Ahad, 21 Disember 2008

Koridor?

Tags





SDC BERI TUMPUAN KEPADA MASYARAKAT LUAR BANDAR
(artikel ini ditulis awal tahun ini)


Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN



Penanam padi di Kota Belud atau penoreh getah di Semenanjung Bengkoka, nelayan di Semporna, petani di Tawau atau penternak di Keningau yang terbangun dan melihat sinar matahari pada 29 Januari ini akan mendapati diri mereka berada dalam era baru.

Era baru yang diberi nama Koridor Pembangunan Sabah (SDC) akan dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi pada hari itu di Terminal Kontena Teluk Sepanggar. SDC yang menjanjikan masa depan yang cerah dan gemilang itu, sudah pasti akan turut memberi manfaat kepada seluruh petani, nelayan dan penternak di seluruh negeri Sabah.

"Semua rakyat di semua sudut di setiap pelusuk di negeri ini akan mendapat manfaat daripada Koridor Pembangunan Sabah.Tidak akan ada yang tersisih daripada menerima nikmat pembangunan jangka panjang yang akan dijalankan dalam tempoh 18 tahun itu," kata Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Haji Abdul Rahim Ismail.

Fokus utama kita adalah membasmi kemiskinan rakyat di luar bandar katanya ketika ditemui media di pejabatnya di Wisma Pertanian di sini.

SDC akan memberi manfaat kepada semua lapisan rakyat. Katanya, lebih 70 peratus rakyat yang miskin di negeri ini adalah penduduk luar bandar dan sudah pasti mereka akan mengecapi nikmat pembangunan dalam koridor itu nanti.

Koridor Pembangunan Sabah akan dijalankan secara berperingkat-peringkat bermula 2008 hingga 2015. Pembangunan koridor ini akan meliputi seluruh negeri Sabah. Tidak seperti koridor-koridor yang diumumkan oleh kerajaan sebelum ini, SDC turut memberi tumpuan kepada bidang pertanian dengan fokus utamanya membasmi kemiskinan di kalangan rakyat di negeri ini.

Oleh sebab itu,projek pembangunan dalam SDC turut merangkumi pembasmian kemiskinan dan kebanyakan mereka yang miskin ini adalah terdiri dari masyarakat luar bandar.

Konsep pembangunan SDC lebih menyeluruh, bukan seperti konsep RDA yang ditolak kabinet negeri kerana ia hanya melibatkan beberapa kawasan seperti Ranau, Beluran, Pitas,Kota Marudu dan sebagainya. Konsep Koridor Pembangunan Sabah(SDC) lebih komprehensif dan meliputi seluruh negeri Sabah.

Menurut Abdul Rahim, kerajaan telahpun melaksanakan pelbagai projek untuk membawa rakyat keluar dari perangkap kemiskinan ini. Antara projek yang terkandung dalam SDC yang telah dilaksanakan ialah Program Penanaman Getah secara perladangan membabitkan kawasan seluas 10,000 hektar di di Semenanjung Bengkoka.

"Setakat ini seluas 4,000 hektar tanah telah ditanam dengan Getah di Semenanjung Bengkoka sejak dua tahun lalu. Pokok itu kini sudah 16 kaki tingginya, ketika kali terakhir saya melawat di sana pada September lalu. Dijangka dua tiga tahun lagi, getah itu akan mengeluarkan hasil.

"Harga getah sekarang lebih baik, penorel beroleh keuntungan dan dengan itu hidup mereka bertambah baik," katanya. Tetapi apabila kita adakan program Penanaman Getah di Semenanjung Bengkoka, ia memberi manfaat kepada masyarakat di sana dimana mereka turut diberikan pelbagai kemudahan asas. Jadi orientasinya bukan semata-mata keuntungan tetapi dengan adanya program itu, penduduk luar bandar turut menikmati kemudahan jalanraya yang baik, sekolah, klinik dan sebagainya, yang akan turut mengubah kehidupan sosial masyarakat.

"Ia akan turut mentransformasi kehidupan rakyat daripada tahap kemiskinan kepada taraf kehidupan yang lebih berkualiti. Kalau dulu penoreh getah merupakan petani miskin dan papa tetapi kini mereka pendapat pulangan yang lumayan, jauh berlipat-lipat ganda daripada pendapatan mereka dahulu.Ini dibuktikan dengan kejayaan penoreh-penoreh getah mengubah hidup mereka seperti yang kita saksikan di Kuala Tomani, Ulu Tomani,Lagud Seberang, Megalong dan sebagainya.Kejayaan yang diperlihatkan penoreh getah yang memperolehi hasil yang mengubah taraf kehidupan mereka.

