Ahad, 11 September 2016

LALIMAN AHMAD BERCERITA MENGENAI PERSATUAN DAN CABARAN PENIAGA KECIL

Tags



LALIMAN AHMAD BERCERITA MENGENAI PERSATUAN DAN CABARAN PENIAGA KECIL

Ramai yang berpendapat, cabaran utama bagi pemimpin NGO,s terutama yang NGO’s (yang bersaiz kecil yang tidak ditaja atau mendapat bantuan kerajaan] ini ialah masalah kewangan. Namun pada saya, kata Laliman Haji Ahmad,Yang Di Pertua P3KRMS atau Persatuan Penjaja Dan Peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah,“itu sebenarnya adalah perkara kedua”. Berdasarkan pengalaman lalu, katanya, perkara yang selalu menjadi masalah ialah soal ‘Visi dan Misi ’sesuatu persatuan yang tidak jelas dari kalangan ahlinya.

Laliman Ahmad dilahirkan pada 13 Oktober 1960 di Kota Peladok Kota Belud tetapi mendapat pendidikan awal di SRK Nanamun dalam darjah 1 hingga 3. Selepas itu, beliau bersekolah di SRK Timbang Dayang hingga darjah 6. Pada tahun 1971, beliau meneruskan pendidikan menengah di SMK Kota Belud. Bagaimanapun, beliau menempuh alam pekerjaan dalam usia yang muda, dan menjadi buruh pelabuhan setiap kali tibanya cuti sekolah. Selepas peperiksaan SPM, beliau menjadi buruh beberapa ketika sebelum ditawarkan jawatan sebagai pembantu kerani di Kementerian Kewangan iaitu pada tahun 1978. Pada tahun 1980, beliau berpindah ke Pejabat Daerah Kota Belud sebagai kerani Mahkamah Anak Negeri. Setahun kemudian beliau menjadi kerani pelesenan dan pemungut hasil di pejabat daerah Kota Belud sehingga 1982 apabila beliau bertukar semula di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan sebagai Pemangku Ketua Kerani hingga 1986.Beliau menyambung semula pelajaran secara koresponden sehingga lulus SPM dan kemudian menyambung hingga peringkat STP. Selepas itu, beliau mengikuti kuliah dalam bidang Pentadbiran Awam dan Undang-Undang di ITM tetapi kemudian ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di University of Toledo namun gagal mendapat biasiswa. Tidak lama kemudian, beliau diterima untuk mengikuti Kursus Sijil Penulisan Kreatif dan Deskriptif di Universiti Sains Malaysia (USM) dan kemudian meneruskan pelajaran di peringkat ijazah Sarjana Muda sehingga lulus dengan kelas dua kepujian. Sekembalinya ke Sabah, beliau ditempatkan ditempatkan di Jabatan Keretapi Negeri Sabah sebagai Penolong pegawai Akaun.. Selepas itu, beliau memasuki perkhidmatan persekutuan dan dilantik sebagai Penolong Pengarah Unit Penyelidikan dan Pemuliharaan di Kementerian Kebudayaan,Kesenian dan Pelancongan bermula 1992. Pada tahun 1994, beliau dinaikkan pangkat sebagai Pengarah di Jabatan Kebudayaan,Kesenian dan Pelancongan Negeri Sarawak sehingga tahun 1996 apabila beliau memilih untuk meletakkan jawatan dan menceburi bidang perniagaan. Selepas itu, beliau dilantik sebagai Setiausaha Sulit Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia (1999-2002) Setiausaha Sulit Pengerusi Institut Kajian Pembangunan Sa bah (IDS) 2004/2008. Beliau pernah menjadi Setiausaha Pemuda AKAR, Exco Pemuda BN Pusat dan kini menjadi Ahli Jawatankuasa Penasihat Biro Penyelidikan dan Pembangunan Sosial Budaya di Lembaga Kebudayaan Sabah (LKS).Kini beliau adalah Pengarah Urusan ISKF, FM Service Sdn Bhd dan Setiausaha Ahli Lembaga Koperasi Penduduk Likas Berhad.

