Sabtu, 6 Februari 2010

Sejenak bersama Datuk Harris

Tags

Sukar sekali untuk mendapat peluang seperti ini-bergambar dengan Datuk Harris Mohd.Salleh.Tetapi mantan Ketua Menteri Sabah yang cemerlang dan dinobatkan bapa pembangunan Sabah ini kelihatan bersahaja. Usianya sudah menjangkau 80. "Tetapi staminanya mengalahkan orang muda, dia paling on time," kata Bapak Abas Basuri, Konsul Indonesia ketika menceritakan pengalaman sepanjang lawatan 10 hari ke empat propinsi di Kalimantan Indonesia pada 18 hingga 28 Januari lepas. Lawatan yang diketuai oleh Datuk Harris dan disponsori oleh Yayasan Berjaya disertai oleh wartawan wartawan kanan dari Sabah.
Kalau tidak silap saya, saya telah membaca tiga buku yang mengisahkan riwayat hidup atau biografi tokoh yang menjadi Ketua Menteri Sabah selama 9 tahun ini iaitu dari tahun 76 hingga 85.

Saya mengkagumi kepimpinan dan cara kerja Datuk Harris sepanjang menjadi Ketua Menteri. Ketika beliau memimpin negeri ini, saya masih di bangku sekolah rendah dan menengah di Kota Belud.
Tidak pernah saya bayangkan jika satu hari nanti dapat bergambar bersama beliau. Saya mengambil kesempatan untuk bergambar ketika beliau mendekati kami. Rupanya beliau seorang yang cukup baik dan sederhana dan tidak menolak ketika saya mengajaknya bergambar.
Sebelum itu, dalam taklimat ringkasnya ketika membentangkan laporan misi lawatan ke Kalimantan beliau menggesa supaya golongan pelabur dari Sabah mengambil peluang pelaburan dan perniagaan di Wilayah Kalimantan Indonesia yang memiliki potensi dan masa depan yang cerah..
Katanya, adalah tidak diragukan lagi, wilayah Kalimantan Indonesia akan muncul sebagai kawasan yang cepat membangun dalam tempoh sepuluh tahun lagi dan pelabur dari Sabah boleh mengambil peluang untuk mengembangkan pelaburan dan perniagaan mereka di Kalimantan, yang terletak di Pulau Borneo.

"Pelabur dan usahawan dari Sarawak dan Semenanjung malaysia telahpun membuka perniagaan dan melabur di Kalimantan tetapi pelabur dari Sabah masih kurang menerokai potensi pekaburan dan perniagaan yang terdapat di wilayah itu.

"Kita berharap lebih ramai golongan pelabur dan peniaga dari Sabah meneroka dan mengambil peluang yang terbuka dan tersedia di Kalimantan," katanya lagi.

Datuk Harris berkata, ekonomi Kalimantan berdasarkan maklumat yang diberikan ketika lawatan itu, berkembang antara lima hingga sembilan peratusc setiap tahun. Jumlah eksport tiga kali ganda berbanding jumlah import.

Jumlah pendapatan perkapita ialah US$3,000 berbanding Malaysia US$5,000 ketika ini dan ia dijangka meningkat dalam tempoh beberapa tahun akan datang. .

1 comments so far

abg nad,

gembira ..suatu waktu dulu pernah jadi staff Dt. Harris dan anak2nya... :-)