Rabu, 11 Oktober 2023

malam berakhir dengan cepat di cotabato city

Tags

 

Tidak seperti bandaraya lain, malam berakhir dengan cepat di Cotabato City. Kedai- kedai tutup seawal jam 8.00 malam. Bahkan ada yang lebih awal daripada itu. Cuma ada beberapa warung kecil berdekatan Cotabato Regional  and Medical Centre yang masih buka hingga jauh malam.

Saya mengajak sdr Laliman dan Awang Karim menyusuri Sinsuat Ave mencari apa yang boleh dibeli. Ketika melihat buah, kami  membeli magga , tapi tak ada pisau untuk mengupasnya. Dan tak ada pula kedai yang menjual pisau. Mujurlah kami dapat meminjam pisau  dari gerai tepi jalan.

Sampai di tempat baru begitu, apa saja yang dilihat unik  atau lain, tidak terlepas dari lensa hp. Ketika asyik menggambar sdr.Awang Karim yang asyik berposing di tricycle tiba-tiba pemiliknya minta bayaran.

Ah.. janganlah kamu begitu ba. Sama juga kita ini. Kami ini Iranun dari sabah. Hanya dengan kata yang demikian ,orang itu  berhenti mendesak.

Kami sempat ngopi d bo’ cafe di sebelah  hotel, tapi sekejap saja kerana ianya tutup jam 9 malam.

Ini kisah malam ketiga kami di Cota Bato City.  Malam  pertama kami tiba di Alnor Hotel, Sinsuat Ave, Cotabato City. Saya tidak sempat berjalan ke mana-mana kerana tertidur pulas. Terbangun kira-kira jam 2.30 pagi. Selepas mandi dan tukar pakaian, tidur lagi hingga ke pagi. Malam kedua hanya sempat minum duduk sebentar di bo’s  café di samping hotel.

Sebab khabarnya ada penjaja Iranun menjual kopi di sana saya sempat  mengajak cikgu Ismail dan amai Shukri yang baru balik dari sana untuk kembali ke sana lagi.

Memang tak sempat merayau -rayau atau istilah iranunnya teba’ teba di Cotabato City. Bahkan untuk  ke RobisonSupermarkat dan Mall Al Nor yang terletak berdekatan pun tak sempat dikunjungi sebab kami berangkat pagi dan sampai di hotel hari  sudah malam.

Bahkan ketika malam akhir di Cotabato City, tak sempat kemana-mana . Walaupun ada hasrat berjumpa Omar Juhuran, aktivis budaya dari Bongao Tawi-tawi yang kebetulan baru sampai di Cotabato namun tidaklah sempat kami berjumpa.

Kebetulan pada hari itu ada kekecohan ketika penamaan calon di Barangay Malingao Midsayap, salah satu daripada kampung di bandar Mdsayap yang terletak dalam The Special Geographic Area (SGA Bangsamoro Autonomous Region in Muslim Mindanao). SGA terdiri daripada 63 Barangay di Cotabato yang membuang undi semasa plebisit 2019 memihak kepada integrasi dengan wilayah autonomi Bangsamoro di wilayah muslim Mindanao. Walaupun Cotabato sendiri adalah sebahagian daripada wilayah SOCC KARGEN ( South Cotabato, Cotabato, sultan Kudarat, General Santos)

 

 

Kekecohan berlaku ketika seorag lelaki yang ingin mencalonkan diri jadi ketua barangay ditembak sebaik keluar dari kereta menggunakan pistol .45 caliber.penembak berjaya melarikan diri selepas serangan, magsa dikejarkan ke hospital berdekatan tetapi meninggal dalam perjalanan.

Khabar itu merebak dengan cepat di d media. Bhakan ada amaran dari pihak berkuasa agar penduduk berhati hati kerana ada khabar kelompok biff mungkin melakukann kekacauan. Apakah ada hubungan atau tidak , tidak dapat dipastikan kerana kebetulan line internet kurang bersahabat

 Tapi walaupun begitu a tidak menghalang  kami ke warung sekadar mencari kupikupi.cotabato city memng sedikit berbeza jika dibandingkan Pattani atau

arathiwatbudaya berbeza.suasana berbeza.sebenarya sama saja tak ada apapun.kebimbangan sebenarnya hanya berlegar dalam fikiran kita.persepsi saja Padahal suasana sebenar tidak seperti itu

kumusta ka bro? seseorang bertanyaapa dalam bahasa tagalog k

mabuti bsik baik saja.

ya baik baik baik saja


digerai buah bersama sdr Laliman

sempat meminjsm pisau dari pemilik gerai ini


Awang karim bergambar diengan tricycle yang popular di citabato city

roda ekonomi dicotabato city tetapp bergerak walauun masih tidak serancak bandaraya lain
jeep antara jenis pengangkutanantara kota di cotabato city


suasana di Sinsuat Ave


gambar bersama cikgu Ismail Sidik di cota bsato . kunjungan kedua ke kota ini selepaskira kira  13 tahun berlalu