Sewaktu di bangku persekolahan, Laliman pernah menjadi Timbalan Ketua Pengawas SMK Arshad Kota Belud (1976/1977), Koperal Polis Kadet Kadet Polis Remaja Sekolah (1997), Yang DiPertua Kelab Bahasa dan Sastera SMK Arshad (1977) dan selepas itu, Timbalan Pengerusi Kelab Belia Likas (Pembela) 1984/1986).

Ketika menuntut di Universiti Sains Malaysia, beliau terpilih Yang DiPertua Persatuan Siswa/i Sabah (Persis) 1989/1990, Naib Presiden Gabungan Siswa/i (Sabah) Semalaysia (1989/90), Yang Dipertua Kelab Sastera Universiti USM Pulau Pinang (1990/1991). Beliau juga pernah menjadi Timbalan Setiausaha Agung Persatuan Anak-Anak Sabah di Kuala Lumpur (1992/1994), Naib Yang Di Pertua PIBG SK Raja Muda Kuala Lumpur (1992/1994), Naib Yang Di Pertua PIBG Sekolah Kebangsaan Gita, Kuching Sarawak (1994/1996), Naib Yang Di Pertua PISBA (1999/2001) Naib Yang Di Pertua Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) 2004/2007) Ahli Kehormat Ikatan Penulis Sabah (2006-kini), Yang Di Pertua PIBG SK Likas (2010-kini) dan Yang Di Pertua Persatuan Peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah (2012 -kini)

Beliau juga pernah jadi kolumnis Borneo Mail (1991/1992) Kolumnis Utusan Borneo (1994/1995)juga adalah seorang penulis dan telah menghasilkan buku “Teater Moden Sabah” , sebuah kajian mengenai perkembangan teater dan “Tempasuk yang Kuimpikan” sebuah buku sosiobudaya.


Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang mewawancara Saudara Laliman Haji Ahmad mengenai nasib dan masa depan peniaga kecil bumiputera khususnya mengenau Persatuan Peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah dan Hala tujunya menjelang tahun 2020.Ikuti petikan wawancara bersama beliau.

UTUSAN BORNEO: Apa khabar Saudara?. Macam dah lama menghilang?

LALIMAN HAJI AHMAD (LA): Tidak. Sebenarnya saya tidak kemana-mana. Saya sekadar mendiamkan diri [tanpa publisiti] dan meneruskan kerja-kerja peribadi serta urusan pentadbiran beberapa persatuan yang saya terajui masa kini, terutama berkaitan perancangan,pentadbiran serta hala-tuju persatuan yang tergendala sebelum ini.

UB: Berapa banyak persatuan yang saudara pimpin sekarang ini?

LA: Setakat ini saya menjadi Pengerusi atau Yang Dipertua kepada 3 NGOS,s iaituPersatuan Penjaja dan peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah [ P3KRMS], Persatuan Kreativiti Dan Inovasi Sabah [Kreatif Sabah] dan Yang Dipertua PIBG. SK. Likas, Kota Kinabalu. Selain daripada itu saya juga adalah Naib YDP. PIBG. SM. Perempuan Likas, Setiausaha AhliLembaga KoperasiPenduduk Likas Berhad yang saya sandang sejak beberapa tahun yang lalu .

UB: Begitu banyak persatuan yang saudara pimpin, bagaimana saudara mengurusnya?

LA: Saya bersyukur danberterimakasih kepada sahabat-sahabat yang masih memberikan kepercayaan kepada saya untuk menerajui beberapa persatuan-persatuan ini. Sebenarnya saya telahpun menyatakan secara tidak rasmi untuk melepaskan beberapa jawatan yang saya sandang sejak 10 tahunlalu. Tapia ada ahli tidak bersetuju dan meminta saya untuk terus memimpin NGO’s ini. Mungkin pendekatan dan sedikit pengalaman terlibat dengan NGO,s sejak lebih 30 tahun yang lalu [1982-2016], dari zaman belia hinggalah kepada halhal-ehwal pelajar peringkat kolej dan universiti,sedikit sebanyak membantu saya mengurus dan membuat perancangan aktiviti beberapa persatuan yang saya pegang sekarang ini.

