Isnin, 19 Mei 2014

Datuk Raya Erom, ingin membantu seramai mungkin orang

Tags



DATUK RAYA EROM, INGIN MEMBANTU SERAMAI MUNGKIN ORANG

TUHAN memberikan kita rezeki untuk dikongsi bersama, bukan hanya untuk kita sendiri sahaja, kata Wira Dermawan Asia bagi tahun 2009, Datuk Raya Erom. Beliau adalah wanita pertama negara ini yang memecah tradisi dominasi dermawan lelaki dan kekal satu-satunya muslimah dermawan. Beliau terpilih sebagai pemenang Anugerah Forbes Asia sebagai Tokoh Filantropi dan Altruis dari 12 negara termasuk dari Australia China dan India dan menempatkannya sebaris dengan ikon berprofil tinggi seperti Jackie Chan, bintang filem Hong Kong dan Jet Li, bintang filem China.

Majalah Forbes Asia menyatakan penerima tidak semestinya di kalangan penderma terbanyak dan terbesar tetapi bagi mereka, sumbangan Datuk Raya sememangnya signifikan dengan aspirasi penganugerahan kerana beliau bukan sekadar menyumbang tetapi turut menyingsing lengan untuk memastikan projek dan program amal yang dilaksanakannya sampai tepat kepada sasaran.

Selain menjadi Pengerusi Yayasan Kebajikan Suria, beliau juga Pengerusi Eksekutif Pusat Seni Suria. Beliau terlibat lebih 20 tahun dalam bidang sukarelawan dan kini menjadi Penaung Persatuan Kecergasan dan Pembangunan Orang Tua Kota Kinabalu (KOAT), Ahli Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Sabah (BAKISA), Pendakwah bebas dan kaunseling khas untuk wanita dan penasihat kepada persatuan-persatuan NGO.Beliau kini adalah Pengerusi Anggota Lembaga Penasihat Arkib Negara Malaysia.

Datuk Raya Erom dilahirkan di Tuaran Sabah pada 20 April 1962. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Selupoh, Tuaran sebelum melanjutkan pelajaran menenagh di Maktab Sabah Kota Kinabalu. Beliau kemudian melanjutkan pengajian tinggi di Universiti Sains Pulau Pinang dan kemudian di Pacific Southern University dalam bidang teater.

Beliau pernah menerima beberapa anugerah seperti Pingat Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) daripada Kerajaan Negeri Sabah sempena Hari Jadi Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah tahun 2009, Wira Dermawan 2009 dari Majalah Forbes Asia (2009) , Anugerah Tokoh Sukarelawan Kebajikan Wanita daripada Kerajaan Negeri Sabah (2003), Anugerah Khas Tokoh Belia Wanita daripada Kementerian Belia dan Sukan Negeri Sabah (2003) dan Anugerah Maulidur Rasul daripada Kerajaan Negeri Sabah sempena Sambutan Maulidur Rasul 2002, Anugerah Wanita Cemerlang daripada Kerajaan Negeri Sabah sempena Hari Wanita (2004), Ahli Darjah Kinabalu (ADK) tahun 2000 dan sebagainya.

Datuk Raya mendirikan rumah tangga dengan Datuk Seri Panglma Dr Salleh Tun Mohd Said Keruak dan dianugerahkan empat cahaya mata iaitu Mohd Syarul Nizam, Syazeera, Mohd Hafeez dan Syeera serta ibu angkat kepada anak-anak di Rumah Kebajikan Suria.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau di pejabatnya di Pusat Seni Suria, di Kampung Likas Kota Kinabalu pada satu pagi yang cerah. Datuk Raya menceritakan bagaimana beliau mula terlibat dalam kegiatan kebajikan dan minatnya dalam bidang penulisan. Ikuti petikan temubual bersama beliau:

UTUSAN BORNEO: Terima kasih kerana sudi ditemubual. Sebagai wanita pertama yang terpilih sebagai Wira Dermawan Asia 2009 anjuran Majalah Forbes Asia, mungkin datuk boleh ceritakan sedikit mengenainya?

DATUK RAYA EROM: Saya sebenarnya tidak pernah menyangka akan mendapat anugerah itu. Ketika pengumuman itu saya berada di London untuk membantu mempromosi kraftangan Malaysia. Jadi saya agak terkejut menerima penghargaan itu.Sebenarnya saya hanya mendermakan semula duit yang saya perolehi untuk kebajikan. Ia bukan duit saya semua.Saya dermakan balik duit yang saya dapat. Tetapi saya amat bersyukur kerana menerima penghargaan itu, sesuatu yang tidak pernah saya duga sama sekali.

B: Boleh ceritakan sedikit mengenai Yayasan Kebajikan Suria?

