Rabu, 24 Disember 2008

Nembiluk, yang membelok atau membelot.

Tags



Mohd. Azrone Sarabatin, bukan sekadar wartawan yang hebat. Beliau juga seorang penulis yang hebat. Salah sebuah cerpennya, Nembiluk pernah memenangi Hadiah Sastera Sabah beberapa tahun yang lalu. Nembiluk juga dipilih sebagai tajuk buku antologi pemenang HSS yang baru diterbitkan minggu lalu.

Dalam bahasa Bajau, Nembiluk membawa banyak erti. Nembiluk, boleh membawa makna membelok atau membelot. Nembiluk juga boleh membawa erti beralih arah, tetapi Nembiluk, tetap merupakan karya Azrone dalam bidang sastera yang terbaik setakat ini.

Sesungguhnya, dalam dunia kewartawanan di Sabah, keunggulan Mohd.Azrone telahpun terbukti selepas beberapa karya jurnalisme nya terpilih memenangi Anugerah Kewartawanan Shell hampir setiap tahun.

Sayang sekali, dalam dunia sastera, penglibatan Azrone seakan terhenti ketika rakan-rakannya mengharapkan dia kembali menulis memeriahkan lagi dunia sastera kita.

Beliau sedang tersenyum bersama buku Nembiluk dalam gambar ini. Kita ingin melihat beliau sekali lagi tersenyum ketika melangkah untuk menerima Hadiah Sastera Sabah tahun 2008/2009,dua tahun lagi, tetapi dengan syarat, beliau kembali menulis karya sastera khususnya,puisi dan cerpen. Kalau tidak menulis, bagaimana mungkin beliau akan menang. Jikalau dia kembali menulis, kita mengharapkan karya terbaik mengalir dari mindanya yang cemerlang. Tulisan ini bukan setakat penghargaan dan pujian, tetapi sekaligus cabaran kepadanya. Azrone, jangan persiakan bakatmu,menulislah.