saya dilantik sebagai Ketua Jabatan Kredit di CIMB Bank  Berhad  pada 2005. Mungkin kerana prestasi yang dinilai baik, saya dilantik sebagai Pengurus Kawasan bagi Kuwait Finance House (M) Berhad pada 2011. Pada 2015, saya dilantik sebagai Pengurus Kanan di SME Bank Berhad . Kemudian pada 2016, saya dlantik sebagai Pengarah Negeri dan Ketua Program di Agenda Peneraju Bumiputera (Teraju).

UB: Selain kerja di bank, apa kegiatan lain yang tuan laksanakan?
MOHD LAN: Saya adalah Presiden Persatuan Perantau, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Rumah Anak Yatim As Sakinah dan Timbalan Pengerusi Majlis Tindakan Kraftangan Negeri Sabah.

UB: Siapa yang paling banyak mempengaruhi kehidupan tuan?
MOHD LAN: Empat orang yang paling banyak mempengaruhi saya. Empat orang itu ialah ibu saya, mama angkat saya, kakak saya Kak Zaiton dan Abang saya, Mohd Ali Jainie.

UB: Apa sukan yang tuan minati?

MOHD LAN: Bolasepak dan olahraga. Saya ikut bermain bola di padang SK Padas Damit, Posisi saya goalkeeper. Di sekolah saya dipanggil Gary Linekar, walaupun saya main penjaga gol dan bukan striker.
Selain itu, saya aktif bola tampar dan olahraga. Bahkan saya pernah jadi wakil sekolah ke sukan MSSM, acara 100 meter, 200 meter dan 400 meter.

UB: Bagaimana tuan mendeskripsikan kehidupan tuan?
MOHD LAN:Saya pernah mengalami hidup yang susah. Susah yang sesusahnya. Saya tidak menyangka boleh sampai pada tahap begini. Alhamdulillah. Saya bersyukur kepada Allah SWT yang sentiasa menjanjikan rezeki bagi yang berusaha. Saya bermula dari bawah dan terus koimted dalam kerjaya.

UB:Motto tuan?
MOHD LAN: Dalam pekerjaan  saya tidak pernah mengatakan tidak boleh. Selalu ada jalan untuk mengatasi sesuatu persoalan. Saya tidak mahu kecewakan orang lain. Itu sebabnya saya katakan, never say no. Tidak pernah katakan tidak.