Isnin, 25 Mei 2009

Wang hantaran pun pakai kad kredit

Tags

Saya rasa agak lucu juga mendengar cerita kawan saya yang namanya A itu. Kelmarin, katanya beliau sempat ke satu majlis, tak payahlah disebut nama majlis dan dimana tempatnya. Tetapi ini berkaitan dengan cerita orang yang mahu mengadakan majlis menghantar wang hantaran dan diikuti kemudian dengan majlis akad nikah.Majlis bersanding akan diadakan pertengahan bulan Jun.
Majlis itu sepatutnya berlangsung jam 11.00 pagi, hari minggu. Tetapi ketika dihubungi si lelaki dan rombongan masih berada di tengah jalan di Likas. Tunggu punya tunggu, pihak lelaki belum sampai juga. Telefon lagi.Jam menunjukkan angka 12.oo tengahari. Tapi katanya mereka baru sampai KK.
Tak pa la, tunggu sikit jam lagi.
Jam 1.00 petang.
Si lelaki menyatakan mereka baru sampai Petagas.
Jam 2.00 katanya baru sampai Putatan.
Tetamu sudah marah. Apa ni? Apa dia ni naik kereta kudakah?
Jam 3.30, barulah pihak lelaki sampai Kampung K (biarlah nama tempat ini disamarkan) . Padahal jarak tempat yang ditempuh itu, dalam waktu biasa, boleh sampai dalam masa kurang satu jam.
Maka kemudian datanglah rombongan.Membawa beberapa dulang hantaran. Kononnya si lelaki sanggup mengeluarkan wang RM16,000. Biasanya kalau di kampung itu, standard wang hantaran hanyalah sekitar RM8,000 hingga RM10,000.
Tapi lelaki menawarkan untuk `up'hingga RM16,000.
Dan wang itu disimpan dalam satu dulang. Ketika dulang itu dibuka isinya kad kredit. Bukan main marah lagi pihak perempuan. Kalau kad kredit, kami pun ada kad kredit, kata mereka. Ingat ini supermarketkah? Kalau wang hantaran itu dalam bentuk akaun bank simpanan, barangkali ada logik juga. Bisinglah pihak perempuan.Rombongan pihak lelaki yang menemani bakal pengantin lelaki juga bukan main lagi malu.Mana tak taruh muka kerana olah bakal pengantin lelaki.
Hari itu sepatutnya nikah.Tapi si lelaki tidak membawa borang-borang yang sepatutnya diisi. Khabarnya lelaki itu dah ada dua isteri, dan kedua-dua isterinya kononnya telah diceraikannya.
Soalnya kenapa si pengantin perempuan begitu mudah tertipu oleh sipenipu yang suka menipu.

1 comments so far

abg. nad,

nampak sgt tak ikhlas..saja2 la tu kan..hehehe