Jumaat, 12 Julai 2013

Ustaz Haji Muchlish Ali Kasim, terus berbakti kepada Umat

Tags


USTAZ HAJI MUCHLISH, TERUS BERBAKTI KEPADA UMAT



NAMANYA mungkin tidak boleh dipisahkan dengan perkembangan dakwah dan pendidikan Islam di negeri ini. Sejak mula berkhidmat sebagai guru agama di beberapa buah sekolah agama Islam pada tahun 1974, beliau terus menerus mencurah bakti, walaupun telah bersara sejak 2004 lagi. Kini beliau merupakan Yang Di Pertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM ) Cawangan Sabah dan Pengerusi Darussyifa Sabah.

Ustaz Haji Muchlish Ali Kasim memulakan tugasnya sebagai guru agama di Sekolah Islamiyah Tawau sebaik menjejakkan kaki ke Sabah kira-kira 39 tahun yang lalu. Berasal dari Surkam, Tapanuli Tengah, kira-kira 10 jam perjalanan dari Medan,Sumatera, Ustaz Haji Muchlish mendapat pendidikan awal ibtadiyah di Sekolah Agama Al-Washliyah hingga peringkat Aliyah. Selepas itu beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Al-Washliyah (UNIWA), Medan.

Sebaik tamat dari UNIWA, Ustaz Haji Muchlish yang memiliki cita-cita untuk bergiat dalam bidang dakwah telah diminta oleh gurunya, Dr Bahrum Jamil mengikuti temuduga pengambilan guru agama yang dijalankan oleh Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) di Medan.  Pada masa itu, Sabah masih kekurangan tenaga guru agama. Oleh sebab itu, apabila Ketua Majlis Ulama Indonesia (MUI), Buya Hamka atau nama sebenarnya Haji Abdul Malik Karim Amrullah berkunjung ke Sabah pada tahun 1972, Kerajaan Negeri pada masa itu dibawah pimpinan Tun Datu Haji Mustapha telah meminta bantuan beliau untuk menghantar guru guru agama untuk berkhidmat di Sabah. Kemudian Buya Hamka telah meminta bantuan Al Jam’iyatul Washliyah untuk menghantar tenaga pengajar ke Sabah.

Ekoran daripada itu, MUIS telah melaksanakan temuduga di Medan, Indonesia yang dihadiri kira-kira 40 orang pemohon. Bagaimanapun hanya 18 orang berjaya dalam temuduga yang dijalankan pada tahun 1973.

Tahun berikutnya, seramai 18 orang ustaz telah berangkat ke Sabah dan sempat singgah transit di Kuala Lumpur. Antara ustaz-ustaz yang berangkat meninggalkan kampung halaman mereka Ustaz Muchlish Ali Kasim. Beliau  mula bertugas di Sekolah Islamiyah Tawau, kemudian berpindah ke Sekolah Ugama Islam (SUI)  Kunak, Sekolah Ugama Islam (SUI) Sipitang, SUI Putatan, Sekolah Agama Islam Toh Puan Hajah Rahmah Kota Kinabalu. Beliau kemudian bertugas di Badan Dakwah Kota Kinabalu dan Maahad Tahfiz Al Quran sehingga bersara pada tahun 2004. Beliau mendirikan rumahtangga dengan Hajah Elfi Hanum Siregar dan dikurniakan lima cahayamata iaitu Quratul, Ain, Muhajirah, Abdul Mukti, Siti Aisyah, Syakirah.

Sambil duduk bersila di ruang tamu Pusat Rawatan Darussyifa Sabah di Lok Kawi,Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang untuk menemubual USTAZ HAJI MUCHLISH ALI KASIM mengenai pengalamannya sebagai guru agama dan aktiviti yang dilakukannya selepas bersara. Ikuti petikan temubual bersama beliau yang diadakan pada satu pagi yang cerah di Sabindo, Lok Kawi sambil ditemani oleh Setiausaha Syukbah Dakwah Masjid Negeri Sabah, Haji Mohd Pozi Awang.

