Rabu, 18 Disember 2013

Melihat permasalahan kebudayaan kita, menurut Dato' Haji A Aziz Deraman

Tags




 

MELIHAT PERMASALAHAN KEBUDAYAAN KITA

Berbicara mengenai soal-soal kebudayaan sentiasa menarik, apatah lagi jika bersama Dato' Haji A Aziz Deraman,seorang tokoh budayawan-pentadbir, penyair dan penulis tanah air yang terkenal .

Kebetulan beliau baru saja selesai memberikan syarahan sempena Permukiman Pemantapan dan Hala Tuju Pembangunan Kebudayaan anjuran Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia di Kota Kinabalu, kelmarin.

Dato' Haji A Aziz Deraman ialah Mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Malaysia 1994-2004, Mantan Ketua Pengarah Kebudayaan 1981-1989, Prof Adjung UUM, Presiden Persatuan Peradaban Melayu Malaysia-Kelantan, Ahli Jawatankuasa Gapena sejak 1994.

Sudah tentu beliau seorang yang arif mengenai persoalan-persoalan mengenai pembangunan kebudayaan kebangsaan kerana sudah sekian lama terlibat dalam pembinaan kebudayaan kebangsaan sejak tahun 1971.

Tetapi saya lebih tertarik untuk meninjau pandangannya mengenai kebudayaan dan permasalahan sosial abad ke-21.

Beliau menyebut ancaman terhadap kebudayaan kebangsaan, antara lain disebabkan ledakan unsur-unsur budaya baharu, negatif dan ada yang mungkin membawa kemusnahan berpanjangan. Pengaruh negatif ICT yang terkawal dari facebook, blog, twitter, internet. Selain hidangan seni "low culture."

Dari segi imperialisme budaya: konflik nilai timur-barat. Pengimportan sumber budaya barat, pengaruh media elektronik, media cetak, filem, hiburan keterlaluan mengakibatkan budaya hedonisme, gangsterisme, homoseksual, LGBT, pluralisme agama, liberalisme tanpa batas, ekstremisme di kalangan generasi muda.

Selain itu,budaya Amerika/Barat yang `permissiveness', datang melalui bahasa Inggeris yang dianggap superior atau apabila ada keperluan memperolehi sumber penciptaan seni (tanpa saringan) melalui bahasa tersebut.

Dunia 'Monolingual' sudah tiada lagi, katanya Bangsa Malaysia, katanya perlu menguasai bahasa-bahasa utama dunia seperti bahasa Arab, Sepanyol Perancis,Russia dan sebagainya selain bahasa Inggeris. Apakah ada kesedaran meluas atara menjunjung bahasa sendiru dengan mengelek bahasa asing?

Isu kelunturan jiwa bangsa, patriotisme dan nasionalisme generasi muda. Beliau menyeru agar program yang memupuk kejiwaan generasi muda diperluaskan,misalnya amalan nilai murni, kempen budi bahasa.

Dato Aziz juga mahukan agar pembinaan bangsa diseimbangkan antara pembangunan fizikal dengan spiritual. Gagasan 1Malaysia adalah pedoman hala tuju kesinambungan mewujudkan satu bansa Malaysia bersatu padu.Isunya ialah sejauh manakah pemahaman dan penghayatan mereka?

Generasi muda, menurut A Aziz, perlu ada pendidikan budaya. Aspek-aspek kenegaraan, ilmu sejarah, bahasa, sastera, hubungan kaum, latar belakang budaya pelbagai kaum dan etnik. Subjek sejarah dan kesusasteraan sangat penting untuk kurikulum.

Pembangunan modal insan juga perlu mengutamakan kaitannya dengan seni, bahasa dan sastera. Gabunagn keindahan bahasa dan budaya mencernakan sastera tinggi. Seni lukis, seniukir, seni teater, muzik ada peranan dalam pembinaan bangsa, penghayatan nilai-nilai melalui peribahasa, pantun dan sebagainya. Tamadun terbina dari pencapaian hasil kebudayaan tinggi.

Katanya, Malaysia akan menjadi sebuah negara maju tetapi hendaklah diingat bahawa negara maju mendukung seni budaya dan celik budaya yang tinggi. Misalnya kehebatan apresiasi seni tinggi, megah akan budaya dan keperibadian bangsa Malaysia itu sendiru,budaya embaca dan apresiasi seni yang kukuh dan sebagainya.

Kerja-kerja seni memerlukan pelapis dan penerus kerana kerja-kerjanya berterusan agar tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas.Maka bakat terus diasah dan penerus digerakkan.

Di Malaysia, kata Dato' Aziz, wajah kebudayaan kebangsaan secara tersurat atau tersirat sedang menyerlah, tetapi memerlukan hikmah pendekatan dan strategi yang fleksibel tanpa merosakkan teras jati diri negara bangsa.