Khamis, 25 Disember 2008

Cara menjadi warganegara yang baik

Tags

"Tanpa mempelajari sejarah, seseorang tidak boleh menjadi menjadi warga negara yang baik, walaupun dia seorang doktor atau jurutera," kata Cikgu Ajamain Karta.

Kata Cikgu Ajamain, mata pelajaran sejarah perlu diajarkan sebagai mata pelajaran wajib di sekolah-sekolah.

Kami mengangguk setuju. Hari itu, secara kebetulan saya bersua dengan Setiausaha Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Sabah (PSMCS), Haji Adnan Ibrahim. (Kiri cikgu Haji Adnan manakala kanan Cikgu Ajamain Karta)

"Ke mana Haji?" saya biasa menyapa Haji Adnan dengan panggilan Haji atau Cikgu.
"Mari minum cikgu!" Katanya dia sedang menunggu kawannya. Kami mengajaknya minum di kedai soto jawa dengan saudara Duman Tukimin, AJK Bahagian UMNO Sepanggar.

Sebentar kemudian, kawannya yang dimaksudkan itu sampai. Katanya, dia orang pencen. Dialah Cikgu Ajamain Karta, seorang pesara guru. Kalau mahu ingat nama bapa saya, ingat saja Jakarta, nama bapa saya karta.

Dia mengaku Jawa Birit. Saya baru tahu bahawa istilah jawa birit itu bermaksud dia bukan jawa totok. Bapanya saja orang Jawa sementara ibunya bukan orang jawa. Ibunya orang Brunei. Rupanya, Haji Adnan juga keturunan Jawa Birit dan Saudara Duman juga, Jawa Birit.

Lalu, apa yang menarik mengenai orang-orang ini. Orang-orang yang bersahaja, guru yang berdedikasi terhadap tugasnya. Sekilas, cikgu Ajamain kelihatan seperti orang biasa. Tetapi beliau-dan Haji Adnan juga, bukanlah sebarang orang.

Bersama Haji Adnan, kami selesa bercakap mengenai sejarah kerana kami ahli persatuan sejarah. Tetapi bila Cikgu Ajamain bercakap mengenai sejarah, butir-butir percakapannya menarik. "Tanpa mempelajari sejarah, seseorang tidak mungkin menjadi warga negara yang baik, walaupun dia seorang doktor," ulangnya lagi. Di Amerika, mata pelajaran sejarah wajib dipelajari di sekolah-sekolah. Di Negara kita, oleh kerana sejarah tidak diwajibkan sdi sekolah maka ramai generasi muda kita melupakan sejarah. Itulah sebabnya timbul bermacam sengketa.

Bagi Haji Adnan pula, mata pelajaran sejarah yang diajarkan di sekolah mestilah mengandungi lebih banyak sejarah tempatan khususnya Sabah dan Sarawak, supaya rakyat di seluruh negara mengerti dan memahami sejarah sabah dan sarawak, yang bersama dengan Malaya dan Singapura membentuk sebuah negara baru bernama Malaysia pada 1963.

"Lebih kajian sejarah tempatan khususnya sejarah Sabah dan Sarawak perlu dimasukkan dalam mata pelajaran sejarah yang diajarkan di sekolah-sekolah," katanya.

Ketika ini tidak banyak sejarah berkaitan Sabah dan Sarawak yang dimasukkan dalam buku teks mata pelajaran sejarah menyebabkan ramai di kalangan rakyat Malaysia khususnya generasi muda tidak mengenal sejarah bangsa dan negara mereka.

Menurutnya, cadangan untuk mewajibkan mata pelajaran sejarah untuk diajarkan di sekolah-sekolah adalah langkah yang tepat walaupun sepatutnya ia sudah diajarkan sejak lama dulu.

Bagaimanapun, lebih banyak sejarah berkaitan Sabah dan Sarawak perlu dimasukkan dalam sukatan pelajaran mata pelajaran sejarah supaya seluruh lapisan rakyat Malaysia mendapat gambaran mengenai sejarah negara secara lengkap.

Dua sahabat karib ini, Haji Adnan dan cikgu Ajamain, sepatutnya tidak dilupakan peranan mereka sebagai tokoh pendidik. Sepatutnya mereka mendapat anugerah dari Istana tetapi BKpun tak ada.

Sumbangan cikgu Ajamain bermula apabila dilantik sebagai guru di SRJK St Edmund Kota Belud pada tahun 1970. Beliau kemudian bertukar ke St Mary Sandakan pada 1970-1971. Selepas itu beliau mengikuti pengajian di Victoria University Wellington dibawah rancangan Colombo dalam bidang TESL selama sembilan bulan. Sekembalinya ke tanahair, beliau mengajar di St Mary semula sebelum menjadi Guru Besar di SK Tanjung Aru pada 1972.
Beliau kemudian menjadi Penolong Kanan di SMK Kunak selama 10 tahun dan menjadi Guru Besar SRK Lor Malong selama enam bulan sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang sejarah (BSc History) di Southern Illinois University dan kemudian melanjutkan pengajian sarjana (MSc Ed.Admin) di university yang sama sehingga tahun 1985.

Selepas menamatkan pengajian, beliau dilantik sebagai Penolong Pengarah Bahagian Latihan dan Ko Kurikulum pada 1985-2002.

Pada tahun 2001-2003 beliau menjadi guru biasa di SMK Bum-Bum Semporna.

Cikgu Adnan juga mempunyai kisah yang hampir sama. Selepas bertugas di SK Buit Hill, Putatan, Haji Adnan melanjutkan pelajaran di bawah Rancangan Colombo di New Zealand selama sembilan bulan. Sekembalinya ke sabah, beliau dilantik sebagai penyelia di Pejabat Pendidikan Kota Belud selama sepuluh tahun. Pada tahun 1982, beliau melanjutkan pelajaran di SIU sehingga ke peringkat sarjana dan tamat pada tahun 1985. Beliau kemudian menjadi pensyarah bahasa Inggeris di Maktab Gaya. Saya tidak dapat mencatat dengan baik, perjalanan hidup mereka kerana pertemuan kami di kedai soto itu agak singkat.

Walaupun mereka telah memberikan sumbangan yang bukan sedikit dalam dunia pendidikan, khususnya di Sabah tetapi boleh dikatakan bahawa mereka merupakan tokoh-tokoh pendidikan yang dilupakan,terlupakan padahal separuh daripada hidup mereka diabadikan untuk dunia pendidikan. Namun mereka tidak mengharapkan sebarang bintang tetapi sebagai sebuah bangsa yang bermaruah, adalah jelas tidak bermaruah jika kita melupakan jasa yang diberikan oleh bekas guru kita.