Selasa, 21 Jun 2016

SABAH NEGERI TENTERAM, RAKYATNYA PERAMAH, KATA PAK THOSO PRIHARNOWO

Tags







SABAH NEGERI TENTERAM, RAKYATNYA PERAMAH, KATA PAK THOSO PRIHARNOWO,

Lakukan yang terbaik dan setelah itu, usah fikirkan lagi, kata diplomat muda, Thoso Priharnowo. Dalam setiap tugasan yang diberikan, saya sentiasa memastikan untuk melakukan yang terbaik.kata Pak Thoso yang akan mengakhiri masa tugasnya di Sabah pada Julai ini setelah tiga tahun berkhidmat sebagai Konsul Ekonomi di Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI) Kota Kinabalu.

Pak Thoso Priharnowo, SE,MPP lahir di Jakarta pada 12 Januari 1980,. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Dasar Negeri (SDN) 05 Petang di Jakarta Utara kemudian meneruskan pelajaran di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 116 Jakarta Utara. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Umum (SMU) Negeri 13 Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial. Kemudian beliau memasuki Universitas Udayana Denpasar Bali dan lulus sarjana ekonomi pada tahun 2004. Selepas itu,beliau melanjutkan kuliah di The Australian National University (ANU) di Canberra sehingga memperolehi Master of Public Policy 2011.

Sebelum memilih karier dalam bidang diplomatik, beliau pernah bertugas sebagai seorang wartawan. Mungkin kerana pengalamannya menjadi pemimpin umum Tabloid Mahasiswa Akademika di Universitas Udayana dan Majalah Mahasiswa Media Ekonomika menyebabkan beliau tertarik untuk memasuki dunia kewartawanan. Bermula sebagai penyumbang atau kontributor untuk majalah Gatra 2004, beliau kemudian diterima untuk bertugas di Tempo News Room antara tahun 2005 hingga 2006. Bagaimanapun, setahun kemudian, beliau memilih berhenti kerana benturan antara persoalan idealisme dan komersialme. Kemudian , beliau bekerja di Digital Studio sekitar tahun 2006,sebelum mencuba nasib di Jerman. Kemudian beliau melamar kerja sebagai diplomat dan terpilih sebagai Pegawai Dinas Luar Negeri di Kementerian pada tahun 2007. Beliau lulus Sekolah Dinas Luar Negeri ((SEKDILU) pada tahun 2008. Beliau pernah mengikuti kursus bahasa Inggeris, Bahasa Perancis, bahasa Jerman, kursus kewartawanan, kursus mikro finance dan kursus insurans.

Ketika menjadi mahasiswa, beliau menjadi pemimpin umum Tabloid Mahasiswa Akademika Universitas Udayana Bali dan Majalah Mahasiswa ‘Media Ekonomika’

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemuramah Pak Thoso Priharnowo di salah sebuah restoran terkenal di Suria Sabah sambil menunggu waktu berbuka puasa 7 Jun lepas. Ikuti petikan temuramah dengan beliau mengenai cebisan pengalaman hidupnya termasuk pengalamannya bertugas selama tiga tahun di Sabah:

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan bagaimana mulanya Pak Thoso terpilih untuk berkhidmat sebagai diplomat?

THOSO PRIHARNOWO (TP): Saya melamar kerja dalam perkhidmatan diplomatik pada tahun 2007. Saya terpilih menjalani ujian bertulis bersama 14,500 lagi calon yang mendaftar untuk memohon kerja dalam bidang diplomatik. Kami melalui banyak saringan. Selepas lulus ujian bertulis, kami menjalani ujian dalam penguasaan bahasa asing ` Language Test’. Apa bahasa asing yang kami kuasai. Sekurang-kurangnya kita menguasai satu bahasa asing. Jadi Kami diuji dalam bahasa asing yang kami kuasai. Selepas lulus ujian kemampuan berbahasa asing, kami menjalani satu lagi ujian itu iaitu Phsycology Test atau ujian psikologi. Kemudian setelah itu , kami menjalani ujian komputer, ujian kesihatan dan yang paling mencabar ialah wawancara dengan duta besar. Saya rasa yang paling berat ialah wawancara dengan duta-duta besar yang memiliki banyak pengalaman. Mereka ketemu banyak orang sehingga sebaik-baik saja kita masuk untuk ujian itu, kita sudah dinilai. Satu panel penguji terdiri dari tiga orang yang melakukan wawancara itu. Waktu itu, salah seorang mewawancara saya ialah mantan duta besar iaitu Albert Matundang. Memang ujiannya berat. Daripada 14,500 orang yang menjalani ujian itu, hanya 98 orang yang terpilih. Selepas proses itu, kami mengikuti satu sesi latihan prajabatan untuk calo PNS selama kira-kira sebulan. Dalam perkhidmatan diplomatik terdapat beberapa peringkat iaitu atase, third secretary, second secretary, first secretary, counselor,minister counselor, minister dan ambassador atau duta.

