Jumaat, 19 Disember 2008

Pamanai di Kampung Cenderamata Dua

Tags



Bendera penunjuk jalan atau pamanai dalam bahahasa Iranun dipacakkan bagi menunjukkan jalan atau arah ke rumah pengantin perempuan. Jumlah pamanai yang dipacakkan di sepanjang jalan ke rumah pengantin itu adalah bersamaan dengan jumlah umur pengantin perempuan. Jika usianya 18 tahun, maka jumlah pamanai yang dipacakkan adalah 18 batang. Pamanai-pamanai ini akan dicabut oleh pihak pengantin lelaki dalam perjalanannya ke rumah pengantin perempuan dan diserahkan kepada pihak perempuan.

Tetapi dalam gambar ini, pamanai ini dimodifikasi sedikit kegunaannya oleh Sarigan- seorang pencinta budaya Iranun di kampung Cenderamata Dua Likas-sebagai tanda sambutan kepada rombongan Kementerian Alam Sekitar Sarawak ke kampung itu untuk mengunjungi kampung yang diiktiraf sebagai Kamoung Zon Tanpa sampah, satu-satunya di negeri ini kelmarin.

Inilah salah contoh bagaimana suatu budaya berubah fungsinya. kalau dulu ia digunakan untuk menunjukkan arah rumah pengantin, kini ia digunakan untuk tanda sambutan kepada tetamu yang dihormati.

Iya, kalau dulu panah digunakan untuk berperang kini panah dipamerkan di muzium. Kalau dulu batik digunakan untuk kain sarung, kini batik boleh dibuat baju dan sebagainya.

Yang pasti, kita mesti berusaha sekuat daya untuk mempertahankan seni budaya yang kita miliki.