Khamis, 13 Ogos 2009

Pelajar SMK Tobobon sekolah pertama miliki TPI

Tags










870 PELAJAR SERTAI LATIHAN PRAKTIKAL DI SMK TOBOBON

KOTA KINABALU: Seramai 870 pelajar Tingkatan Tiga, Empat dan Lima SMK Tobobon menjalani Latihan Praktikal Pengurusan Jenazah, Sembelihan Ibadah Haji dan Umrah yang dilaksanakan secara berperingkat di sekolah itu bermula 8 Julai hingga 22 Ogos ini.
Pengetua Sekolah, Puan Zarida Haji Junaidi berkata para pelajar itu diberi bimbingan secara praktikal mengenai pengurusan jenazah, kaedah sembelihan dan ibadah haji dalam Latihan Praktikal yang dijalankan di Taman Pendidikan Islam SMK Tobobon.
Katanya, latihan itu terkandung dalam sukatan mata pelajaran Pendidikan Islam bertujuan untuk memberikan kefahaman kepada pelajar mengenai pengurusan jenazah, sembilan dan ibadah haji.
Menurutnya, pelajar tingkatan tiga dibimbing dalam pengurusan jenazah, pelajar tingkatan empat dibimbing dalam praktikal sembelihan manakala pelajar Tingkatan Lima dimbing cara-cara menunaikan ibadah haji.
Antara objektif program itu ialah melatih pelajar memberi kerjasama dalam masyarakat, memberi kesedaran tentang fardhu kifayah dalam pengurusan jenazah, membimbing pelajar untuk saling tolong menolong dan berkhidmat secara sukarela.
Latihan praktikal itu dijalankan di Taman Pendidikan Islam SMK Tobobon, iaitu satu-satunya taman seumpamanya yang dibina untuk memberi informasi dan maklumat mengenai sejarah Islam, cara-cara menunaikan ibadah haji secara praktikal , pengurusan fardhu kifayah dan sebagainya.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Penyelaras Taman Pendidikan Islam SMK Tobobon, Ustazah Hajah Sitti Marwani Rahman, Ketua Panitia Pendidikan Islam SMK Tobobon, Ustazah Haflah Yusof dan pembimbing, Ustaz Haji Embok Raub Daeng Paleteh, mntan Guru Pendidikan Islam SMK Bandaraya.



LATIHAN PRAKTIKAL...Pelajar SMK Tobobon yang menjalani latihan praktikal ibadah haji bergambar bersama Pengetua Puan Zarida Haji Junaidi berlatar replika kaabah yang dibina di Taman Pendidikan Islam di sekolah itu.

3 comments

tahniah la utk budak2 skolah ni abg nad, bertanbah ilmu pengetahuan :-)

tahniah anak-anak/adik-adik.jika ada kematian di kampung tak perlu lagu cari syarikat memandikan jenazah.

alhamdulillah.. semoga Tmn Pendidikan Islam ini dapat memberi manfaat bukan sahaja utk pelajar2 bahkan semua masyarakat muslim di Sabah.. InsyaAllah..