Ahad, 26 April 2015

RAKAM SJIM PERNAH WAKILI SABAH DALAM SUKAN TENIS

Tags



RAKAM  SJIM PERNAH WAKILI SABAH DALAM SUKAN TENIS

WALAUPUN lebih dikenali sebagai ahli politik, pernah menyandang Naib Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) dari tahun 2000 hingga 2013, tetapi beliau juga adalah seorang ahli sukan tenis yang disegani dan pernah mengharumkan nama Sabah. Pernah mewakili Negeri dalam sukan Tenis 1988 hingga 1989. Beliau juga mewakili Kota Kinabalu dari tahun 1987 hingga 1991 ke Kejohanan Tenis Antara Gabungan SLTA. Selain itu, beliau pernah menjadi Penolong Pengurus Pasukan Sabah dalam Kejohanan Remaja Antarabangsa Brunei pada 1987, dan Pengurus Pasukan Sabah ke Kejohanan Tenis Remaja Antarabangsa Filipina pada 1986.

 

Rakam Sijim dilahirkan pada 25 Februari 1954 di Kampung Berungis Tuaran. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kerajaan (S.R.K.) Mengkabong Tuaran dari tahun 1961 hingga 1965. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Kerajaan Tamparuli dari tahun 1966 hingga 1971. Selepas itu, beliau meneruskan pengajian di Universiti Pertanian Malaysia (UPM) Serdang pada 1972 hingga 1975 hingga lulus Diploma Pertanian. Sekembalinya ke Sabah, beliau bekerja sebagai Pegawai Padi Kanan Lembaga Padi Sabah dari tahun 10 April 1976 hingga 15 Mei 1982. Ketika bertugas di LPS, beliau juga berpeluang melanjutkan pelajaran di UPM pada tahun 1979 hingga memperolehi Bacelor Sains Perniagaan Tani. Kemudian Rakam berkhidmat sebagai Pegawai Pertanian, Jabatan Pertanian Sabah pada 22 Jun 1982 hingga 20 November 1993.Selepas itu, Rakam bertugas sebagai Pengurus Besar Lembaga Pertubuhan Peladang Negeri Sabah dari 1 Disember 1993 hingga meletakkan jawatan pada 30 November 1993 untuk menceburi bidang politik. Beliau juga pernah menyandang jawatan Pegawai Khas Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia dari 16 Julai 2008 hingga 31 Disember 2013. Beliau juga memiliki Diploma Lanjutan Busines Management in Agriculture and Food Industry, Royal Agriculturul College , United Kingdon. Selain itu, beliau lulus Sarjana Pentadbiran perniagaan dariOpen University Malaysia.

Rakam berkecimpung dalam bidang politik dengan menyertai Parti Bersatu Sabah (PBS) pada tahun 1999, dan dipilih sebagai calon PBS DUN Sulaman dalam PRU pada 1999.Kemudian beliau dilantik sebagai Penyelaras PBS DUN N13 Likas dan Pilihanraya ParlimenP150 Gaya pada tahun 2002. Beliau dipilih sebagai Ahli Jawatankuasa Jentera Pilihanraya BN Tuaran dalam PRU ke11 (2004), AJK Jentera Pilihanraya BN Tuaran dalam PRU ke12 (2008) dan sekali lagi terpilih sebagai AJK Jenteea Pilihanraya BN Tuaran pada pilihanraya umum ke-13 (2013).

Beliau pernah menjawat jawatan Naib Presiden PBS dari tahun 2000 hingga 2013, AJK Penyelaras BN Tuaran dari tahun 2002 hingga kini, Ahli Majlis Tertinggi PBS dari tahun 2013 hingga kini dan Ketua Bahagian PBS Sulaman dari tahun 2013 hingga kini,. Rakam juga pernah menjadi Ahli Majlis Daerah Tuaran dari tahun 2006 hingga 2009 dan Ahli Naziran Peringkat Negeri Sabah, Majlis Latihan Khidmat Negara dari 2005 hingga 2008.