Projek Agropolitan yang diterajui oleh Felcra yang kini sedang dilaksanakan di Pulau Banggi bukan sahaja menyediakan ladang getah untuk disertai penduduk malah mereka juga diberikan rumah dan kemudahan lain.

Katanya, projek pembangunan itu berjalan dengan lancar dan menampakkan kemajuan. Jika terlaksana sepenuhnya nanti, projek agropolitan itu merupakan satu lagi lonjakan ke arah kemajuan untuk masyarakat luar bandar di negeri ini.

Beliau berkata, Kerajaan juga sedang menjalankan pelbagai usaha untuk mempastikan sasaran 60 peratus tahap sara diri beras di negeri ini mencapai sasaran menjelang 2010.

Keutamaan kita meningkatkan tahap pengeluaran makanan domestik bagi mengurangkan import makanan yang semakin meningkat. Sektor pertanian merupakan antara sektor penting yang memainkan peranan menjana ekonomi negeri. Melalui SDC, Kerajaan akan pastikan sumbangan sektor ini terus memberi faedah secara langsung kepada masyarakat tani.
Beliau memberitahu, pelbagai usaha untuk meningkatkan taraf kehidupan petani dengan mengubah cara pengeluaran tradisional yang berproduktiviti rendah kepada pengeluaran komersil yang berdaya maju dan moden .

Katanya, untuk menjayakan hasrat menjadikan sektor pertanian sebagai penjana ekonomi utama pembangunan dan kemajuan ekonomi negeri di bawah Hala Tuju Pembangunan Kemajuan Negeri Sabah, kerajaan juga telah membina Pusat Pemprosesan Benih padi di Kota Belud, Papar dan Tenom.

Pusat pemprosesan Benih Padi di Kota Belud berharga RM21 juta ringgit itu adalah antara yang terbesar di malaysia dan mampu menghasilkan 2,000 tan metrik benih padi setahun. Dengan terbinanya pusat itu, Sabah kini mampu menghasilkan 4,100 metrik tan padi setahun.

Rahim juga berkata, Taman Kekal Pengeluaran Pertanian (TKPM) seluas 300 ekar di Batu 15 Tawau juga merupakan sebahagian daripada SDC dan ini mampu membantu menjadikan Sabah sebagai pengeluar makanan. Antara tanaman yang ditanam di TKPM ialah pisang sekaki, avokado,nenas dan banyak lagi.

"Kita mentransformasikan pekebun-pekebun kecil kepada pekebun-pekebun yang komersial dan dinamik," katanya selain menyediakan suasana yang kondusif untuk menarik dan melibatkan ramai pelabur dalam sektor pertanian.

Selain itu, kerajaan juga membina Pusat Pembaikbiakan Baka Ruminan di Keningau seluas 3,000 ekar yang dikelola oleh Jabatan Perusahaan Haiwan dan Ternak. Pusat pembaikbiakan baka ruminan ini melibatkan ternakan lembu, kambing dan sebagainya mampu meningkatkan produktiviti negeri serta membantu mengeluarkan penduduk luar bandar daripada belenggu kemiskinan.

Begitu juga dengan Pusat Akuakultur Negara yang dicadangkan di Pantai Timur sebagai sebahagian daripada pembangunan koridor . Ini akan memberikan manfaat kepada golongan nekayan.

Beliau juga menyatakan bahawa nelayan kecil juga boleh menyertai transformasi pembangunan akuakultur melalui peningkatan kecekapan dan produktiviti sehingga akuakultur menjadi satu sektor yang komersil dan mapan.

Para nelayan dengan bantuan kerajaan pusat kini berpeluang menternak ikan dalam sangkar, menternak ketam dalam suasana yang lebih baik dan kondusif.

Tansformasi pembangunan ini merupakan jalan singkat yang terancang untuk mengeluarkan masyarakat dari belenggu kemiskinan.

