Isnin, 16 September 2013

TERBACA PESAN YANG DITINGGALKAN KARAENG PATTINGALLOANG

Tags

TERBACA PESAN YANG DITINGGALKAN KARAENG PATTINGALLOANG

Ketika berkunjung ke Makassar, Sulawesi Selatan, beberapa hari yang lalu, saya menemui beberapa pesanan yang ditinggalkan oleh Karaeng Pattingalloang, seorang cendikiawan dan pejuang Kerajaan Gowa yang terkenal pada abad ke-16.

Seperti yang tercatat dalam buku Kasipalli,Tradisi Kepercayaan Nenek Moyang terbitan Pustaka Refleksi, Makassar yang diterbitkan buat pertama kalinya pada 2008, beliau menyatakan lima penyebab rosaknya sesebuah negeri atau Limai Pammanjenganna matena butta lompoa.

"Uru-urun, Punna tea nipakainga karaeng maggauka", katanya. Yang pertama, Kalau Pemimpin Tak Mau di peringatkan".

Jika pemimpin tidak mahu mendengar pandangan ataupun nasihat, jika pemimpin tidak mahu lagi diperingatkan sudah tentu ia akan menyebabkan kerosakan sesebuah negeri.

"Makaruanna, punna tena tumangngasseng ilalang pa'rasangan." Yang kedua ialah kalau dalam sesebuah negeri itu, tidak ada lagi kaum cendikiawan. Ataupun kaum cendikiawan tidak lagi memainkan peranan sebagai penyumbang pemikiran bangsa.

Sebagai cendikiawan, Karaeng Pattingalloang selalu berpesan kepada pemimpin agar masyarakat yang dipimpinnya tetap rukun damai dan kesejahteraan hidupnya sentiasa terjamin.

Peranan cendikiawan dalam memastikan keutuhan dan kekuatan sesebuah negeri banyak ditentukan oleh golongan cendikiawan. Tanpa kehadiran cendikiawan, maka sesebuah negeri boleh dikatakan mudah runtuh.

Satu lagi pesan beliau mengenai perkara yang boleh merosakkan sesebuah negeri ialah apabila , Makatallunna, punna manggalle sosok gallarrang mabbicaraya", yang bererti kalau hakim makan sogok.

Kedudukan Institusi kehakiman dalam menenutukan kekuatan sesebuah negeri amatlah penting, Jadi kalau hakim sendiri makan sogokan, maka rosaklah sesebuah negeri .

Karaeng Pattingalloang juga menyatakan bahawa sesebuah negeri akan roboh sekiranya ", maka appa'na, punna majaigau kodi ilalang malompoa (Kalau terlalu banyak kejadian besar dalam suatu negeri.

Sebab kelima rosaknya sesebuah negeri, kata cendikiawan yang hidup pada tahun 1639-1653, ialah " Maka limanna,punna tena kamaseang atanna karaeng maggauka" iaitu kalau pemimpin tidak lagi menyayangi rakyatnya.

Menurut sebuah buku Kasipalli, Tradisi Kepercayaan Nenek Moyang yang disusun Dr Ir H Hasan Hasyim,M.Si, Drs.Imanudin Djaya,M.Pd H Zainuddin Tia, SH, Drs.M Rdwan Syam,kalau pemimpin suatu negeri bersikap adil, jujur, bijaksana maka rakyatnya juga akan makmur. Tetapi apabila banyak berlaku pelanggaran, maka nescaya rosaklah sebuah negeri.

Ada lima sifat yang dimiliki oleh seorang pemimpin yang menyebabkan negerinya rosak iaitu a'ngowai (serakah), Barani gauki(melakukan perbuata tercela), Majekkongi (curang), Mabballe-ballei(suka berbohong) dan painung,pabotoro na pakarena baine (pemabuk, penjudi dan suka bermain perempuan.

Jika semua sifat ini dimiliki seorang pemimpin, maka negeri itu, menurut Karaeng Pattingalloang akan ditimpa bencana seperti gempa bumi (ronrong butta), banjir (abbai) gunung meletus (a'lappoki buluka) kebakaran (akkanrei pepeka) wabak penyakit (garring sorokau) angin topan (natabai laso anging) dan datang bahaya kelaparan (cipuru).

Karaeng Pattingalloang sudahpun meninggalkan kita kira-kira 360 tahun yang lalu, tetapi pesan pesan yang ditinggalkan oleh cendikiawan Kerajaan Gowa ini, mungkin wajar kita renungkan.