UB: Agak menarik. Mungkin ada peristiwa yang menarik dan menjadi kenangan atau cabaran yang saudara alami selama memimpin NGO’S duludan sekarang ini? Boleh dikongsikan?

LA: Memang banyak. Ada yang manis. Ada yang pahit. Namun itu semua biarlahi a terus menjadi kenangan. Yang lalu, biarlah berlalu. Yang baik, kita buatlah panduan. Yang pahit, biarlah jadi sempadan.Namun pengalaman-pengalaman ini sebenarnya memberikan pengajaran serta mendewasakan diri saya untuk terus memimpin beberapa NGO’s yang masih saya pimpin sekarang ini.

UB: Mungkin ada pengalaman atau peristiwa yang boleh dikongsikan?

LA: Ya. Ramai yang berpendapat, cabaran utama bagi pemimpin NGO,s [terutama yang NGO’s yang bersaizkecil yang tidak ditaja atau mendapat bantuan kerajaan] ini ialah masalah kewangan. Namun pada saya, itu sebenarnya adalah perkara kedua. Pengalaman lalu, perkara yang selalu menjadi masalah ialah soal ‘Visi dan Misi’sesuatu persatuan yang tidak jelas dari kalangan ahlinya, terutamanya kalanganjawatankuasa peneraju persatuan itu sendiri. Setetengah ahli atau jawatankuasa berfikir, menjadi AJK, mesti ada ‘labanya’. Sementara yang lain, lebih kepada ingin mendapatkan nama atau jawatan dalam persatuan sahaja. Tiada ‘fokus’ dalam mencapai matlamat persatuan. Bila hal ini terjadi, maka timbullah sikap ingin jatuh menjatuh antara satu dengan lain.Ujud sikap fitnah memfitnah atau lebih malang memboikot persatuan sendiri, dengan tidak menghadirkan diri dalam aktiviti persatuan. Sesetengahnya ‘menghilangkan diri’ begitu sahaja tanpa dikesan, kerana merasakan tidak ada apa-apa hasil yang diperolehi.Wal-hal mereka tahu persatuan itu adalah kerja-kerja sukarela. Tiada gaji. Tiada elaun. Akibatnya persatuan menjadi layu dan lesu.

UB: Saudara masih menjadi YDP.3KRMS. Apa perancangan atau hala-tuju setakatini?

LA: Ya. Setakat ini saya masih menjadi Yang Dipertua. Sebenarnya P3KRMS ialah ringkasan kepada nama bagi Persatuan Penjaja Dan Peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah. Seperti yang Tuan sedia maklum, Rumpun Melayu ditubuhkan kira-kira 4 tahun yang lalu iaitu padapada 15 Oktober, 2012. Antara fungsi dan maltlamat penubuhannya ialah:-

1. Menyatukan dan mengukuhkan kerjasama ahli-ahlinya [penjaja dan peniaga kecil ] supaya dapat meningkat peluang perniagaan di kalangan ahli.

2. Memberikan bimbingan,latihan serta kursus kepada ahli-ahlinya [ samada atas anjuran persatuan sendiri atau badan lain] untuk memperolehi kemahiran dan pengalaman dalam bidang pengurusan dan pengendalian dalam bidang keusahawanan atau perniagaan.

3. Melahirkan peniaga dan usahawan yang berjaya, berkualiti dan berdaya-saingserta mampu diketengahkan diperingkat negeri dan nasional.

UB: Syarat-syarat keahlian?

LA: Keahlian persatuan ini adalah terbuka kepada rakyat atau warga negara Malaysia, yang ditakrifkan sebagai Rumpun Melayu[ terutama dari kalangan bumiputera seperti Bajau, Iranun, Ubian, Suluk, Bugis, Jawa, Brunai, Sungai, Kadazan-Dusun-Murut dan sebagainya] yang boleh ditakrifkan sebagai rumpun Melayu serta telah mencapai umur 18 tahun ke atas. Keutamaan diberikan kepada mereka-mereka yang baru memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.