DRE: Yayasan Kebajikan Suria ditubuhkan pada 14 Mei 1996. Dari kampung Likas berpindah ke Kampung Panjut Berungis Tuaran pada Februari 2001. Kini Kompleks Yayasan Kebajikan Suria boleh menampung 60penghuni dalam satu-satu masa dan telah membesarkan lebih 1,000 penghuni sejak 18 tahun lepas. YKS ditubuhkan untuk membantu anak-anak miskin, golongan kurang bernasib baik, anak-anak yatim dan kurang berkemampuan. Saya ingin membantu seramai mungkin orang sejak di bangku sekolah lagi dengan menjalankan kerja-kerja amal dan kebajikan. Sebelum itu, saya pernah membuka rumah kebajikan di Kota Belud, untuk kira-kira 200 pelajar yang sebelumnya terpaksa berjalan kaki merdeah hujan sejauh tiga jam untuk belajar di sekolah.

UB: Bagaimana mulanya idea timbul untuk mendirikan Rumah Kebajikan?

DRE: Saya sememangnya lahir sebagai orang susah.Kesusahan sudah sebati dengan darah daging saya. Sebenarnya, ketika kecil saya menghidap asma yang kritikal dengan peluang untuk terus hidup adalah 50-50. Tidur secara duduk sahaja selama enam tahun ketika umur antara enam hingga 12 tahun. Saya hanya mula makan nasi pada umur 12 tahun. Saya tahu ertinya kesakitan. Saya tahu erti susah. Saya boleh memahami kehidupan orang susah.

Ketika kecil dulu saya berkata, saya berjanji kepada diri sendiri, jika suatu masa saya ada duit, saya akan memberi bantuan khidmat kepada orang lain yang memerlukan. saya ingat kata-kata ayah saya, OKK Erom Gundah, yang menjadi idola dalam hidup saya.

Lagipula ayah saya banyak mengajar kami anak-anaknya untuk prihatin terhadap sesama, untuk saling membantu orang yang memerlukan.

UB: Apa kerjaya ayah datuk?

DRE: Beliau hanyalah seorang pemimpin masyarakat di kampungnya. Seorang kontraktor kampung. Dialah orang pertama di kampung yang mendirikan rumah papan. Beliau mendermakan tanahnya untuk mendirikan Sekolah Rendah Kerajaan Selupoh. Tingkat keprhatinannya amat tinggi. Dia terlalu baik. Kami pernah bertanya, kenapa dia selalu berbuat baik? Beliau menjawab, kalau hari ini kita tolong orang, satu hari nanti orang tolong kita pula. Itulah falsafah hidupnya.

UB: Mungkin banyak cabaran dalam mengurus YKS?

DRE: Di peringkat awal meamang banyak. Saya pernah gadai tanah, gadai jam tangan, dan sebagainya semata-mata untuk memastikan keperluan harian anak-anak YKS dapat dipenuhi. Lama kelamaan, cabaran-cabaran dapat diatasi. Ini semua memperkukuhkan niat saya untuk terus membantu. Tiada gunanya saya ada duit, seuranya saya tidak dapat membantu. Allah akan terus bagi kita rezeki berlipat ganda jika kita suka membantu orang lain. Kini saya merasa puas melihat anak-anak membesar dengan bersih, kemas dan bersepatu meskipun sebelumya mereka sekadar berkaki ayam.

UB: Sudah berapa tahun Datuk bergiat dalam kegiatan amal? Apa Ngo lain?

DRE: Saya juga melibatkan diri dalam pelbagai kegiatan amal sejak lebih 20 tahun lalu,antaranya menubuhkan Persatuan Kecergasan dan Pembangunan Warga Tua (KOAT), Anak-anak Juvana, Anak-anak Terbiar TELEKASIH dan Kaunseling untuk Wanita serta beberap persatuan NGO yang lain.

UB: Bagaimana mula timbul minat Datuk dalam sastera?

DRE: Saya mula berjinak-jinak menulis sejak berusia sembilan tahun. Saya mulai menghantar madah dan sajak untuk disiarkan dalam Rancangan Taman Kanak-Kanak Kelolaan RTM Sabah. Waktu itu, saya mendapat bayaran RM10.00 untuk sebuah sajak. Besar jumlahnya pada masa itu. Rasa seronok sekali. Sebenarnya mula-mula saya ikut-ikut kakak saya menulis. Beliaulah orang yang mula-mula mengajak saya menulis . Sejak itu saya terus menulis. Saya terus mengasah bakat dan menulis hingga hari ini. Karya-karya saya, puisi dan cerpen pernah disiarkan dalam akhbar-akhbar tempatan dan pernah dimuatkan dalam beberapa buah antologi bersama. Antara buku saya yang pernah diterbitkan ialah Tun Mohd Said Keruak, Tun Hamdan-Jasadnya di Istana, Hatinya di Desa dan Pesona Kota Belud.Selain itu, saya juga pernah menang Deklamasi Sajak Peringkat Negeri Sabah,pada tahun 1981 ketika saya bergiat dalam sastera.Kemudian dari seni sastera , barulah ikut bergiat dalam teater, drama

UB: Siapa yang selalu mendorong datuk untuk terus berkarya?