"Kita juga mahu melahirkan generasi baru golongan petani yang menggunakan teknologi baru. Selain itu, Kita juga mahu melahirkan lebih ramai usahawan tani dari golongan siswazah menganggur di negeri ini.Matlamatnya mengurangkan kadar pengangguran di kalangan siswazah di negeri ini

Katanya, Sabah juga mampu menjadi pengeluar produk berkualiti. Ikan `kerapu Sabah' kita terkenal di Singapura, Hong Kong, China. Susu kita diesport ke Singapura, sebanyak 2 juta liter setiap tahun. Selain itu, Sabah merupakan pengeluar produk perikanan iaitu sebanyak 200,000 tan ikan iaitu lebih 30 peratus keluaran ikan di negara ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, industri holtikultur di negeri ini belum diterokai sepenuhnya.Rahim melahirkan harapan agar Sabah menjadi pengeluar industri holtikultur dan herba. "Mengapa Singapura boleh menjadi pengeksport Orkid yang terkemuka, mengapa kita tidak boleh padahal kita mempunyai spesies orkid yang lebih banyak.

Sabah mempunyai lebih 2,000 spesies orkid. Di Taman Pertanian Sabah, saja ia mempunyai lebih 300 jenis orkid.
Menurutnya,industri holtikultur dan herba merupakan bidang yang mempunyai potensi untuk dimajukan di negeri ini.Kini Sabah mempunyai Akta Biodiversiti untuk melindungo fauna daripada pencerobohan luar.

Mengulas mengenai tanaman jatropha untuk menghasilkan bio-diesel , Rahim berkata,pokok jatropha di negeri ini jauh lebih kecil berbanding dengan India dan Indonesia. Katanya, tanaman jatropha ini boleh dimajukan tetapi kita memerlukan benih jatropha yang diimport kerana spesies jatropha yang ada di negeri ini kurang sesuai.

Katanya, buat masa ini kementerian tidak memberi keutamaan kepada tanaman jatropha.
Namun demikian, beliau menekankan kerajaan memberikan penekanan terhadap tanaman vanilla yang akan diusahakan di Beaufort kerana ia mempunyai potensi yang sangat besar untuk dimajukan di negeri ini.

Rahim berkata, Kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Makanan juga akan terus berusaha untuk memastikan penggunaan optima sumber-sumbver bagi memaksimakan produktiviti dan potensi peningkatan pendapatan, meningkatkan kecekapan dan pengeluaran sektor, meningkatkan tahap pengeluaran makanan domestik, mempercepatkan pembangunan industri berasaskan pertanian dan integrasi sektor pertanian dan sektor pembuatan dan sebagainya.

Tidak syak lagi, Koridor Pembangunan Sabah (SDC) akan menjana pertumbuhan ekonomi di negeri ini, tetapi kata Rahim, "fokus utama kita adalah untuk membasmi kemiskinan di kalangan rakyat,". Beliau yakin SDC adalah perancangan yang tepat untuk membawa rakyat di negeri ini menempuh era yang lebih cemerlang dan gemilang di masa hadapan.


P/s saya menulis rencana ini awal tahun lalu. Seperti tahun-tahun sebelumnya, sebahagian masyarakat di Kampung Malubang Pitas menggunakan air telaga kerana tidak ada bekalan air. Mereka bertanya apa khabar Koridor Pembangunan Sabah yang dilancarkan itu. Banyak yang berubah.Datuk Rahim tidak lagi menjadi menteri, Datuk Yahya yang jadi pengganti tetapi rakyat masih ternanti-nanti

2 comments

Bertugas di SPR juga memberi peluang kepada saya mendekati desa dan masyarakatnya. Apa yang terpapar dalam tulisan sdr wajar sekali dilihat secara telus, buat dan buat bukan hanya tahu cakap dan cakap. Rasanya bukan soal siapa makan lada, tapi nikmat lada itu lebih penting agar mereka tahu betapa peritnya kehidupan sedangkan di tempat lain jauh lebih baik.

Terima kasih HA.
Sebenarnya tulisan ini saya siarkan semula selepas memdapat pertanyaan orang kampung dari Koromoko, yang bertanya apa dah jadi dengan SDC yang diumumkan itu. Saya pernah mengenai koridor, dan agak anehnya juga kerana koridor itu maknanya kakilima rumah atau bangunan dsbnya.Tetapi di negeri kita, semua tempat disebut koridor pembangunan , yang rasanya menyalahi makna koridor itu sendiri.Terima kasih atas komentar.