UTUSAN BORNEO:  Boleh ceritakan sedikit bagaimana Ustaz mula berkhidmat di Sabah?

USTAZ HAJI MUCHLISH:            Pada tahun 1972, Haji Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali sebagai Buya Hamka telah melawat ke Sabah. Ketika itu, beliau adalah Ketua Majlis Ulama Indonesia (MUI). Ketua Menteri pada masa itu, Tun Datu Haji Mustapha Datu Harun telah meminta bantuan beliau untuk menghantar guru-guru agama berkhidmat di Sabah. Dengan diberi syarat mereka bermazhab Syafie. Buya Hamka kemudian meminta bantuan Al Jam’iyatul Washliyah untuk menghantar tenaga pengajar ke Sabah.

Ekoran itu, pada tahun 1972, Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) , ketika itu diketuai oleh Datuk Haji Abu Bakar Titingan telah melaksanakan satu majlis temuduga pengambilan guru agama di Medan. Kami diminta oleh Dr Bahrum Jamil SH untuk menghadiri temuduga itu.Tiga orang penemuduga dari Sabah yang datang ke Medan  ialah Mufti Negeri Sabah, Datuk Haji Muhammad Haji Ahmad, Datuk Haji Parman Hasan Raji dan Datuk Haji Salleh Ibrahim. Seramai 40 orang hadir dalam temuduga itu.  Tetapi hanya 18 orang yang berjaya lulus dalam temuduga.

UB:      Selepas itu bagaimana Ustaz berangkat ke Sabah memandangkan betapa sulitnya pengangkutan pada masa itu?

UHM:  Penerbangan kami ke Sabah telah diuruskan dengan begitu baik.Kami diberikan duit sebanyak Rp10,000, iaitu satu jumlah yang besar pada masa itu. Pasport kami diurus. Bahkan setiap tiga tahun, kami diberikan tiket percuma pulang kampung. Banyak kemudahan disediakan untuk memudahkan perjalanan kami.

UB:      Bila ustaz tiba di Sabah?

UHM:  Kami tiba di Sabah pada 29 Mac 1974. Sebelum itu kami transit di Kuala Lumpur dan disambut oleh kakitangan Yayasan Sabah. Kami disambut dengan kereta Mercedez Benz di lapangan terbang. Selepas itu, kami terbang ke Sabah dan mula ditempatkan di sekolah-sekolah agama di Sabah.

UB:      Boleh jelaskan sedikit mengenai organisasi Al-Washliyah?

UHM:  Al Jam’iyatul Washliyah merupakan organisasi Islam yang lahir pada 30 November 1930 dan bertepatan 9 Rajab 1349 H di kota Medan, Sumatera Utara.  Ia lebih dikenali sebagai Al Washliyah. Organisasi ini lahir ketika zaman penjajahan Belanda dan ramai tokohnya ikut berperang melawan Belanda. Tujuan utama organisasi Al Washliyah didirikan adalah untuk mempersatukan umat yang berpecah belah dan berbeza pandangan pada masa itu. Inilah antara tujuan penubuhan Al Jam’ iyatul Washliyah yang bermakna ` Perkumpulan yang menghubungkan’. Maksudnya adalah menghubungkan manusia dengan Allah Swt. dan menghubungkan manusia dengan manusia atau sesama umat Islam.

UB:      Siapa antara rakan Ustaz yang datang ke Sabah pada masa itu? Masih ingat nama ustaz-ustaz yang datang berkhidmat di Sabah itu?