UB: Selepas bertugas sebagai seorang diplomat, di mana Pak Thoso mula ditempatkan?

TP: Ini posting (penugasan) yang pertama. Setiap tahun Kementerian Luar merekrut yang baru. Kadang ada sedikit yang tidak bisa langsung `posting’. Saya diberikan kesempatan untuk berkhidmat di HQ. Supaya tahu situasi begitu mendapat tugas `posting’ di luar negeri. Saya memasuki Kemlu (Kementerian Luar) tahun 2007. Saya posting 2013. Di HQ, saya ditempatkan di Direktorat Kerjasama Teknikal. Ketika masih bertugas di HQ, saya mendapat informasi mengenai peluang untuk melanjutkan kuliah di Australia. Saya mendapat biasiswa dari Kerajaan Australia untuk kuliah di Crawford School of Public Policy di The Australian National Universitu (ANU) sehingga memperolehi Master of Public Policy 2011.

UB: Pak Thoso tinggal di Jakarta?

TP: Saya lahir dan membesar di Jakarta.Ayah saya berasal dari Jawa Tengah, Semarang manakala ibu saya asal Solo. Ayah saya seorang marinir, ibu saya wiraswasta, buka kedai runcit. Kami tinggal di sekitar Tanjong Priok.

UB: Sebelum bekerja sebagai diplomat, Pak Thoso bekerja sebagai apa?

TP:Sebelum memilih karier dalam bidang diplomatik, saya pernah bertugas sebagai seorang wartawan. Mungkin kerana pengalaman saya sebagai wartawan kampus ketika kuliah di Universiti Udayana, menjadikan saya tertarik dengan dunia kewartawanan. Ketika menjadi mahasiswa, kita penuh idealisme.



Ketika di Kampus,Saya pernah menjadi pemimpin umum Tabloid Mahasiswa Akademika di Universitas Udayana dan Majalah Mahasiswa Media Ekonomika. Ketika bergiat di Pers Mahasiswa,Saya banyak bergaul dengan rakan-rakan dari fakultas sastera. Dari sana minat saya kepada puisi tumbuh. Saya sering nonton persembahan musikalisasi puisi.Selepas itu, saya menjadi kontributor untuk majalah Gatra 2004. Kemudian apabila ada kekosongan di Tempo, saya fikir, tidak ada salahnya mencuba.

UB: Jadi Pak Thoso masuk Tempo? Tentu persaingannya juga agak mencabar?

TP: Masuk Tempo juha persaingan juga agak mencabar kerana perlu menghadapi pelbagai ujian. Masuk Tempo, ada ujian psikologi, ada ujian berkumpulan dan daripada jumlah pemohon yang begitu banyak, hanya 10 orang yang dipilih. Setelah lulus ujian kewartawanan, saya diterima untuk bertugas di Tempo News Room antara tahun 2005 hingga 2006. Setahun kemudian, saya berhenti menjadi wartawan kerana soal idealisme yang tidak sesuai dengan apa yang saya impikan.

UB: Boleh ceritakan sedikit pengalaman ketika menjadi wartawan Tempo?

TP: Semua wartawan yang baru ditempatkan di Tempo Newsroom. Kami bekerja menyiapkan laporan untuk Tempo News Room. Setelah bekerja sebagai wartawan, saya mengalami kejutan budaya. Ternyata dunia jurnalisik berbeza dengan ketika saya mahasiswa di Denpasar memimpin akhbar mahasiswa. Terdapat benturan antara idealisme yang kita perjuangkan dengan persoalan seperti persoalan iklan dan sebagainya. Saya merasa tidak cocok. Saya fikir cukup satu tahun saya menjadi wartawan, jadi saya memutuskan untuk berhenti. Saya berhenti, sehari selepas saya mendapat surat untuk promosi.