Bagi memperingati jasa-jasanya, beliau dianugerahkan Bintang Setia Kinabalu (BSK) sempena Hari Jadi Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah pada 1996, Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) pada tahun 2002 dan Johan Setia Mahkota (JSM) sempena Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong pada 2010.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN menemui beliau pada satu pagi yang cerah di pejabatnya di ibu negeri untuk berkongsi sedikit pengalaman beliau bersama pembaca Utusan Borneo.Ikuti petikan temubual bersama beliau:

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang tuan?

RAKAM SIJIM: Saya dilahirkan di Kampung Berungis Tuaran pada 25 Februari 1954. Namun saya dibesarkan di Kampung Raganan, Tuaran. Saya anak kedua daripada enam adik beradik. Ayah Saya Sijim bin Dapil bekerja sebagai Pemandu PWD di zaman British manakala ibu saya, Tijah binti Bakar, seorang suri rumah.

UB: Dulu sekolah dimana?

RAKAM: Saya bersekolah di Sekolah Rendah Kerajaan (SRK) Mengkabong Tuaran dari tahun 1960 hingga 1965. Masa itu masih bangunan kayu. Kami berjalan kaki sejauh 2 km setiap hari. Masa itu, jalan raya masih gravel, batu kelikir. Naib baik tidak banyak kereta, sebab setiap kali kereta melintas, selalu menerbangkan debu. Tapi oleh kerana kami berjalan kaki beramai-ramai, kami rasa seronok. Murid murid yang terdiri berbilang kaum, dari suku Bajau dan Dusun berjalan kaki ke sekolah kerana itulah sekolah yang terdekat dengan mereka.

UB: Berapa bekal ke sekolah pada masa itu?

RAKAM: Masa itu bekal ke sekolah hanya dua puluh sen saja.

UB: Apa yang dapat dibeli dengan duit dua puluh sen pada masa itu?

RAKAM: Dua puluh sen masa itu nilainya besar. Kuih pau atau kuih lain harganya lima sen sebiji.

UB: Lepas itu, sekolah di mana?

RAKAM: Tahun 1966, saya menduduki Bridge Class (kelas peralihan) di SMK Tamparuli. Dari rumah saya berjalan kaki ke Simpang Mengkabong kira-kira 20 minit. Sampai di tepi jalan , kami menunggu bas TUT (Tuaran United Transport) ke SMK Tamparuli dengan tambang 30 sen. Saya bersekolah di SMK Tamparuli dari tingkatan satu hingga tingkatan lima.

UB: Siapa rakan sekelas tuan pada masa itu?

RAKAM: Antara rakan sekelas saya dari tingkatan satu hingga tingkatan lima ialah Datuk Louis Rampas,(mantan ADUN Kiulu) Datuk Wilfred Mojilip Bumburing,(mantan Timbalan Ketua Menteri dan kini ADUN Tamparuli) Dandi Jamal (Pegawai Polis)Selepas tingkatan lima, jika tidak silap saya, Datuk Wilfred melanjutkan pelajaran dalam tingkatan enam di SM All Saints. Saya pula menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam Diploma Pertanian di UPM Serdang..

UB: Mungkin ada guru yang masih diingati?

RAKAM: Antara guru yang paling baik dengan saya ialah Mr Leong Kam Ming, guru matematik sewaktu Form One.

UB: Bagaimana perasaan tuan dapat sekolah di Semenanjung pada masa itu?

RAKAM: Saya agak teruja kerana tidak pernah lagi ke semenanjung masa itu. Ayah saya yang bekerja sebagai pemandu sejak zaman British selalu memberi galakan untuk belajar terutama sekali kerana beliau pernah merasai pahit getir bekerja di bawah perintah orang putih sejak tahun 50-an lagi. Oleh sebab itu, beliau mahu memastikan anak-anaknya belajar ke menara gading. Walaupun saya tiada pelajaran, katanya, tetapi beliau mahukan anak-anaknya memberi penekanan atau keutamaan terhadap pelajaran. Kita mesti sanggup bersaing untuk meningkatkan taraf hidup. Ayah saya selalu menekankan agar kami memberi tumpuan terhadap pelajaran. Ibu saya pula seorang petani, bertanam padi. Kalau boleh beliau tidak mahu berpisah atau berjauhan dengan anaknya tetapi dia tidak pula menghalang saya untuk bersekolah di semenanjung atau Malaya pada masa itu.