DRE: Pendorong utama saya untuk terus berkarya ialah suami saya. Beliau selalu mencabar saya untuk berkarya. Dia cabar saya jadi penulis. Dia belikan saya komputer. Dia faham, kalau saya menulis, jangan ganggu.Beliau mahu saya bukan hanya sebagai seorang isteri tetapi lebih kepada diri saya.

UB: Sebagaimana yang kita sedia maklum, datuk juga menubuhkan Pusat Seni Suria. Bolehkah Datuk bercakap sedikit mengenainya?

DRE: Bakat seni tidak akan kelihatan `bersinar' jika ianya tidak diasah. Pusat Seni Suria yang terletak di Kampung Likas menawarkan pelbagai kursus untuk mengasah bakat anak bangsa khususnya kalangan remaja dalam bidang tarian, lakonan, muzik dan lukisan.

Matlamat penubuhan Pusat Seni Suria ialah menjana pusat pendidikan seni, membimbing dan menyalurkan bakat seni di kalangan remaja, melatih dan mendidik peminat seni dalam kepelbagaian seni, membentuk sistem latihan pendidikan seni.

Kita juga membantu kerajaan melatih dan mendidik anak bangsa yang mempunyai minat dan bakat besar dalam bidang seni.

Melalui pusat seni ini kita akan mengumpul penggiat seni tanahair untuk menghidupkan dan memajukan kesenian budaya suku-suku kaum. Ianya diharapkan akan menjadi destinasi baru dan menjadi daya tarikan pelancong luar. Melalui pusat seni ini mereka boleh mengasah bakat seni yang sedia ada di kalangan anak-anak remaja disamping boleh menjana kreativiti ilmu.

Disamping itu, ianya juga boleh membuka ruang dan peluang kepada mereka yang berminat dalam bidang seni.Ianya akan memberi kesan positif kepada kegiatan seni di negeri ini.

UB: Apa kursus-kursus yang ditawarkan Pusat Seni?

Pusat Seni Suria menawarkan Kursus Tarian Tradisional, Muzik, Teater dan Lukisan.

Kursus tarian meliputi tarian tradisional, modern, Zumba, Poco-poco, manuk-manuk, pergerakan kreatif.

Kita juga melatih dan mendidik pelajar mengenai bentuk dan teknik tari yang diolah dengan koreografi baru baik yang berakarkan tradisi ataupun bebas.

Kursus Lakonan juga ditawarkan di pusat seni itu iaitu Kursus teater, monolog, katanya. Kita mendidik dan meberikan latihan asas dan teknik lakonan serta pentas tv dan filem.

Dalam bidang muzik, Pusat Seni Suria menawarkan kursus Tradisional, Melayu Asli, Moden, dan Keroncong

Selain itu, pusat seni juga mendidik dan melatih pelajar tentang kaedah permainan alat muzik tradisional seperti Gong, Kulintangan, gambus, Sompoton, Bungkau, Pegendangan dan Kompang.

Kursus Lukisan juga ditawarkan di Pusat Seni,mendidik dan melatih asas dan teknik melukis cara kreatif.

Antara kemudahan yang disediakan di Pusat Seni Suria ialah tenaga pakar dalam setiap bidang, studio latihan keperluan kelas/latihan dan peralatan dan keperluan lain.

Kami menyediakan studio latihan, bilik untuk seminar dan kursus yang juga boleh ditempah oleh orang ramai. Bakat seni tidak akan kelihatan `bersinar' jika ianya tidak diasah. Marilah sama-sama memberi sokongan dan dorongan kepada pusat seni ini.

UB: Oh ya. Berbalik kepada soalan lain.Jika ada masa lapang, selalunya apa yang datuk lakukan?

DRE: Saya menulis. Selain menulis saya juga melukis. Saya banyak menghasilkan lukisan. Saya menulis dan melukis demi untuk memenuhi tanggungjawab saya kepada nusa,bangsa dan negara. Saya juga aktif dalam sukan badminton dan golf.

UB: Akhir sekali apa prinsip hidup datuk?

DRE: Prinsip hidup saya ialah "Tuhan memberikan kita rezeki untuk dikongsi bersama, bukan hanya untuk kita sendiri saja".