Isnin, 19 Mei 2014

Apa Salah Ayam?

Tags

 

APA salah ayam?

Itulah persoalan yang dilontarkan secara santai ketika kami minum petang di restoran mamak itu. Sambil menunggu pesanan minuman dan roti canai, kami bertanya sesama sendiri mengenai mengapa ayam yang sering dipersalahkan.

Apa salah ayam? Kalau orang mengajak kita minum setengah hati, kita namakan ajak-ajak ayam. Kalau orang mengerjakan sesuatu setengah jalan, kita mengatakannya hangat-hangat tahi ayam. Kalau ada pemain bola yang `offside' kita katakan curi ayam.

Orang yang berjalan tanpa memakai kasut atau selipar, kita katakan kaki ayam. Kalau orang menulis tidak dapat dibaca, kita katakan cakar ayam. Kalau tidur, tidur-tidur ayam, tetapi kalau tidak nampak, selalu kita katakan rabun ayam.Malah sudah sejak lama, perempuan yang menjual dirinya kita katakan ayam.

Apa salah ayam? Sehingga segala hal yang membawa konotasi negatif selalu dihubungkan dengan ayam. Malah bunga yang dikatakan bunga tahi ayam itu, meskipun agak cantik tetapi ia tidak memiliki bau yang harum.

Banyak sekali hal yang kurang baik dikaitkan dengan ayam. Walaupun ada simpulan bahasa senyum senyum kambing atau malu-malu kucing, hampir semua perkara yang membawa hal yang negatif selalu dihubungkan dengan ayam.

Soalnya, apa salah ayam?

Bahkan penyanyi,pelakon dan pelawak Malaysia Jalil Hamid, menjadikan ayam sebagai salah satu tajuk lagunya.

Bagi Jalil Hamid, terdapat bermacam jenis ayam "Ada ayam kampung, ayam hutan, ayam siam,ayam turki, ayam belanda,

"Ayam Hutan, boleh terbang,Ayam kampung dalamlah reban,Ayam bandar di dalam pasar".
Kata Jalil lagi, "makan leher ayam, nanti bersanding kepala teleng, makan tongkeng ayam, nanti mulut tak reti diam".

Kepak ayam, peha ayam, dada ayam, semuanya boleh dimakan , kecuali "jangan makan bulu ayam, kata Jalil Hamid.

Apa salah ayam? Kenapa semua kesalahan ditimpakan kepada ayam? Itulah yang menjadi bahan percakapan kami pada petang itu.

Saya teringat pula betapa sedapnya nasi ayam, sup ayam, ayam penyet, rendang ayam,kari ayam,ayam percik dan berbagai resepi yang lain.".

Saya teringat peribahasa-peribahasa Melayu mengenai ayam. Saya fikir baik juga untuk renungkan.

"Ayam baru belajar berkokok" maksudnya masih muda atau belum cukup umur. "Bagai ayam naik ke surau" maksudnya naik atau pergi ke rumah orang yang tidak menghidangkan apa-apa makanan,"Ayam bertelur di atas padi" maknanya hidup dalam keadaan senang, bertentangan pula dengan "bagai ayam disambar helang", iaitu hilang sekelip mata.

Seperti ayam makan rumput maknanya hidup dalam keadaan melarat atau susah, Bagai Ayam dimakan tungau maksudnya pucat dan kurus kerana penyakit.

Seekor ayam tak berkokok, hari tak siangkah?, peribahasa yang bermakna orang yang pandai bukan seorang. Jika orang Melayu berkata, "ayam tak patuk, itik tak sudu" ertinya dalam keadaan yang hina. Satu lagi peribahasa ialah "Umpama ayam menetaskan telur itik,anaknya itu ke air juga" maknanya perangai yang diwarisi daripada baka tidak dapat dihapuskan. "Meneka ayam dalam telur" maksudnya membuat kerja yang sia-sia atau kerja yang sudah diketahui keputusannya. Sebenarnya banyak lagi peribahasa atau ungkapan Melayu mengenai ayam.

Menurut Za'ba, peribahasa ialah susunan kata yang pendek dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap didengar dan bijak perkataannya

Masyarakat Melayu hidup dalam persekitaran yang dipenuhi dengan binatang, sama ada binatang buas atau haiwan peliharaan. Kehidupan mereka terdedah kepada persekitaran yang dikelilingi hutan rimba, kebun, ladang, sungai dan laut. Oleh sebab itu, tabiat binatang sering terpantul dalam peribahasa mereka.Antara binatang yang sering disebut dalam peribahasa mereka ialah harimau, gajah, kera,anjing, kucing,serigala, kerbau, kambing, lembu,rusa, ayam, pipit, katak, kuda, belalang dan sebagainya.

Kalau orang bertanya apa salah ayam, rasanya bukan salah ayam. Ayam memperbanyak perbendaharaan hidup kita.Ayam membantu kita mentakrifkan perilaku manusia di sekeliling kita, malah perilaku kita sendiri seperti curi ayam, dan hangat-hangat tahi ayam.Kadang-kadang walaupun bertelur sebiji, kita riuh seluruh kampung. Cuma kita sudah rindu dimana kampung kita dan bagaimana situasi kampung kita sekarang.

2 comments

soalan

kenapa bila orang marah makian disebut ialah

puki ayam..kenapa ye

seumur hidup teman.. ni kali pertama teman dengar puk* ayam..