Sabtu, 12 Mei 2018

BEBERAPA NASIHAT TAI GONG KEPADA RAJA WEN

Tags

BEBERAPA NASIHAT TAI GONG KEPADA RAJA WEN

Ketika Raja Wen sakit tenat di tempat tidur, beliau memanggil Tai Gong dan Putera Mahkota Fa (Raja Wu dari Dinasti Zhou)  ke sisinya. Beliau memberitahu bahawa “langit tak lama lagi meninggalkan saya”  dan urusan negara Zhou akan segera diserahkan kepada Putera Mahkota. Raja Web meminta nasihat  Tai Gong mengenai beberapa perkara yang boleh beliau wariskan kepada generasi akan datang.
“Bolehkah saya mendengar mengenai orang-orang bijak yang terdahulu, bagaimana  mereka jatuh dan bagaimana mereka bangun?” tanya Raja Wen.
Apa jawaban Tai Gong?, seorang ahli strategi pada zaman Dinasti Zhou?
Katanya, “ jika seseorang melihat kebaikan tetapi lalai dalam melakukannya, jika kesempatan muncul tetapi dia tidak bertindak, jika anda mengetahui sesuatu yang salah tetapi tidak pernah menghukumnya, ini adalah tiga perkara yang menyebabkan kejatuhan orang-orang bijak.
“Jika seseorang lembut dan tenang ketika memperlakukan dirinya sendiri, mulia dan hormat ketika memperlakukan orang lain, tegas  namun ramah ketika menangani beberapa hal, bersikap toleransi dan tegas ketika muncul kesempatan , ini tiga prinsip yang menyebabkan orang-orang bijak bangkit. Kalau kebajikan mengalahkan sikap tamak,negara akan maju.Kalau sikap tamak mengalahkan kebajikan, negara akan mati, kewaspadaan mengalahkan kelalaian, itu baik bagi negara. Kelalaian mengalahkan kewaspadaan, negara akan hancur,” katanya seperti yang terkandung dalam buku Seni Perang China, Kumpulan karya Militer Klasik yang disusun oleh Yanuardi G Soebiono.
Bagaimana seharusnya penguasa mendengar permasalahan. Kata Tai Gong, dia tidak boleh menerima atau menolak pendapat secara sembarangan.  Menerima pendapat tanpa pertimbangan yang saksama membuat penguasa kelihatan tidak tegak. Menolak pendapat tanpa pertimbangan yang saksana akan menutup seluruh kemungkinan semua kesempatan menyampaikan pendapat. Penguasa harus seperti gunung tinggi,, jika diliat tingginya tidak boleh diukur, Penguasa harus seperti jurang yang sangat dalam, kedalamannya tidak boleh diukur. Kalau diberikan pencerahan, tenang dan adil, itu adalah puncaknya.
Tapi seperti apakah kebijaksanaan penguasa itu? Jawaban Tai Gong ialah nilai mata terletak pada kejelasan, nilai telinga terletak pada ketajaman, nilai fikiran terletak pada kearifan di dalam. Jika anda menggunakan mata dari mereka semua yang ada di bawah langit untuk melihat, tidak ada satupun yang tidak boleh anda lihat. Begitu juga jika anda menggunakan telinga dari mereka semua yang ada di bawah langit untuk mendengar, maka tidak ada satupun yang tidak boleh anda dengar. Jika anda menggunakan fikiran dari mereka semua yang ada di bawah langit untuk berfikir maka tidak ada perincian yang tidak boleh anda pertimbangkan.
Bagaimana caranya mencintai Rakyat?, tanya Raja Wen. Tai Gong menjawab,” perkaya mereka, jangan merugikan mereka, bantulah mereka menghasilkan produk, dan perkhidmatan, jangan menghancurkan mereka,lindungi hidup mereka, jangan musnahkan mereka, dana bantuan janganlah dikurangi, berilah mereka kebahagiaan, jangan ciptakan penderitaan.Janganlah buat sesuatu yang menyebabkan mereka marah, buatlah mereka bahagia.