Sabtu, 6 Februari 2010

ke IPG menonton teater kembara

Tags

Malam itu, bersama Saudara Ketua Satu IPS, Hasyuda Abadi kami menyempatkan diri untuk bertandang ke Institut Perguruan Gaya bagi menghadiri Majlis Pelancaran Buku Antologi Menggapai Sinar dan menyaksikan Teater Budaya Kembara.

Datuk Bolkiah Ismail, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merasmikan majlis yang julung-julung kalinya diadakan itu.

Antologi Menggapai Sinar yang berisi cerpen dan puisi itu adalah karya pelajar ijazah sarjana muda perguruan (PISMP) yang pertama diterbitkan di negara ini. IPG Kampus Gaya menjadi IPG pertama yang mengadakan aktiviti seumpama itu.

Selepas majlis pelancaran, persembahan teater budaya berjudul Kembara turut dipentaskan. Pertama kali juga saya masuk dalam set drama untuk menggambil gambar Datuk Bolkiah menepung tawar pengantin, yang rupanya adalah adegan dalam mimpi anak muda, pelakon utama teater itu.Jadi rupanya bukan saja kami masuk dalam set drama dan menjadi sebahagian daripada pementasan itu tetapi juga kami dimasukkan juga dalam mimpi si pelakon.

Cuma saya agak gelihati juga dan tak faham mengapa penonton ketawa bila ternampak seorang pemuda mati ditembak pistol oleh penjajah ketika ia belum selesai membuka pencak silatnya?
Entah mungkin kerana pelakon atau kerana adegan itu menarik.

Datuk Bolkiah dalam ucapannya menggesa bakal pendidik di negeri ini supaya benar-benar menghayati profesion perguruan bagi membolehkan mereka memainkan peranan dalam mendidik anak bangsa, kata Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Datuk .
.
Katanya, citra guru haruslah dibawa ke mana dan dimana-manapun guru berada kerana guru merupakan role model kepada pelajar atau murid.

"Oleh sebab itu, etika perguruan biarlah dijiwai oleh para pendidik kerana personaliti dan imej pelajar banyak dipengaruhi oleh didikan yang diberikan oleh para guru selain daripada ibu bapa," katanya .

Beliau berkata, guru merupakan profesion yang sangat dihormati dalam kalangan masyarakat, malahan ibu bapa meletakkan kepercayaan yang sangat tinggi kepada para guru.

Bolkiah menambah, sesuai dengan bidang perguruan yang sangat-sangat mementingkan ilmu, penerbitan antologi Khemah berjudul "Menggapai Sinar"merupakan salah satu bentuk insentif dan motivasi kepada pelajar yang berkenaan agar terus berkarya.

Usaha murni DBP Cawangan Sabah dengan kerjasama IPG seharusnya dicontohi oleh institut perguruan lain di Sabah ini, katanya.
"Berkarya memerlukan pembacaan dan rujukan selain pengalaman diri sendiri dan rakan-rakan yang disatukan menjadi karya yang menjadi bahan pembacaan," katanya sambil penghasilan karya yang baik sebenarnya banyak bergantung kepada pembacaan.
"Penulis yang baik akan dapat menghasilkan karya yang berkualiti dan berilmu dengan pembacaan. Seorang penulis tidak akan mampu mengungkapkan disiplin ilmu di luar bidangnya tanpa pembacaan," katanya.
Bagi memperolehi ilmu serta inginkan ilmu itu bertambah maka seseorang itu perlu banyak membaca, mengembara, mengalami sendiri sesuatu perkara dan membuat pembuat pengalaman, katanya lagi.
Menurutnya, kelahiran penulis muda di Sabah seperti Ruhaini Matdarin, Rasimi Linggang, Salami Simon, Jessy Mojuru dan Angela Engkuan menunjukkan bahawa jumlah penulis muda yang berbakat besar dan berjaya kian meningkat.
"Malah lebih membanggakan kita,sudah ramai kalangan penulis yang berlatar belakangkan disiplin ilmu yang lain. Misalnya di Malaysia ada Saudara Nisah Haron yang merupakan seorang peguam, dan di Sabah, Ruhaini Matdarin daripada bidang kewangan.
Pada era teknologi maklumat, kepesatan dan kecanggihan teknologi ini penulis juga tidak terhad kepada media cetak sahaja, malah terkini sudah ramai yang menulis melalui blog, facebook, twitter dan lain-lain, katanya
Katanya, sejak 10 tahun kebelakangan ini, media baharu ini seolah-olah mendominasi media cetak.Media elekronik sudah menjadi wadah penyebaran pemikiran, gagasan terpenting, pendapat peribadi, ilmu dan sebabainya.
Hal ini dikenali sebagai ideologi pengabsahan atau legitimating ideologi. Oleh itu, menulislah dengan rasa tanggungjawab. Selain aspek ilmunya, aspek sensitiviti masyarakat, budaya, nilai dan bahasa usah dikesampingkan, katanya.
Sebelum itu, Pengarah Institut Perguruan (IPG) Kampus Gaya, Puan Salmah Abdullah menyifatkan peluang, kerjasama dan sokongan yang diberi kepada IPG Kampus Gaya, oleh DBP Sabah tidak pernah surut sejak dahulu.
Kerjasama yang erat ini selari dengan hasrat memperkasakan Bahasa Kebangsaan seperti yang tercatat dalam Teras 1 iaitu Membina Negara Bangsa dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.
Dengan adanya kerjasama daripada pihak DBP selalu peneraju utama pengembangan bahasa dan persuratan Melayu dalam pembinaan negara bangsa sudah tentulah aktiviti kebahasaan di IPG Kampus Gaya menjadi semakin mantap dan kukuh.
Katanya, pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) yang terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, Kadazan, Iban dan sebagainya merupakan anak sulung IPG Gaya yang menerima Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian pada tahun hadapan.
"Kumpulan pertama ini sedang berada dalam tahun akhir dan pengiktirafan Malaysia Qulaification Assurance (MQA) merupakan perkara penting yang sedang diusahakan oleh pihak institut," katanya.
Sebagai guru yang bakal memegang ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan kepujian dalam Bahasa Melayu Pendidikan Rendah, penguasaan dalam bahasa Melayu Pendidikan Rendah, penguasaan dalam penulisan, pengucapan di khalayak, budaya dan sastera akan melahirkan insan guru yang berkualiti dan berkepribadian tinggi.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Pengarah DBP Sabah, Zubaidi Abas, Timbalan Pengarah IPG Kampus Gaya, Subramaniam a/l Muthusamy.


KUMPULAN PERTAMA...Kumpulan pertama pelajar PISMP Institut Perguruan Gaya bergambar bersama Bolkiah, Zubaidi, Puan Salmah selepas persemban teater budaya Kembara