UHM:  Mereka ialah  Ustaz Aliyudin Kamidi, Haji Abd Khalik Masidin, Dr.Adnan Idris, Dr Munir Siregar, Ustaz Muhd Nawawi Muhammad, Ustaz Mansuruddin Batubara, Ustaz Mutalib Endra, Ustaz Yakub Lubis, Ustaz Moktar Zainudin, Ustaz Ahmad Darbi Lubis,

Ustaz Syafie Raja Duyut…Ustaz Iyen Atim, Ustaz Jalidar Abdul Rahim, Ustaz Ghazali Sulaiman, Ustaz Ahmad Zaini, Ustaz Yahya Arshad, Ustaz Syarian Syah. Mereka ditempatkan di sekolah-sekolah agama di merata tempat di negeri Sabah. Ada yang ditempatkan di Tawau, di Papar, di Kota Belud, di Tambunan, di Kota Marudu dan sebagainya.

UB:      Dimana Ustaz mula mengajar?

UHM:  Saya mula bertugas di Sekolah Islamiyah Tawau selama satu tahun. Saya menumpang tinggal di rumah Haji Salleh Musleh, bapa Datuk Ghafur Salleh, kini Ahli Parlimen Kalabakan dan mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah. Rumahnya berdekatan dengan rumah Haji Ampong Kerahu, bapa Datuk Haji Jaafar Ampong.

Selepas itu saya dipindahkan ke Kunak. Kemudian berpindah pula ke Sipitang, Papar, Putatan dan kemudian Sekolah Menengah Agama Toh Puan Hajah Rahmah Sembulan.

Selepas itu saya ditugaskan pula di Badan Dakwah Kota Kinabalu dan kemudian bertugas di Maahad Tahfiz Negeri Sabah.

UB:      Masih boleh ingat murid yang pernah belajar dengan Ustaz?

UHM:  Antara murid saya di Sekolah Islamiyah Tawau ialah Datuk Haji Awang Sharin Alimin, Masni Umar, Ustaz Haji Abdul Ghani, Ahmad Haji Yasin, Ustaz Saidin Musi dan sebagainya. Saya juga pernah mengajar Datuk  Tawfiq Abu Bakar Titingan, Dr Badrul Amin Haji Bahrun, mantan Profesor di UIA dan ramai lagi. Waktu itu mereka berada dalam darjah lima.

UB:      Selepas itu Ustaz bertugas dimana pula?

UHM:  Selepas itu, saya berpindah pula ke Kunak. Di Sekolah Agama Islam di Kunak. Walaupun begitu, saya masih aktif menjalankan ceramah-ceramah agama di Kunak, Tawau dan sekitarnya.

UB:                  Tidak rasa kekok ketika mula bertugas di Sabah?

UHM:              Saya sudah terbiasa menjalankan tugas-tugas dakwah. Sebelum datang ke Sabah saya memang aktif dalam dakwah,  saya sudah terbiasa mendaki pergunungan, menuruni lembah dan sebagainya. Jadi saya rasa tidak ada kejanggalan dalam menjalankan usaha dakwah di pedalaman.

UB:      Menurut pandangan Ustaz, apa cabaran yang dihadapi dalam dakwah pada masa dulu?

UHM:  Pada masa dulu, kita masih berdepan cabaran yang hebat kerana masyarakat terutamanya di kawasan pedalaman, masih kurang kefahamannya dari segi agama. Kita masih dapati dalam majlis-majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, hari raya, dihidangkan minuman arak yang ditegah. Alhamdulillah, kita dapat memberikan kesedaran sedikit demi sedikit. Seleas usaha-usaha itu, kini masyarakat banyak berubah. Kini keadaan tidak seperti dahulu. Sudah makin ramai pelajar lulusan agama yang lulus dari pusat pengajian tinggi.

UB:      Oh ya, selepas bersara, Ustaz kini dilantik sebagai Yang Di Pertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Cawangan sabah? Apa antara peranannya?