UB: Siapa idola Pak Thoso dalam bidang kewartawanan?

TP: Goenawan Mohammad. Saya suka Goenawan Mohammad, itulah sebabnya saya memilih untuk bekerja di Tempo.

UB: Lepas itu, Pak Thoso kerja dimana?

TP: Saya bekerja di Digital Studio, di perusahaan Multimedia sekitar tahun 2006,sebelum mencuba nasib di Jerman.saya pergi ke Jerman ke tempat sepupu saya di sana. Saya merantau ke Jerman. Ambil kelas bahasa Jerman. Kebetulan saya menghantar salah seorang makcik yang perlu pengubatan di Jerman. Rupanya di Jerman, saya belum beruntung. Saya mencari kerja tetapi belum memenuhi persyaratan. Niat saya setelah tiga bulan di sana, saya akan memproses perpanjangan visa. Ternyata tidak dapat kierja. Saya pulang lagi ke Jakarta cari kerja. Selepas pulang dari Jerman, saya melamar kerja sebagai diplomat dan terpilih sebagai Pegawai Dinas Luar Negeri di Kementerian pada tahun 2007. Saya lulus Sekolah Dinas Luar Negeri ((SEKDILU) pada tahun 2008. Saya sempat latihan praktikal selama tiga bulan di Kedubes Indonesia di Sweden. Waktu itu musim dingin, itulah pertama kali saya melihat salji di Sweden.Selepas lulus Sekolah Dinas Luar Negeri, saya ditugaskan di Direktorat Kerjasama Teknikal di Kementerian Luar di Jakarta.Tahun 2013, saya ditugaskan di KJRI Kota Kinabalu.

UB: Bagaimana situasi ketika Pak Thoso ditugaskan di Sabah? Apa yang Pak Thoso bayangkan sebelum dihantar bertugas di Sabah?

TP: Waktu itu tahun 2013, Indonesia masih dibawah pemerintahan Bapak SBY (Susilo Bambang Yudhoyono) dan siap melindungi wargan negara Indonesia. Apa yang saya bayangkan kerana terdapat warga Indonesia lebih satu juta orang. Saya bayangkan memang tugasan saya banyak berkaitan masalah Warga Negara Indonesia.

UB: Dimana bapak ditempatkan?

TP: Sebaik saya sampai di Sabah, dan mungkin kerana latarbelakang saya ekonomi, saya ditugaskan untuk menguruskan hal ehwal ekonomi. Biasanya kami harus siap mengerjakan banyak hal. Saya juga diberi wewenang untuk tandatangan pasport di konsulat. Kepala perwakilan setiap tahun menerbitkan satu surat keputusan mengenai siapa-siapa yang boleh tandatangan pasport. Itulah antara bidang tugas saya. Selama bertugas selama tiga tahun di Sabah, saya ditugaskan di bahagian ekonomi. Kita berusaha supaya kerjasama perekonomian Malaysia Indonesia dapat dipertingkatkan. Untungnya Presiden Jokowi, mengutamakan diplomasi ekonomi diutamakan.

UB: Mungkin ada banyak pengalaman sewaktu bertugas di Kota Kinabalu?

TP: Sabah dan Indonesia agak mirip. Dari segi bahasa pun tak ada masalah. Cuma sewaktu pertama kali tiba di Kota Kinabalu, selepas bertemu dengan kenalan baru, saya ditanya `rumah kita dimana?” saya agak lama fikir. Itu yang paling saya terkenang. Rumah kita dimana bermaksud anda tinggal dimana. Pak Widodo, staff saya yang paling lama diSabah yang banyak membantu.

UB: Apa motto hidup Pak Thoso?

TP: Lakukan yang terbaik, setelah itu jangan fikirkan.

UB: Apa yang bapak rindukan mengenai Sabah?

TP: Yang pasti pulang dari Kota Kinabalu, saya akan merindukan jalan yang tidak macet (kesesakan jalan raya) di Kota Kinabalu, udara yang bersih, masyarakat yang peramah. Kembali tinggal di Jakarta,jalan kan macet, kadang-kadang waktunya lama. Hampir semua orang di buru waktu. Tapi Di KK terasa dingin, saya masih merasakan kehangatan. Nuansanya seperti di Jogja. Di sekitar tempat tinggal saya , di Alam Damai, banyak pohon-pohon, Suasananya terasa tenteram.