Selasa, 24 Disember 2013

Ratusan ribu ikan tamban menyerbu Pulau Tambisan Lahad Datu

Tags

Ratusan ribu ekor ikan tamban menyerbu Pulau Tambisan, yang terletak di kawasan DUN Tungku Lahad Datu, kira-kira jam 9.00 pagi tadi, 24 Disember 2013.
Kejadian itu mengejutkan penduduk yang kebetulan melalui kawasan tepi pantai itu. Ikan-ikan tamban melompat ke darat dan sebilangan penduduk yang berada di kawasan berdekatan tidak melepaskan peluang untuk menangkap dan mengutip ikan-ikan tamban dalam satu peristiwa yang jarang berlaku.

"Ia merupakan satu fenomena alam yang berlaku setiap bulan disember," kata Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN), Amirhamzah Haji Zakaria,52.

Beliau yang berasal dari Tambisan berkata, kejadian ikan tamban yang menghilir ke tebing kuala di Tambisan itu tidaklah menghairankan penduduk kampong.

Katanya, orang ramai tidak perlu risau kerana fenomena itu sering berlaku setiap datangnya musim ikan tamban, biasanya berlaku pada bulan Disember," katanya.

Bagaimanapun, beliau mengakui jumlah ikan yang datang melompat ke darat kali ini lebih banyak.

Menurutnya, ini merupakan kali kedua, selepas tahun 1971, jumlah ikan yang begitu banyak, lebih banyak daripada yang berlaku setiap tahun.

"Saya ingat waktu itu, umur saya 9 tahun. Ikan tamban itu sangat banyak sampai Kuala Meluap," katanya.

Fenomena ini berlaku setiap tahun, tetapi jumlah ikan itu tidaklah sebanyak kali ini," katanya.

Ia bukanlah petanda tsunami, seperti yang dikhuatiri ramai merujuk kepada kejadian tsunami yang melanda Aceh pada 26 Disember 2004.

Beliau menasihatkan masyarakat tidak usah bimbang dengan fenomena ikan tamban itu.

Kejadian ribuan ikan melompat ke darat itu turut dilaporkan oleh Sinar Harian
http://www.sinarharian.com.my/semasa/ribuan-ikan-melompat-ke-darat-di-lahad-datu-1.233868 dan boleh disaksikan melalui youtube