Sabtu, 13 Ogos 2011

rukun rukun Ur hingga makan-makan bubur

Tags

Sambil menunggu waktu berbuka puasa bersama pelajar-pelajar miskin dalam satu majlis anjuran Perbadanan Baitulmal Negeri Sabah (PBNS) di Beverly Hotel, saya sempat mencatatkan sedikit nota tazkirah yang disampaikan oleh Ustaz Mohd.Zul Fauzi dari JHEAINS.

Barangkali inilah pertama kali saya mendengar tazkirah yang disampaikannya. Saya tertarik dengan penyampaian ustaz muda itu yang menyampaikan tazkirahnya secara sederhana, tidak menghukum, tidak mengeraskan suara malah gaya khas loghat Sabah yang lembut, dan tenang itu agak ketara.

Saya tidak pasti beliau berasal dari daerah mana. Tapi itu tidaklah penting. Bagi saya, perkara yang telitikan dalam tazkirah yang disampaikan ialah apa agaknya yang disampaikannya untuk santapan minda kami pada ketika itu.

Hujah hujah beserta dalil yang disampaikannya agak bernas, dan juga segar.Nasihat-nasihat dan pesan yang disampaikannya kepada hadirin, juga ketika dia mengkritik sikap sebilangan umat yang tidak teratur menunaikan solat, atau tidak serius menunaikan ibadah, beliau mampu membuat orang tersenyum di sebalik kritikannya itu.

Perkara yang paling menarik bagi saya ialah apabila beliau menjelaskan mengenai `rukun-rukun ur' yang mahu tidak mahu terpaksa dijalani setiap insan. Oleh sebab itu, beliau mengingatkan kita agar sentiasa menggunakan kesempatan yang ada untuk menjalankan ibadah kepadanya.

Rukun ur yang pertama, katanya ialah apabila mata mulai kabur. Apabila mata mulai kabur itulah petanda-petanda yang jelas bahawa usia semakin sampai ke penghujungnya. Apatahlagi jika rukun ur yang kedua, iaitu uban mulai bertabur. Rambut yang dulunya hitam kini memutih kerana uban yang mulai bertabur.

Rukun ur yang ketiga ialah apabila kulit mulai kendur. Tubuh yang dulu gagah perkasa kini mulai kendur. Itulah rukun ur yang ketiga, manakala rukun ur yang keempat apabila gigi mulai gugur.
Gigi yang dulunya boleh digunakan apa saja, kini tidak kuat lagi sebaliknya mulai gugur.
Rukun ur yang kelima ialah makan-makan bubur. Jika skita sudah mencapai tahap makan-makan bubur, itu maksudnya kita akan sampai ke rukun ur yang berikutnya iaitu masuk ke liang kubur.

Pabila mata mulai kabur, pabila uban mulai bertabur, pabila kulit mulai kendur, pabila gigi mulai gugur, pabila sudah makan-makan bubur, itu bererti kita sudah dipanggil-panggil ke liang kubur.

Sungguh satu tazkirah yang menarik dan menginsafkan.

3 comments

satu perkongsian yg sgt menarik! santai tapi penuh makna..

Ujie,terima kasih kerana sudi membacanya.semoga bermanfaat

kalau zulfauzi yang dimaksudkan ialah zulfauzi ag besar berasal dr sandakan, penolong imam besar masjid negeri sabah, lulusan diploma tahfiz al-quran.