UB: Sepanjang penubuhannya, apa program atau aktiviti yang pernah di jalankan oleh P3KRMS ini?

LA: Sebenarnya banyak aktiviti yang telah pernah kita jalankan, tapi tak menonjol. Antaranya menganjur dan menyertai Karnival, kursus, seminar keusahawanan samada di peringkat daerah, negeri mahupun nasional. Kita juag pernah mengadakan lawatan sambil belajar ke Pusat-pusat penyelidikan [seperti Penyelidikan Koko Negeri Sabah] dan lain-lain untuk pendedahan kepada ahli-ahli baru, terutama berkaitan dengan hal pembuat produk seperti coklat, pengurusan dan penyediaan makanan, katering, perbekalan, perkhidmatan, kontrak dan sebagainya

UB: Apa kejayaan ahli atau produk boleh di ketengahkan setakat ini?

LA: Ada juga. Tapi terlalu sedikit dan tak ramai ahli atau produk yang menyerlah. Yang berjaya, akan terus berjalan sendiri tanpa menoleh kebelakang. Dan sementara yang kurang berjaya atau gagal, biasanya terus hilang dan lenyap seperti lenyapnya ‘Buih Air Dilautan’.

UM: Mengapa?

LA: Mungkin kerana mereka [ahli] tidak ada fokus, tiada visi dan misi yang jelas terhadap matlamat perniagaan yang mereka jalankan. Yang berjaya, cepat berpuashati dengan pencapaian yang mereka ada. Sementara yang kurang berjaya atau gagal, cepat sangat berputus asa. Kurang daya saing. Sementara hasil produk, belum ada satupun produk yang berkualiti yang boleh diketengahkan atau boleh menarik permintaan pasaran atau pengguna.

UB: Sebabnya?

LA: Tidak memenuhi piawaian yang dikehendaki oleh pasaran atau pengguna. Misalnya: syarat-syarat produk halal, sistem pembungkusan produk yang tidak kemas dan sebagainya. Mengapa terjadi? Sebab kurang ilmu dalam dunia perniagaan dan keusahawanan. Ada yang belajar. Ikut kursus, tapi tak pratikkan [amalkan] apa yang dipelajari.

UB: Ada contoh?

LA: Umpamanya – pembungkusan produk makanan [misalnya: coklat, belacan, produk tepung, kuih-muih dll ]. Pembuatan kraftangan [manik-manik, perhiasan dan sebagainya. Secara peribadi, saya bertemu dan berbincang dengan beberapa ahli persatuan, berkaitan dengan hal perniagaan dan misi dan visi persatuan ini, tapi mereka semacam tak berapa pasti. Saya tak salah mereka kerana mereka tak nampak ada satupun syarikat atau produk yang ada ‘brand’ yang dihasilkan oleh ahli atau persatuan ini, yang boleh dijadikan contoh. Apa lagi, kebanyakkan ahli sekadar jadi penjaja atau peniaga kecil. Yalah! Namanya pun penjaja dan peniaga kecil.

UB: Apa langkah atau perancangan persatuan memperbaiki keadaan ini?

LA: Soalan yang menarik!Sebenarnya saya sendiri, pada peringkat asal, ragu-ragu dan tertanya-tanya samada saya boleh mampu melangkah dan membawa persatuan ini beranjak dari tahap yang ada sekarang, ke suatu tahap yang lebih baik dan maju? Apa lagi melihat barisan pimpinan persatuan yang ada, ibarat ‘Hidup segan mati tak mahu’.

Namun saya percaya, apapun yang kita lakukan, tidak akan berjaya, tanpa adanya keberanian untuk memulakan langkah pertama. Maka untuk itu, saya membebaskan diri daripada belenggu ‘kempopong’ serta dunia ‘Tempurung’ yang mengikat pemikiran saya selama ini. Saya mula belajar keluar dan melihat beberapa usahawan tempatan di Semenanjung serta luar negera seperti Indonesia serta berbincang dengan rakan niagayang ada dan berpengalaman, untuk melihat, apakah bidang-bidang perniagaan khusus yang patut di ‘fokus’ untuk diangkat dalam usaha bangkit semula bagi menggerakkan membina mercu tanda untuk persatuan ini serta ahli-ahlinya.