Dulu kalau sekolah di semenanjung, satu tahun hanya sekali dapat pulang, Tidak seperti sekarang. Masa itu, ada juga biasiswa yang diberikan Kerajaan Negeri tetapu tidaklah besar sangat, Kadang-kadang ayah saya mengirimkan wang berdafar atau wang pos $30 ringgit untuk perbelanjaan harian kerana kadang-kadang biasiswa lambat dikeluarkan.

UB: Siapa rakan seuniversiti dari Sabah yang tua masih ingat?

RAKAM: Antara rakan seangkatan saya ialah Jumat Bidon, Teddy Chew, Salim Mohammad, Datuk Ahmad Bujang, sekarang ADUN Sindumin Juib Ajim, Datuk Ronald Kiandee (Timbalan Speaker Dewan Rakyat), Datuk Rayner Stuel Galid pula junior saya sewaktu di UPM.

UB: Selepas tamat sekolah di UPM, tuan bertugas di mana?

RAKAM: Saya bertugas di Lembaga Padi Sabah sebagai Pegawai Padi Kanan dari tahun 1976 hingga 1982. Saya pernah bertugas di Sipitang sebagai Pengurus Projek Penanam Padi Tunggul Tinggi, dari tahun 1976 hingga 1977.Selepas itu, saya berpindah ke Papar hingga tahun 1979. Sejak 1979 hingga 1982, saya melanjutkan pelajaran di UPM di peringkat Bacelor Sains Perniagaan Tani.

.elepas lulus, saya kembali bertugas di LPS. Namun apabila ia ditutup, saya bekerja sebagai Pegawai Pertanian di Jabatan Pertanian Sabah dari 22 Jun 1982 hingga 30 November 1993. Sewaktu bertugas di Jabatan Pertanian Sabah, saya terlibat dalam penubuhan Persatuan Peladang Kawasan.

UB: Apa cabaran bekerja dalam bidang pertanian pada masa itu?

RAKAM: Waktu itu, Sabah masih mula membangun. Banyak projek pertanian yang dijalankan. Skim penanaman padi diwujudkan di Pitas, Sipitang, Nabawan. Cabarannya memang banyak. Antaranya untuk menarik seberapa ramai petani untuk menjadi peserta Pertubuhan Peladang kawasan. Meyakinkan mereka mengenai pengurusan ladang yang baik, sistem penanaman yang baik dan sebagainya.

UB: Masa itu PPK di bawah kerajaan negeri?

RAKAM: Pada awalnya, PPK di bawah kerajaan negeri.. Apabila Datuk Sanusi Junid (kini Tan Sri) menjadi Menteri Pertanian pada masa itu, beliau mengambil inisiatif menubuhkan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan semua persatuan peladang diletakkan di bawah LPP.

UB: Oh begitu. Lepas tu tuan kerja dengan LPP?

RAKAM: Saya mendapat tawaran untuk bekerja sebagai Pegawai Hal Ehwal Ekonomi, Lembaga Pertubuhan Peladang Negeri Sabah. Nama jawatannya Pengurus Besar LPP dari 1 Disember 1993 hingga meletakkan jawatan pada 28 Februari 1999.

UB: Mengapa tuan meletakkan jawatan?

RAKAM: Saya mengambil keputusan untuk berkecimpung dalam politik. Masa itu,saya terpilih untuk bertanding di DUN Sulaman pada tahun 1999 di bawah tiket PBS. PBS masa itu masih dalam pembangkang. Tetapi waktu itu saya tidak bernasib baik dalam pilihanraya itu.

UB: Sejak bila tuan minat dalam politik?

RAKAM: Apabila PBS ditubuhkan pada 1985, saya memang tertarik dengan landasan perjuangannya yang berbilang kaum dan membela rakyat Sabah. Walaupun saya terpaksa berhadapan dengan paradigma masyarakat masa itu tetapi saya memilih berjuang dalam PBS di bawah kepimpinan Tan Sri Pairin. Masa itu, masyarakat islam