Isnin, 7 April 2014

MASYARAKAT SASTERA SABAH BERSEDIH ATAS PEMERGIAN PROF SAHLAN

Tags

 

MASYARAKAT SASTERA SABAH BERSEDIH ATAS PEMERGIAN PROF SAHLAN

 

KALAU ada peristiwa yang membuat khalayak sastera di Sabah bersedih minggu ini, ia tidak lain kerana menerima berita mengenai kepulangan Allahyarham Profesor Dr Sahlan Mohd Saman ke negeri yang lebih kekal dan abadi.

Kehadirannya untuk berbakti di negeri ini memberikan harapan besar, bukan saja untuk membantu menumbuhkan potensi baru dalam dunia esei dan kritikan yang agak kering kontang di Sabah tetapi beliau boleh menurunkan ilmu kritikan sastera yang dimilikinya.

Beliau seorang tokoh sastera, penulis esei dan pengkritik,pakar sastera bandingan yang terkemuka di negara ini.Selepas bersara sebagai pensyarah di Jabatan Persuratan Melayu (JPM) Universiti Kebangsaan Malaysia (Bangi), beliau pernah bertugas di Universiti Brunei Darussalam (UBD). Sebenarnya,beliau sudah bersara di kampungnya, sebelum menerima tawaran untuk berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Ketika mula berbakti di UMS pada 1 Januari lalu beliau sempat menulis di laman facebooknya.

Katanya,beliau "berhijrah menghimpun zarah ilmu untuk disedekahkan disamping mematangkan pemikiran dan memperkayakan pengalaman sebelum istirehat panjang dan pulang...."

"Pemergiannya satu kehilangan besar kepada kita. Banyak perkara yang direncanakan tetapi tidak kesampaian kerana Allah lebih menyayanginya. Kita tidak sempat menangguk ilmunya untuk dikembangkan bagi membangunkan sastera di Sabah melalui esei dan kritikan yang bernas," kata Ketua Satu Ikatan Penulis Sabah (IPS), Sukor Haji Usin.

Beliau adalah seorang pakar sastera bandingan, katanya. Profesor Dr Sahlan meninggalkan banyak jasa bukan saja kepada sastera tetapi juga dalam membimbing sarjana-sarjana sastera di negara ini.

Beliau dilahirkan pada 3 November 1949 di Sungai Besar Sabak Bernam Selangor. Menerima pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Parit Enam Sungai Besar Sabak Bernam dari tahun 1957 hingga 1959. Kemudian beliau bersekolah di National Type Primary School Sabak Bernam pada tahun 1960 dan meyambung pelajaran menengah di Sekolah Menengah di National Type Secondary School dari tahun 1963 hingga 1967.

Sebaik tamat persekolahan, beliau mengikuti Kursus Perguruan di Maktab Ilmu Khas Kuala Lumpur dari tahun 1971-1973.Sebaik tamat kursus, Dr Sahlan mengajar di Sekolah Menengah Kem Terendak Melaka. Kemudian beliau menyambung pelajaran di UKM pada tahun 1974 hingga 1978 hingga lulus Sarjana Muda Sastera. Selepas itu, beliau ditawarkan jadi tutor di Universiti yang sama sebelum berangkat ke Filipina untuk menyabung pengajian di Department of English and Comparative Literature University of Philippines Quezon City sehingga mendapat Sarjana Sastera pada tahun 1979 hingga 1980.

Sekembalinya ke tanahair, beliau dilantik sebagai pensyarah di Jabatan Persuratan Melayu UKM. Beliau memperolehi ijazah Doktor Falsafah dari Universiti Malaya pada tahun 1992 dengan disertasi Novel Perang Filipina, Indonesia dan Malaysia, Satu Kajian Perbandingan.

"Masyarakat sastera di Sabah sangat gembira dan bahagia dengan kehadirannya di Bumi bawah bayu kerana dia seringkali menyumbangkan bakti tanpa kenal jemu kepada penulis-penulis di Sabah. Tentu sahaja Tuhan telah menentukan bahawa dia akan kembali menemui Tuhan di negeri Sabah sebagaimana almarhum guru kami Allahyarham Dr Othman Puteh. Al fatihah kepada kedua-dua guruku dan guru 'masyarakat sastera' di Sabah," kata Prof Madya Dr Asmiaty Amat.

Hampir semua orang merasa terkejut dan kehilangan. Beliau meninggal disyaki kerana serangan jantung di rumahnya di UCA Apartment sebelum dibawa pulang dan dikebumikan di Bangi Selangor.