UB: Sudah ditemui apa fokus dan bidangnya?

LA: Setelah berusaha dan berbincang hampir selama tahun, maka kini Persatuan Peniaga Kecil Rumpun Melayu Sabah, berbincang dan merancang untuk mengwujudkan sebuah kilang pengeluaran produk berasaskan pakaian dan produk minuman halal di Sabah. Tapak kilang sudah dikenal pasti. Insya Allah!

UB: Sejauh mana perancangan ini berjalan sekarang?

LA: Alhamdulillah! Kini Rumpun Melayu melalui syarikat perniagaan milik ahli persatuan ini, telahpun mengadakan perjanjian kerjasama dengan pengeluar ISKF. FM Service Sdn Bhd bagi memasarkan produk-produk keluaran syarikat ISKF. FM Service Sdn Bhd ini di Sabah, mulai 1 Julai 2016. Jika pasaran produk ini berjalan lancar dan mendapat sambutan baik di Sabah, maka Rumpun Melayu dan Syarikat ISKF dijangka akan membina kilangnya di Sabah, selewat-lewatnya pada awal tahun 2017 nanti. Insya Allah!

UB: Ada perancangan lain ?

LA: Selain daripada perancangan di atas, Rumpun Melayu juga akan terus menjalankan urusan dan program-program asas bagi melatih ahli-ahlinya untuk mendapatkan kemahiran. Kita juga akan mengadakan taklimat kepada ahli-ahlinya nanti tentang hala-tuju persatuan ini, sebelum mengadakan mesyuarat agung dwi tahunannya pada penghujung tanhun ini. Insha Allah!Semoga segala perancangan berjalan baik.

UB: Mungkin saudara tahu bahawa sekarang ekonomi dunia agak merudum. Saudara tidak risau ia mampu beri kesan kepada peniaga kecil?

LA: Dalam senario apapun, sebenarnya saya tak risau. Selagi ada manusia hidup, selagi itulah ada perniagaan.Bermula dari lahir hingga meninggal dunia, manusia tetap memerlukan barangan dalam kehidupan nereka. Oleh itu ahli persatuan perlu tahu membaca keadaan dan kehendak pasaran semasa.Suatu sudut merudum. Tapi dalam sudut lain, perniagaan tetap berjalan rancak. Sebab saya kata, ahli perlu tahu membaca keadaan dan kehendak pasaran atau pengguna semasa.Perniagaan bukannya statik.Boleh berubah ikut keadaan semasa. Contoh jika perniagaan kontrak binaan atau bidang bekalan itu tidak memberangsangkan maka perlu terokai bidang lain,umpamanya bidang perkhidmatan seperti pelancongan dan sebagainya.

UB: Apa nasihat saudara kepada peniaga kecil khususnya ahli persatuan?
LA: Nasihat kepada ahli persatuan. Dalam perniagan tidak menjanjikan keuntungan semata-mata.Jadi selalu ikut perjumpaan, seminar atau bengkel perniagaan yang dianjurkan oleh persatuan atau agensi kerajaan supaya dapat pengetahuan dan maklumat perniagaan yang betul dan tepat.Berkaitan perniagaan dan perkembangan semasa. Kita kena ada prinsip dan pegangan dalam perniagaan.Contohi orang yang berjaya terutama orang Cina, India dan kaum BugisJangan terpengaruh dengan spekulasi dan andaian semata-mata. Perlu yakin dengan apa yang kita buat.Perlu ada prinsip yakin boleh dalam diri. Saya fikir setakat ini sahaja dahulu. Terima kasih.

UB:Terima kasih kerana sudi diwawancara untuk ruangan Sembang Sabtu Utusan Borneo. Semoga bermanfaat kepada pembaca

LA: Terima kasih banyak kerana sudi memberi ruang kepada persoalan-persoalan berkaitan persatuan dan penjaja dan peniaga kecil.