UHM:  Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) merupakan satu-satunya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan bukan politik yang mempertuankan institusi ulama’. Antara  tujuannya ialah menyatukan ulama Dalam harakah Islamiyah dan mengembelingkan tenaga untuk menegakkan syari’ah Islam dan mempertahankan kebenaran dan kemurnian ajarannya, meninggikan kedudukan dan taraf `ulama’ di dalam masyarakat, menjalankan usaha-usaha kebajikan untuk ahli-ahli, menjalankan usaha-usaha  penyelidikan ilmiah dan pengeluaran buku-buku ilmiah dan pengeluaran buku-buku ilmiah yang sah di sisi undang-undang serta menghidupkan karya-karya ilmiah Islam yang lama. Selain itu, ia juga bertujuan untuk bekerjasama dengan persatuan-persatuan Islam yang lain di dalam negeri, meninggikan nilai-nilai akhlak dan rohaniah di dalam masyarakat dan membasmi punca-punca keruntuhan moral dan memainkan peranan dan memberi bimbingan kepada masyarakat untuk membina dan membangun ummah menurut Islam.

UB:      Kami juga difahamkan Ustaz adalah Pengerusi Pusat Rawatan Darussyifa? Boleh ceritakan sedikit mengenainya?

UHM:  Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam (Darussyifa’) Cawangan Sabah sebenarnya baru saja dilancarkan kira-kira dua tahun yang lalu. Ia dilancarkan sendiri oleh pengasas dan penasihatnya, Dato’ Dr.Haron Din. Pusat Rawatan Darussyifa menyediakan kaedah rawatan pengubatan Islam yang berteraskan ayat-ayat al-Quran dan Hadis Nabi SAW.

Rawatan yang kita berikan adalah percuma. Ramai anggota masyarakat yang mengalami gangguan makhluk halus, gangguan sihir, jin dan pelbagai masalah lain datang ke Darussyifa untuk mendapatkan rawatan. Di Lokkawi, masa rawatan kita ialah pada Jumaat bermula jam 8.30 malam hingga 11.30 malam dan hari Sabtu dari jam 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari.

Kita bersyukur dan gembira apabila menerima khabar mereka yang menerima rawatan akhirnya sembuh. Ada juga pasangan yang lama berkahwin tetapi tidak mendapat zuriat. Alhamdulillah, dengan izin Allah, mereka mendapatkan cahayamata setelah mendapatkan rawatan daripada Darussyifa.

Pesakit pesakit datang dari seluruh pelusuk Sabah.Malah ada yang datang dari Brunei. Ada juga pesakit datang dari Papar, dekat saja dengan Lok Kawi tetapi mereka mendapatkan maklumat mengenai Darussyifa ini dari Dubai. Mereka diberitahu oleh rakan mereka di Dubai bahawa ada pusat rawatan Darussyifa di Lok Kawi.

Kita menerima pesakit dari semua anggota masyarakat. Kepada pesakit yang beragama Islam, kita hanya nasihatkan agar mereka jangan lupa solat, jaga hubungan kekeluargaan, hormat ibu bapa, buat kebaikan dan sebagainya.

Ramai juga pesakit dari kalangan non-muslim yang datang. Alhamdulillah mereka beransur pulih selepas menerima rawatan. Kepada pesakit non muslim, kita hanya nasihatkan mereka supaya selalu buat kebaikan, hormat ibu bapa, jaga hubungan keluarga, buat kerja dengan ikhlas dan sebagainya.

Antara pesakit yang selalu datang, ada yang menderita penyakit batu karang, campak, dah tinggi,angin ahmar, sawan, buah inggang, kencing manis,kayap, asma, gatal-gatal, jantung, barah dan sebagainya selain daripada gangguan sihir, jin, makhluk halus, tekanan jiwa, fobia dan sebagainya. Tenaga perawat kita pula adalah mereka yang terlatih dan lulus kursus pengubatan Islam yang dijalankan oleh Darussyifa dalam tempoh tertentu. Selepas lulus mereka mendapat kad dan sijil yang membolehkan mereka menjalankan rawatan pengubatan Islam.
 
tersiar di UTUSAN BORNEO
29 JUN 2013